Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest sillik

Hei,her lengre nede så jeg et sprsm. om keisersnittfødsler(og svangerskap) der du svarer noe som jeg ble litt sjokka over!

Du svarer bl.a. etter flere keisersnitt så kan arret sprekke i svangerskapet!

Tidligere har du svart det motsatte på sprsm. fra meg; det var bare risiko for at arret kunne sprekke under forsøk på vanlig fødsel.

Har det virkelig skjedd at arret har revnet i et svangerskap??kjenner du til/har opplevd noen eksempler?

det høres jo horribelt ut spør du meg?

Da må jo både barnets og morens liv stå i fare!?

Kan de isåfall reddes da,om dette først skjer?

Kommer det noen forvarsel på dette(symptomer)?

Jeg tok katastrofekeisersnitt første gang jeg fødte,arret ble tatt loddrett fra navlen og ned utvendig iallefall,kan jeg da regne med at det er tatt et loddrett snitt innvendig i livmoren også?

(det står nemlig ingen opplysninger om dette i min journal!)

Ved andre gangs fødsel ble det forsøkt vanlig fødsel på meg til tross for at jeg har loddrett arr(iallefall utvendig!).Det endte i keisersnitt til slutt.

Hvordan er risikoen for meg om jeg ønsker to barn til?(nå er det jo en selvfølge at påfølgende fødsler blir keisersnitt.)

Hvor stor er egentlig denne risikoen for at arret kan sprekke?er det noen forholdsregler som bør tas?og hvilke?

Bør slike i min situasjon oppholde seg nær sykehus i sv.skapet?blir det tatt ekstra hyppige kontroller og går det an og sjekke hvordan det står til med det innvendige arret underveis?

Hvor raskt utvikler situasjonen til en faresituasj. om et arr skulle sprekke?

Og er det i siste del av svangerskapet denne risikoen finner sted,hvor lenge og når?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/31981-sprsm-til-mette-m/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest sillik

-Kan bukhulearret også sprekke,eller er det kun livmoren?

-Ved loddrett arr utenpå,er det sannsynlig at både bukhulearr og livmorarr er losrette ettersom jeg tok katastrofek.snitt?

-Er det noen midler/tilskudd el mineraler som styrker arr?

-Bør en være forsiktig med og strekke seg osv?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/31981-sprsm-til-mette-m/#findComment-125696
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Tidligere har du svart det motsatte på sprsm. fra meg; det

var bare risiko for at arret kunne sprekke under forsøk på

vanlig fødsel.

Svar: jeg går utfra at du har arr på tvers i livmoren og da er mitt tidligere svar korrekt. Man legger bare lengdesnitt hvor fosteret er meget lite og hvor livmorveggen er tykk, iblant kan man være nødt til å legge et T-snitt. Altså en kombinasjon. Man vil med stor sikkerhet ha forklart deg hvis man hadde laget annet enn snitt på tvers.

Har det virkelig skjedd at arret har revnet i et

svangerskap??kjenner du til/har opplevd noen

eksempler? det høres jo horribelt ut spør du meg? Da må

jo både barnets og morens liv stå i fare!? Kan de isåfall

reddes da,om dette først skjer? Kommer det noen

forvarsel på dette(symptomer)?

Svar: Ja, det har skjedd. Jeg har aldri sett at det har revnet, for man legger meget sjelden snitt på langs i livmoren. Jeg har hørt om det. (jeg har opplevet at livmor har nesten revnet uten at det har vært keisersnitt tidligere!) Ja, det er høy dødelighet for barnet, en med mulighet for rask operasjon liten risiko for mor. Forvarsel er smerte også mellom rier, og tross epidural, evt blod i urin. Utviklingen skjer langsomt.

Jeg tok katastrofekeisersnitt første gang jeg fødte,arret

ble tatt loddrett fra navlen og ned utvendig iallefall,kan jeg

da regne med at det er tatt et loddrett snitt innvendig i

livmoren også? (det står nemlig ingen opplysninger om

dette i min journal!)

Svar: Det står med stor sannsynlighet i din journal, om ikke annet kan man lese det ut fra den operasjonskode (tallkode) som er brukt. Man kan lett legge snittet på tvers i livmor og på langs i huden.

Ved andre gangs fødsel ble det forsøkt vanlig fødsel på

meg til tross for at jeg har loddrett arr(iallefall

utvendig!).Det endte i keisersnitt til slutt.

Hvordan er risikoen for meg om jeg ønsker to barn til?(nå

er det jo en selvfølge at påfølgende fødsler blir

keisersnitt.)

Svar: liten, under 1% men man må vurdere arret ved hvert keisersnitt.

Hvor stor er egentlig denne risikoen for at arret kan

sprekke?er det noen forholdsregler som bør tas?og

hvilke?

Bør slike i min situasjon oppholde seg nær sykehus i

sv.skapet?blir det tatt ekstra hyppige kontroller og går

det an og sjekke hvordan det står til med det innvendige

arret underveis? Hvor raskt utvikler situasjonen til en

faresituasj. om et arr skulle sprekke? Og er det i siste del av svangerskapet denne risikoen

finner sted,hvor lenge og når?

Svar: jeg synes ikke det er grunn til å gi lang forklaring angående oppfølgning og behandling av noe som med stor sannsynlighet ikke er aktuelt hos deg. Det er ekstremt sjelden at man ikke legger tverr-snitt i livmoren.Så du behølver ikke å engste deg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/31981-sprsm-til-mette-m/#findComment-125937
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

-Kan bukhulearret også sprekke,eller er det kun livmoren?

-Ved loddrett arr utenpå,er det sannsynlig at både bukhulearr og livmorarr er losrette ettersom jeg tok katastrofek.snitt?

-Er det noen midler/tilskudd el mineraler som styrker arr?

-Bør en være forsiktig med og strekke seg osv?

· Bukarret kan ikke sprekke, men det kan oppstå brokk.

· Man kan legge lengdesnitt i huden og tverrsnitt i livmoren (det var vanlig rutine inntil for 20-25 år siden)

· Du kan gjøre hva du vil. Arret holder. (Infeksjon i et arr rett etter en operasjon kan svekke det)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/31981-sprsm-til-mette-m/#findComment-125938
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...