Gå til innhold

Hjelp med kjemi (ph)

Anbefalte innlegg

Gjest syreogbase
Skrevet

Bestem ph i en blanding som lages ved at 0,100L 0,05 M HNO3 blandes med 0,100L 0,005 M Ca(OH)2

Vet at HNO3 er en sterk syre, og Ca(OH)2 er en sterk base.

I mitt hodet tenker jeg at sterk syre+ sterk base blir et nøytralt salt + vann, men det er sikkert ikke løsningen.

Noen som vet? Skal jeg dele opp Ca(OH)2 i Ca2+ og 2OH- først, eller bare sette opp en vanlig reaksjonsligning, f.eks

HNO3 + Ca(OH)2--> NO3- + Ca2+ H2O + OH-

Også regne stoffmengder

n(HNO3) = 0,050/0,1= 0,500 mol

n(Ca(OH)2=0,005/0,1=0,0500 mol

Da er det ikke mer enn 0,0500 mol som kan gå over på andre siden av reaksjonspilen, og sitter da igjen med (O,500-0,0500)=0,450 mol HNO3

Er det da HNO3 som bestemmer ph? Finner konsentrasjonen av overskuddet HNO3 = 0,450mol/0,2 L (nytt volum) og får 2,25 M

Men, når jeg regner ph fra svaret( -log(2,25) får jeg et minus-svar på ph, og det ser ikke helt rett ut...

Noen som vet hva jeg gjør feil (eller rett) ?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...