Gå til innhold

Tannlegeskrekk m m

Anbefalte innlegg

Gjest hilsen desperat

hei! Jeg er en dame på 43 år.Bakgrunnshistoreien er overgrep av fosterforeldre fra jeg var 8-16 år.Dette har vært oppe i retten og han fikk dom. Dette har vært en lang kamp som jeg etterhvert har kommet ganske bra ut av.Fungerer vanlig og har en krevende og god jobb,men i ett lavtlønnsyrke..Problemet er at jeg har utviklet tannlege skrekk pga overgrepene.Begynner å gråte og lignende når jeg er der.Spesiellt vanskelig er det å få bedøvelse.Kjenne at innsiden av munen vokser og vil kvele meg. Som du skjønner så er det bare brannslukking som blir gjort.Og det vil si at jeg bare går til tannlegen når det er så vondt at jeg ikke klarer mer og det bare er å trekke tannen..Resultatet er at jeg nå mangler flere tenner,har flere hull,tannstein som verker og et voksende mellomrom mellom fortennene pga altfor stor plass i munnen.Nå er problemene blitt så store at jeg ikke har økonomisk mulighet å få ornet opp i det.Kjenner jo at hele munnen er et problem og at de vonde erfaringene får større og større plass jo dårligere stelt det bli i munnen min. Har du noen gode råd.Er det noen instans jeg kan søke om hjelp til å dekke kostnadene.Har hørt noe om at det er mulig å få lyst gass. Er det riktig.Ville det vært noe for meg tror du Kjenner jeg har lyst til å få ryddet opp i munnen min,men trenger hjelp.Har heller ingen fast tannlege ,da jeg alltid bare går en gang.Syns det er flaut å gå flere ganger til samme.Skammer meg sånn.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/319805-tannlegeskrekk-m-m/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uff, det kan bli en veldig dyr affære å gå til tannlegen, jeg hadde en skyhøy regning i år fordi jeg måtte fjerne en tann og få implantat. Det må være veldig slitsomt for deg å ha denne opplevelsen, det er jo så viktig at vi passer på tennene og går jevnlig til tannlegen, nettopp for å unngå at regningene hoper seg opp.

Jeg ville først og fremst gjøre de basalt preventive ting hvsi jeg var deg, bruk av tanntråd hver dag og evt listerine munnskyll i tillegg til børsting morgen og kveld.

Har du vurdert å reise utenlands for å få gjort tannjobben din billigere? Jeg har lest om mange som har hatt gode billige opplevelser ved å få det gjort i mere sydlige strøk, også oveni fått en uke ferie som en bonus. Kanskje ikke så dumt i ditt tilfelle?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/319805-tannlegeskrekk-m-m/#findComment-2637433
Del på andre sider

Du må finne deg en fast tannlege som har innsikt i problematikken med tannlegeskrekk! Jeg har fullstendig noia sjøl, men klarer nå å gjennomføre en vanlig undersøkelse ved hjelp av Vival. Dersom større ting må gjøres, brukes Dormicum, slik at jeg ikke husker noen ting etterpå.

Behandlingene koster en del, men jeg har dessverre ikke oversikt over ordninger som gjør at du vil få dekket behandlingene.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/319805-tannlegeskrekk-m-m/#findComment-2637435
Del på andre sider

Lillian P. Hajdu, tannlege

Hei! Vil bare si at du er velformulert og har god innsikt i dine tannprobemer.

For tygging av mat ,trenger vi få tenner. Ja, vi kan sogar klare oss foruten ,hva gjelder fordøyelsen.

Noe annet er snakking ,smiling;det sosiale.

Det er ikke akseptert i vårt samfunn å mangle tenner. Da er vi plassert sosialt.Synd igrunn.

Du har kommet i en ond sirkel der det er en stor jobb å begynne ordinær tannbehandling både for tannlege og deg.

Step 1 ...Ta bort de tenner som gjør vondt ved hjelp av rotfyllig eller trekking.

Step 2...Stopp aktiv caries med midlertidige fyllinger(kan gjøres raskt!)

Step 3...Fullfør rotfyllinger helt!

Step 4... Lage fyllinger på de tenner der det kan fikses

Step 5 ...Lage kroner eller broer der det er veldig ødelagte tenner.

Dette er hvis du har mange av tennene dine i behold ,og har råd.

Har du ikke råd ,eller at det ikke går an å reparere, er det bare mulig å trekke.Da må du sette inn avtagbar protese. Som kan fungere kjempefint!

Hvis man har veldig veldig god råd, eller prioriterer det ,så kan faste tenner opereres på implantater inn i kjevebenet.

Step 6 VEDLIKEHOLD,jevnlig sjekk hos tannlege eller tannpleier med minst 6 mnd mellomrom!

Hvis du bor i Oslo kan du få gode råd og behandling på odontologisk fakultet(tannlegehøyskolen) av studenter. Fordel...rimeligere...sosialt...godt velutprøvd arbeid. Ulempe ...mange ser på,tar tid..mye tid.

I ditt tilfelle er det ikke noen økonomisk støtte å få dessverre. Men hvis du bruker visse medikamenter som gir munntørrhet,har hatt spiseforstyrrelse,syreskade,slitt emalje eller i noen tilfeller sjeldne sykdommer trer NAV trygd inn og støtter.

Noen tannleger godtar nedbetalingsordninger andre krever betaling for hver gang du behandles..

Det er kun noen få tannleger som behandler i lystgass.Du må ha på deg en maske som dekker nesen.

Vanlige beroligende tabletter kan tannlegen også skrive ut,ta gjerne en før behandlingsdato så får du sove god om natten før.

Gå til tannlege og bli ferdig med det og gjennomfør hele behandlingen!!!

Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/319805-tannlegeskrekk-m-m/#findComment-2640148
Del på andre sider

Hei! Vil bare si at du er velformulert og har god innsikt i dine tannprobemer.

For tygging av mat ,trenger vi få tenner. Ja, vi kan sogar klare oss foruten ,hva gjelder fordøyelsen.

Noe annet er snakking ,smiling;det sosiale.

Det er ikke akseptert i vårt samfunn å mangle tenner. Da er vi plassert sosialt.Synd igrunn.

Du har kommet i en ond sirkel der det er en stor jobb å begynne ordinær tannbehandling både for tannlege og deg.

Step 1 ...Ta bort de tenner som gjør vondt ved hjelp av rotfyllig eller trekking.

Step 2...Stopp aktiv caries med midlertidige fyllinger(kan gjøres raskt!)

Step 3...Fullfør rotfyllinger helt!

Step 4... Lage fyllinger på de tenner der det kan fikses

Step 5 ...Lage kroner eller broer der det er veldig ødelagte tenner.

Dette er hvis du har mange av tennene dine i behold ,og har råd.

Har du ikke råd ,eller at det ikke går an å reparere, er det bare mulig å trekke.Da må du sette inn avtagbar protese. Som kan fungere kjempefint!

Hvis man har veldig veldig god råd, eller prioriterer det ,så kan faste tenner opereres på implantater inn i kjevebenet.

Step 6 VEDLIKEHOLD,jevnlig sjekk hos tannlege eller tannpleier med minst 6 mnd mellomrom!

Hvis du bor i Oslo kan du få gode råd og behandling på odontologisk fakultet(tannlegehøyskolen) av studenter. Fordel...rimeligere...sosialt...godt velutprøvd arbeid. Ulempe ...mange ser på,tar tid..mye tid.

I ditt tilfelle er det ikke noen økonomisk støtte å få dessverre. Men hvis du bruker visse medikamenter som gir munntørrhet,har hatt spiseforstyrrelse,syreskade,slitt emalje eller i noen tilfeller sjeldne sykdommer trer NAV trygd inn og støtter.

Noen tannleger godtar nedbetalingsordninger andre krever betaling for hver gang du behandles..

Det er kun noen få tannleger som behandler i lystgass.Du må ha på deg en maske som dekker nesen.

Vanlige beroligende tabletter kan tannlegen også skrive ut,ta gjerne en før behandlingsdato så får du sove god om natten før.

Gå til tannlege og bli ferdig med det og gjennomfør hele behandlingen!!!

Lykke til!

'' Det er ikke akseptert i vårt samfunn å mangle tenner. Da er vi plassert sosialt.Synd igrunn.''

Ja er det nå egentlig det. Det passer jo tannleger svært bra at det er sånn. Jo flere som går til tannlegen jo finere bil og større hus kan dere ha.

Snakket en del med en universitetslærer fra Asia. Han trakk ei tann fremfor å reparere den. Tror ikke du ville ha likt deg der nede. Måtte kanskje ha nøyd deg med en liten bil og et lite hus.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/319805-tannlegeskrekk-m-m/#findComment-2642879
Del på andre sider

'' Det er ikke akseptert i vårt samfunn å mangle tenner. Da er vi plassert sosialt.Synd igrunn.''

Ja er det nå egentlig det. Det passer jo tannleger svært bra at det er sånn. Jo flere som går til tannlegen jo finere bil og større hus kan dere ha.

Snakket en del med en universitetslærer fra Asia. Han trakk ei tann fremfor å reparere den. Tror ikke du ville ha likt deg der nede. Måtte kanskje ha nøyd deg med en liten bil og et lite hus.

"Det passer jo tannleger svært bra at det er sånn. Jo flere som går til tannlegen jo finere bil og større hus kan dere ha."

Vet du hva, du aner ikke hva du snakker om. Prøv å drive en tannklinikk, og du skal se hva ting koster- det er helt enormt dyrt utstyr. Hver minste lille engangs"dings" tannlegen bruker kan i innkjøp koste 1000 kr for en liten eske. Så at noen i det hele tatt orker å drive tannlegepraksis skal du og alle vi andre være svært glad for. Prisen å betale er faktisk ikke alltid så mye høyere enn alle kostnadene.

Selvsagt er det også i denne bransjen mulig å tjene svært bra, men slik er det jo i de fleste yrker- særlig innen spesialfelt. Men da ligger det til gjengjeld mange års utdannelse bak.

Så sorry, du hatr ikke peiling. Og når man ser på dine mange andre innlegg de siste dagene, kan man begynne å lure på hva du egentlig sliter med.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/319805-tannlegeskrekk-m-m/#findComment-2642890
Del på andre sider

Annonse

Herregud.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/319805-tannlegeskrekk-m-m/#findComment-2642896
Del på andre sider

Det er usigelig trist å lese om din barndom, fosterforeldre og overgrep. Og jeg kjenner jeg blir så sint ved tanken på at du ikke får dekt dette. Det er blodig urettferdig, all den tid samfunnet hadde ansvar for deg den gangen. Men de kan muligens gjemme seg bak andre ordninger for oppreisning de har laget?

Det er stor respekt av at du har klart deg så bra og er i jobb.

Jeg synes du burde hatt en og samme tannlege å forholde deg til, som kjenner problemet ditt og som kanskje har mye erfaring med dette. Det finnes helt sikkert mange slike tannleger. Jeg vet ikke om du har prøvd vival, men det er utrolig hva en kan synes går greit når en har nok av det innabords. Det må selvfølgelig tannlegen vite, mengde dosering, men mange bruker også dette når de skal til gynekolog. Og da tar man kvelden før og om morgenen slik at du i det hele tatt kommer deg til timen.

Jeg håper inderlig du finner løsninger du kan leve med og at du får hjelp til å få ryddet opp i tanngarden din.

Mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/319805-tannlegeskrekk-m-m/#findComment-2642959
Del på andre sider

"Det passer jo tannleger svært bra at det er sånn. Jo flere som går til tannlegen jo finere bil og større hus kan dere ha."

Vet du hva, du aner ikke hva du snakker om. Prøv å drive en tannklinikk, og du skal se hva ting koster- det er helt enormt dyrt utstyr. Hver minste lille engangs"dings" tannlegen bruker kan i innkjøp koste 1000 kr for en liten eske. Så at noen i det hele tatt orker å drive tannlegepraksis skal du og alle vi andre være svært glad for. Prisen å betale er faktisk ikke alltid så mye høyere enn alle kostnadene.

Selvsagt er det også i denne bransjen mulig å tjene svært bra, men slik er det jo i de fleste yrker- særlig innen spesialfelt. Men da ligger det til gjengjeld mange års utdannelse bak.

Så sorry, du hatr ikke peiling. Og når man ser på dine mange andre innlegg de siste dagene, kan man begynne å lure på hva du egentlig sliter med.

Tannleger er i såfall enden på en lang kjede av grådige mennesker. Hvis det var så tøft å drive tannlegepraksis er det rart de kan bevilge seg statsministerlønn, er det ikke?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/319805-tannlegeskrekk-m-m/#findComment-2643167
Del på andre sider

Tannleger er i såfall enden på en lang kjede av grådige mennesker. Hvis det var så tøft å drive tannlegepraksis er det rart de kan bevilge seg statsministerlønn, er det ikke?

Som jeg sa, noen av dem kan selvsagt tjene bra, slik det er innen de fleste yrker.

Men jeg har en følelse av at det ikke nytter å snakke seriøst med deg, du sitter på en enormt høy hest og dømmer og kritiserer og har en helt uutholdelig bedrevitende holdning i innleggene dine. Det finnes uendelig mange nyanser og sider av de fleste saker, og ingen av oss kan se alle, men vi må erkjenne at de fins..... Og ikke minst- ilegge andre mennesker en smule kreditt, det er ikke sikkert alt/alle er så ille som du tror.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/319805-tannlegeskrekk-m-m/#findComment-2643492
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...