Gjest Singsak Skrevet 6. desember 2008 Del Skrevet 6. desember 2008 Jeg fikk påvist Diabetes 2 for ca et år siden, og har holdt det i sjakk ved å legge om kosten og ved trening. Den siste mnd, uten at jeg har forandret på dette, så har målingene ligget mellom 10 og 16. Har også kvittert for 2 nyrestener siden i september, og da jeg ble lagt inn på sykehuset, var kreatininverdien på 219. Jeg pleier å ligge på ca 150, da man lurer på om nyrene mine har fått en stråleskade etter kreftbehandling. Har fått en del tips om kosthold, men er litt forvirret. Det virker, hvis jeg har forstått det riktig, som om ting som er lurt å spise som diabetiker, er noe jeg skal holde meg unna for at kaliumverdiene ikke skal bli for høye.. Spent på svar. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/319751-kosthold-ved-diabetes/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elisabeth Holmen Berg, diabetessykepleier Skrevet 7. desember 2008 Del Skrevet 7. desember 2008 Hei! Det er ganske riktig som du sier. Kosten man ofte blir anbefalt som diabetskost er ikke så gunstig dersom nyrene ikke fungerer optimalt. Dette gjelder spesielt dersom man reduserer på inntak av brød, poteterog andre karbohydrater og øker inntak av kjøtt, fisk og bønner, linser og grønnsaker. Jeg håper du har fått veiledning om hvilke matvarer du skal redusere på og hva du kan spise av en ernæringsfysiolog, slik at du kan ha et balansert og velsmakende kosthold likevel. Det er viktig at maten smaker og er til glede i hverdagen. Å få beskjed om å redusere inntak av natrium, kalium, kalsium og fosfat er til liten nytte dersom man ikke vet hvor dette finnes og hva man kan erstatte disse matvarene med. Når blodsukkeret ditt har steget i det siste, er det viktig å øke behandlingen. Det må kartlegges hvordan insulinproduksjonen din fungerer, slik at du kan få riktig behandling. Smertene i forbindelse med nyrestensanfall fører ofte til at blodsukkeret forhøyes, pga stresset dette påfører kroppen, men er jo forbigående. Dersom blodsukkeret er vedvarende forhøyet er nok årsaken en annen. Cellegiftbehandling kan noen ganger medføre redusert betacellefunksjon, det vil si redusert funksjon i de insulinproduserende cellene. Du sier at du har stråleskade etter kreftbehandling, men jeg vet jo ikke om du også har fått kjemoterapi. Håper du finner ut av alt dette. Søk veiledning hos ernæringsfysiolog dersom du fortsatt er forvirret. Med vennlig hilsen Elisabeth 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/319751-kosthold-ved-diabetes/#findComment-2637227 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.