Gå til innhold

Ekkel opplevelse

Anbefalte innlegg

Gjest Ung frøken

[quote name=bare et forslag! :o)' timestamp='1228506397' post='4032277]

Du må nok ha henvisning fra legen din, ja. Fritt sykehusvalg vil si at du kan be legen din henvise deg til det sykehuset eller DPS du ønsker skal behandle deg. Da kan du imidlertid ikke velge behandler selv, og du betaler bare en egenandel og kan bruke frikort når du har kommet over frikortgrensen.

Jeg ser du spør om du kan kontakte psykolog uten henvisning. Det tror jeg ikke du kan, iallefall ikke i det offentlige helsevesenet. Om du tenker på en privat behandler, så blir det nok mye dyrere for deg, og du kan heller ikke bruke frikort, med mindre behandleren har refusjonsavtale (men hos en slik behandler mener jeg å huske at du må ha henvisning).

Ta kontakt med legen din igjen :o)

Takk.

Men er denne henvisningen noe legen min må sende samtidig som hun søker forskjellige psykologer?

Skal jeg kunne gå inn og finne psykologer, for så å foreslå for legen at hun kan sende henvisninger til dem?

Huff, jeg føler meg helt blondie her, men jeg vet bare ikke helt hvordan akkurat det der fungerer. Legen min er ikke så flink til å si så mye heller.

Dessuten har jeg ofte en opplevelse av at legen min ikke vet så mye heller (hun er ikke norsk, og er kanskje litt unnskyldt der), men kunne vært greit å kanskje fortelle henne litt om hvordan vi kan gjøre det. :-)

Fortsetter under...

Gjest Ung frøken

Du må ha henvisning fra legen til psykolog med driftsavtale, men du kan finne psykologen selv. Det er vel det vanligste vil jeg tro. At legen sier du skal få henvisning, men anbefaler deg å finne den selv da det ofte tar kortere tid da enn om han henviser til noen spesielle.

Men ventelistene er lange og det er litt av en jobb.

Deretter betaler du egenandel til du har rett på frikort. Så sant han har driftsavtale da.

Takk for fine svar.

Kan jeg få denne henvisningen fra min lege, for så å viderelevere den? Eller finner jeg en psykolog, og ber så legen sende henvisning?

Ja, det er legen min som begynte å søke for 3-4 mnd siden, men jeg tror hun kun har søkt til to...

Men kan jeg da sende brev til psykologen, for så å ha med eller legge ved en henvisning fra min lege?

Eller kan jeg be legen min om å "slenge ut" brev til flere forskjellige psykologoer, for så å se hvem jeg får positiv respons fra?

Hm. Jeg er ikke sikker. Høre med henne hva hun tenker om saken. Kanskje hun kan purre på eller har forslag om du kan søke selv.

Gjest bare et forslag! :o)

Takk.

Men er denne henvisningen noe legen min må sende samtidig som hun søker forskjellige psykologer?

Skal jeg kunne gå inn og finne psykologer, for så å foreslå for legen at hun kan sende henvisninger til dem?

Huff, jeg føler meg helt blondie her, men jeg vet bare ikke helt hvordan akkurat det der fungerer. Legen min er ikke så flink til å si så mye heller.

Dessuten har jeg ofte en opplevelse av at legen min ikke vet så mye heller (hun er ikke norsk, og er kanskje litt unnskyldt der), men kunne vært greit å kanskje fortelle henne litt om hvordan vi kan gjøre det. :-)

Spør på psykiatriforumet, hvor du stiller dette som et eget spørsmål. Da vil du kansje få svar på dette, jeg tør ikke svare deg på noe jeg ikke vet sikkert. Jeg ønsker deg lykke til i "jakten", og virkelig god bedring!

*Klem*

Gjest Ung frøken

[quote name=bare et forslag! :o)' timestamp='1228507446' post='4032292]

Spør på psykiatriforumet, hvor du stiller dette som et eget spørsmål. Da vil du kansje få svar på dette, jeg tør ikke svare deg på noe jeg ikke vet sikkert. Jeg ønsker deg lykke til i "jakten", og virkelig god bedring!

*Klem*

Tusen takk for hjelpen. :-)

Men koster det ikke penger å stille spørsmålet der også?

Gjest bare du forslag! :o)

Tusen takk for hjelpen. :-)

Men koster det ikke penger å stille spørsmålet der også?

Neida, det er gratis, sjansen for å få svar fra erfarne brukere er stor, har fått mye god hjelp der selv. Psykiateren, NHD, svarer gratis men plukker selv ut spørsmål han vil svare på.

Annonse

Takk for fine svar.

Kan jeg få denne henvisningen fra min lege, for så å viderelevere den? Eller finner jeg en psykolog, og ber så legen sende henvisning?

Hvis man skal søke selv, kan en sende mange søknader. Skulle en få napp kan en be legen sende henvisning da. I mitt tilfelle sa psykologen at han trengte henvisning hvis jeg skulle få time. Jeg sa det var greit og at det skulle jeg skaffe og tok kontakt med legen min som nå har sendt henvisningen til det psykologkontoret. Da har jeg snakket med legen min om dette i forkant, så han visste jeg var på "psykologutkikk"..

En slik søknad har ikke jeg noen fasit på. Men en kan presentere seg selv, sitt problem og hva en ønsker å få ut av terapien. En kan også ringe i forkant og snakke med psykologen. Da vil de kanskje be deg sende en søknad til dem, eller sette deg på liste etter å ha snakket med deg litt rundt dine problemstillinger.

Liste over psykologer i ditt distrikt kan en google seg frem til.

Hei

Jeg er enig med Cathlin i at det kan være overbelastning/stress som gir deg disse symptomene.

Les litt her:

http://www.arbeidstilsynet.no/c26976/faktaside/vis.html?tid=28247

Jeg tror det er best for deg at du snakker med legen din om dette, før det går så langt at du blir utbrent.

Lykke til :)

Til ung frøken. jeg har ikke lest hele lenken så det er mulig jeg svarer det samme som noen andre har gjort)

Når jeg leser om din opplevelse er det første jeg tenker at det virker som du har hatt panikkannfall, men når jeg begynner å nerme meg slutten på lesingen forstår jeg att det er mer til.

du skriver at du bruker Levaxin og når jeg ser i felleskatalogen

så ser jeg at denne medisinen er for stoffskifte.

det jeg vet om det er at man må ta jevnlige prøver for å vite om ossen balansen ligger ann. stoffskifte er noe man må ta veldig alvorlig. for det kan slå ut på mange måter, som feks iforhold til trening, jeg kjenner en jente som ble frarådet på det sterkeste å trene under behandling.

Lamictal der imot står det mer om i felleskatalogen

(http://www.felleskatalogen.no/felleskatalogen/)

pluss at jeg kjenner en som går på det.

lamictal. gir i mer eller mindre grad sjelvinger for de som går på det. og i perioder da man har hatt mye å tenke på kan det i noen tillfeller bli at man får ett angst annfall. eller fler alt etter som.

jeg vil bare anbefale deg å bruke helgen til å ta vare på deg selv, gjøre ting som gjør deg glad, i de omgivelsene du føler deg trygg og hjemme. du burde også å drikke en coffein fri beroligende te gjerne med honning.

på sisten vil jeg spørre, om du vil jeg skal sende deg energi?

hei

Gjest Ung frøken

Til ung frøken. jeg har ikke lest hele lenken så det er mulig jeg svarer det samme som noen andre har gjort)

Når jeg leser om din opplevelse er det første jeg tenker at det virker som du har hatt panikkannfall, men når jeg begynner å nerme meg slutten på lesingen forstår jeg att det er mer til.

du skriver at du bruker Levaxin og når jeg ser i felleskatalogen

så ser jeg at denne medisinen er for stoffskifte.

det jeg vet om det er at man må ta jevnlige prøver for å vite om ossen balansen ligger ann. stoffskifte er noe man må ta veldig alvorlig. for det kan slå ut på mange måter, som feks iforhold til trening, jeg kjenner en jente som ble frarådet på det sterkeste å trene under behandling.

Lamictal der imot står det mer om i felleskatalogen

(http://www.felleskatalogen.no/felleskatalogen/)

pluss at jeg kjenner en som går på det.

lamictal. gir i mer eller mindre grad sjelvinger for de som går på det. og i perioder da man har hatt mye å tenke på kan det i noen tillfeller bli at man får ett angst annfall. eller fler alt etter som.

jeg vil bare anbefale deg å bruke helgen til å ta vare på deg selv, gjøre ting som gjør deg glad, i de omgivelsene du føler deg trygg og hjemme. du burde også å drikke en coffein fri beroligende te gjerne med honning.

på sisten vil jeg spørre, om du vil jeg skal sende deg energi?

hei

Hei, og tusen takk for fint svar.

Det slo meg aldri før jeg begynte å lese svarene her at det faktisk kunne dreie seg om et angstanfall. Men når jeg har lest litt om det nå i kveld, så kjenner jeg meg jo godt igjen i det.

Jeg har også vært inne på tanken om det kan ha noe med medisiner å gjøre. Kanskje jeg skal ta en tur til legen og fortelle om hendelsen? Det kan jo hende at hun vet om det kan ha sammenheng med medisinering, eller om det kan være alt annet jeg har slitt med psykisk i det siste.

Eller burde jeg avvente og se om jeg får flere slike anfall?

Ellers må jeg nok ta en rolig i helg, i nettopp kjente og avslappende omgivelser. Jeg orker ikke noe styr nå.

Om du kan sende meg energi, så hadde jeg vært veldig takknemlig for det. :-)

Jeg tror dette skyldes stoffskiftet ditt, men utelukker selvsagt ikke at det kan være noe annet.

Jeg har selv hatt høyt stoffskifte og svinger av og til opp der selv om jeg nå er under behandling for lavt med Lev. Spesielt på denne årstiden, det meste av det du nevner er symptomer som kan høre hjemme der. Da skyldes det at det er tungt å puste rett og slett at pulsen din er rask (spesielt ved aktivitet, det kan være nok å reise seg opp). Du kan jo måle den å se. Skjelving, indre uro, stive og ømme muskler, kvalme og en generell følelse av å "brygge" på noe er svært vanlig.

Du kan i hvertfall utelukke dette ved enkle blodprøver.

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Det første du bør gjøre er å sjekke at du ikke har høyt stoffskifte. Det hender at Levaxin-dosen må endres i visse faser av livet. Serum-mengden av Lamictal må også sjekkes. Vet ikke om denne brukes pga epilepsi eller bipolar sykdom. Hvis det er på grunn av epilepsi bør du til grundig sjekk hos nevrolog, kanskje bør et EEG taes. Plagene du beskriver KAN være en form for migrene . Det hender en sjelden gang at man ikke har hodepine etterpå, men kun merker ørheten, lette nevrologiske plager og kvalme. Virus-infeksjon, særlig når den innvolverer balanse-organene kan forklare plagene. Dette vil i såfall gå gradvis over. Stress og angst kan også være årsak til slike plager; les litt her i doktoronline om "hyperventilering". Da vil man føle tung pust og få nummenhet i kroppen, samt hjertebank.

Synes du bør henvises til indremedisiner som kan gjøre en belastningstest på tredemølle, samt å kontrollere hjertet og bilyden på halsen nærmere.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...