Gjest Rebekka87 Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 Hei, Jeg har en god del spørsmål angående ansiktshuden, og spesielt den rundt øynene. Jeg er en kvinne på 21 år, og synes allerede jeg begynner å få noen linjer under øynene. Jeg vet ikke om dette er tidlig å begynne å få linjer under øynene, men jeg synes ihvertfall ikke det er noe morro.. Jeg hverken røyker, drikker eller spiser veldig usunt. Jeg spiser imidlertid en del sukkerholdig mat, men den erstatter på ingen måte sunn mat. Jeg spiser fisk ca to ganger i uken, mye frukt og grønsaker, grove kornprodukter og nøtter. Er det noen annen type mat som er bra for å holde huden ung og slett? Jeg bruker også lite sminke, men har brukt en del maskara. Denne farger litt av under øynene, og må vaskes av nesten hver dag. Jeg synes også det ser ut som om jeg har noen svakt mørke flekker under øynene, som jeg ikke får vasket vekk med makeup-fjerneren. Tror du dette kan være gammel maskara som har satt seg så godt i huden, eller er det noe annet tror du? Jeg bruker "Gentle Eye Make-Up Remover" fra Nivea (kjøpt på RIMI). Vil du heller anbefale en annen type? Burde jeg vaske med vann etterpå der jeg har brukt make-up fjerneren, eller er det bra for huden at makeup-fjerneren blir på huden? Kan det også være at noen typer maskara er mer skånsomme mot huden enn andre? Og så lurer jeg på noe i forhold til bruk av kremer til min hud. Når jeg ble oppmerksom på de små linjene som har begynt å dukke opp fikk jeg litt panikk og kjøpte meg rynkekrem og øyekrem fra Olay. Det jeg kom til å høre senere var at rynkekrem på så ung hud kan heller være skadelig enn bra for huden - stemmer dette? Jeg tror jeg har en såkalt blandingshud i ansiktet, for jeg kan bli ganske tørr med litt avflassing etter dusjing, men så blir ofte huden "fet" igjen etter en natt eller mye berøring.. Hvilke kremer til ansiktshuden/øyehuden vil du anbefale? - jeg trenger et konkret merke Hvor ofte bør kremen smøres på? Og bør jeg bruke det om morgenen, kvelden, to ganger i uken, eller hva? Har hørt så mye forskjellig om dette også, at huden f. eks bør være kremfri om natten slik at den får puste og restituere seg..? Og hva med huden under øynene - hvordan kan jeg best ta vare på den for å unngå slitasje fra blant annet sminke og sminkefjerner? Er det noen spesielle kurer eller triks man kan gjøre? Og så er det dette med kviser da... Dine beste tips for å unngå kviser? Har ikke vært mye plaget med det, men har fått mer de siste månedene nå, og det tar lang tid før huden heles igjen... Til slutt: Noen ekstra råd om hvordan holde huden ung, slett og sunn? Dette ble en veldig rotete mail, med utrolig mange spørsmål. Jeg virker kanskje en smule desperat, men sånn er det nå bare =) Håper inderlig du tar deg tid til å svare ordentlig på alle spørsmålene mine! På forhånd tusen takk! Og God Jul =) Mvh Rebekka87 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/319700-den-%C3%B8mfintlige-huden-rundt-%C3%B8ynene/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jon Langeland, hudlege Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 Hei ! Det er nokså individuelt når man får linjer under øynene , det kan skje også tidligere enn hos deg. Du høres ut til å spise sunn og variert kost så det er neppe årsak til hudproblemer. Nå er nok også slik at menneskekroppen er ganske god til å benytte de byggestoffene som er tilgjenglig. Derfor skal det et svært ensidig og mangelfullt kosthold til for at det skal slå ut direkte negativt på huden. . Mange tar en multivitamintablett , E-vitamin og tran (A-og D vitamin) og drikker litt appelsinjuice eller spiser citrusfrukt daglig for C-vitamin for å være på den sikre siden. Mascara bør ikke være så vanskelig å fjerne og skal ikke uten videre havne under huden som en tatovering. Har forsøkt å finne ut innholdsstoffene på Nivea make up fjerner uten resultat , så den kan jeg ikke si så mye om, men er nok fornuftig å fjerne med mykt ansiktspapir eller bare skylle bort med vann , evt påføre litt nøytral lotion/ fukt krem etterpå for å unngå uttørring av huden. Det viktigste du gjør for å bevare huden din er å unngå direkte soling både ved bruk av solkrem, og å unngå direkte sol eksponering på annen måte f eks store solbriller som dekker huden rundt øynene , caps og liknende. Solarium bør du også være forsiktig med. Mange jenter på din alder bruker i meste laget av kremer og kan få uren hud av det. Velg kremer med lavt fettinnhold, f eks en lotion av kjente merker som finnes på apotekene. Som en oppsummering tror jeg du greier deg bra med et forholdsvis enkelt opplegg som sunt og variert kosthold og vitaminer , bevissthet på forbyggelse av solskader og renskrem/ fuktighetskrem ved behov. Med hilsen fra hudlegen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/319700-den-%C3%B8mfintlige-huden-rundt-%C3%B8ynene/#findComment-2640178 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.