Gå til innhold

Gravid?

Anbefalte innlegg

Gjest urolig gutt

hei! Jeg hadde ubeskyttet samleie med en som egentlig gikk på p-piller, men som hadde glemt å ta den dagen før det aktuelle samleiet (noe jeg fikk vite senere). I hvor stor grad øker dette sjangsen for graviditet? Hun bruker p-pillen Cerazette og har derfor uregelmessig/sjelden menstruasjon, så var litt usikker på når graviditetstesten skulle tas. Fire uker senere tok hun en Clearblue-graviditetstest som var negativ. hvor sikker kan jeg være på at det resultatet stemmer? Og hvor lang tid pleier det å ta før en jente med sikkerhet merker selv at hun er gravid?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/319821-gravid/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Cerazette skal tas innen 12 timer for å være helt sikker, men hvis hun har brukt pillen over lang tid, vil det sannsynligvis ikke være spesielt risikabelt å glemme en tablett. Hvis testen er negativ fire uker senere skulle det kunne utelukke graviditet. Noen merker graviditet på det tidspunkt de skulle ha hatt menstruasjon, noen først flere uker senere, og noen få kvinner merker ikke noe før fosteret sparker. Er hun usikker og ikke har hatt blødning, kan hun for en sikkerhets skyld ta en ny test etter en uke, men egentlig skulle det ikke være nødvendig.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/319821-gravid/#findComment-2637618
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...