Gå til innhold

Allergi

Anbefalte innlegg

Hei. For 4-5 uker fikk jeg mange små røde prikker på ett begrenset område på nedre del av magen. Kan vel si at det var blemmer også. Dette området klødde veldig og var vondt. Brukte krem som jeg tidligere har fått mot elveblest på hendene ( reagerte da ev på latexhansker og ett handdesinf. middel - aldri påvist dette). Også xylocainesalve mot smertene. Dette varte i 11/2 uke så spredte det seg til ett avgrenset område i brystområdet. Magen var litt bedre men ikke bra. Litt uvel: tung i hodet, trett, litt frossen. Reiste så på ferie først til Oslo, så videre til Egypt. Bitte små røde prikker og blemmer fortsatte så å spre seg utover armene og fingrene, og nedover beina. Også litt i ansiktet. Brukte alovera og xylocaine salve. Fikk også antihistamintabl. Gen. nedsatt almenntilstand, men ikke riktig dårlig. Ble bedre mot slutten av ferien. Kjenner det fortsatt der det hele begynte, på magen. Aldri opplevd dette før, bare på hendene der jeg brukte desinf. middel og latexhansker. Har vært igjennom en veldig tøff periode med utbrenthet, lang sykemelding og utprøving i ett nytt yrke hvor det går bra. Føler at det går oppover. Har vært plaget med irritasjonshoste i flere måneder, men legen sjekka så vidt og sa at det var noe viralt. Det ble med det. Er fortsatt tung i hodet og trøtt. Kan jeg ha hatt helvetesild, eller noe annet? Går på Efexor (150mg), Lamictal (300mg) og Levaxine0,75mg). Skulle jeg ha tatt en blodprøve?? Kanskje bestillt meg legetime igjen!!!!!? Gjør ikke det før jeg absolutt må. Langt innlegg, men håper du kan hjelpe meg. Har avsluttet en 16 år lang karriere i helsesektoren pga utbrenthet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/319644-allergi/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jon Langeland, hudlege

Hei ! Litt vanskelig å si eksakt hva utslettet ditt er og kommer av. Men helvetesild er det ikke; det er halvsidig, med distinkte røde blemmeliknende utslett og ganske vondt. Du bruker endel medisiner og må tenke på muligheten av legemiddelutslett, men det er som regel ganske symmetrisk lokalisert på kroppen og er ikke så sannsynlig dersom du har brukt medikamentene lenge.. Ikke umulig at du har en slags eksemreaksjon i huden, men ikke så godt å si hva det kommer av . Noen ganger er utslett / eksem et utslag av en stressreaksjon/ psykisk påkjenning. Bruk først og fremst en god body lotion etter dusj / bad , dessuten forsøk litt hydrocortison på utslettene. Dersom det ikke gir seg, må du kanskje få en hudlege til å se nærmere på det. Mvh Hudlegen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/319644-allergi/#findComment-2637593
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...