Gå til innhold

eggeallergi?

Anbefalte innlegg

tone elvebakk

Hei doktoronline. Jeg leser at eggeallergi oftest forekommer hos barn, og at den forsvinner etter hvert. Men jeg er voksen og lurer på om jeg kan ha utviklet det. I det siste har jeg spist mye egg - dvs. mellom 2-3 egg per dag - og har holdt på med det siden juni i år. Dette er som ledd i en slankekur. For 3 uker siden, ble jeg akutt dårlig i magen, fikk diare og kastet opp. Den kom etter måltider. Jeg fikk nedsatt matlyst og ble slapp og kjente meg syk og dårlig. Så kjente jeg meg bedre når jeg spiste mindre, og dermed begynte jeg å spise igjen. Frokost består for det meste av egg og bacon. Jeg har forsøkt å eksperimentere litt med ulik mat, og ser at egg og bacon eller bare egg fører til kvalme, oppkast og diare. Men jeg kan spise annet som innholder egg - for eksempel knekkebrød som har egg som hovedingrediens - uten at jeg får noe utslag.

Jeg har tidligere fått påvist mild støvallergi, og vet at jeg ikke tåler ananas og kiwi. I tillegg bruker jeg Kestine mot histaminutløst hudutslett. Dette bruker jeg ved behov, dvs kanskje 2 - 3 tabletter per uke. Om jeg drikker glass med melk, gir dette også magesmerter, luft og diare. Jeg tåler melk i mat og også fløte i kaffen uten noen reaksjoner.

Jeg lurer på om jeg kunne utviklet eggeallergi på grunn av stort inntak av egg. Hva jeg skal gjøre med det? Må jeg kutte ut alt som innholder egg, eller skal jeg unngå å spise bare egg, siden det er det som gir reaksjon? Kan jeg videreutvikle allergien gjennom å spise egg, slik at jeg en dag ikke tåler egg i andre matretter heller?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/319656-eggeallergi/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i immunologi

Det er svært uvanlig å utvikle eggallergi som voksen, men det er absolutt mulig. Dine symptomer tyder ikke på en allergi mot egg, men snarere en reaksjon på store mengder egg sammen med annen fet mat. Det du bør gjøre er å unngå egg i så store mengder og kanskje ikke spise egg og bacon. Litt egg og egg i mat skader deg helt sikkert ikke.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/319656-eggeallergi/#findComment-2641083
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...