Gjest nupperella Skrevet 4. desember 2008 Del Skrevet 4. desember 2008 Jeg er en norsk kvinne på 33 år. For to dager siden våknet jeg opp med bittesmå nupper i nesten hele ansiktet også rundt munnen og under øynene, akkurat som om nesten alle hårsekkene har hevet seg. Huden føles ru som sandpapir. Det viser ikke så godt på avstand, men går man innpå huden ser det slettes ikke sundt ut, og huden føles noe øm, men klør ikke. Nuppene er vanlig hudfarge, og er bare som bittesmå hevelser i huden. Huden er svært ujevn og stygg, og dette gjør meg bekymret. Er det en allergisk reaksjon? Jeg har aldri opplevd dette før, men har heller ikke brukt noen nye produkter eller spist noe spesielt i det siste. Kanskje litt flere mandariner enn jeg pleier, men ikke mer enn 4-5, og jeg pleier ikke reagere på sitrus. Er ikke allergisk mot noe jeg vet om bortsett fra nikkel i øreringer (som jeg ikke bruker lenger). Trodde (håpet) først det kunne være et graviditetstegn, men tester negativt (venter mensen om et par dager, prøver å bli gravid). Har vært forkjølet (hodepine, sår hals, rennende nese, nysing) den siste uken, og har vært hjemme noen dager, men forkjølelsen var på vei vekk da nuppene kom. Hva kan dette være? Og hva skal jeg gjøre med det? Føler meg i fin form nå, bortsett fra at ansiktet er fullt av nupper - som jo er noe deprimerende i seg selv. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/319599-nupper-i-ansktet-hevede-h%C3%A5rsekker/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jon Langeland, hudlege Skrevet 8. desember 2008 Del Skrevet 8. desember 2008 Hei ! utslettet du beskriver kan passe med et akutt eksem. Noen ganger er det kontaktallergisk betinget fra parfyme, nikkel eller annet , men da har man gjerne mistanke. Typisk er tørr overflate med avflassing samt små blemmer i huden , kan væske. Du kan gjerne smøre hydrocortison noen dager + fuktighetskrem. For å løse "mysteriet" dersom det vedvarer, kan du får gjort en utredning med lappe test på ryggen der men undersøkes med fortynninger av stoffer som kan forårsake eksemreaksjoner. En sjelden gang kan det komme en utbredt blemmeliknende reaksjon i huden ifm en virusinfeksjon, men da er det uvanlig med tørr ru hud i starten og utslettet kommer gjerne på kroppen også , spesielt bryst og rygg. Så hos deg er det mest sannsynlig eksem, ikke nødvendigvis allergisk , men dette kan avklares hos hudlegen dersom det vedvarer. Mvh Hudlegen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/319599-nupper-i-ansktet-hevede-h%C3%A5rsekker/#findComment-2638464 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.