Gå til innhold

ømfintlig hud og føflekker

Anbefalte innlegg

Gjest ragnhild.jente22

Hei! jeg er ei jente på 22, som sliter med ømfintlig hud og stadig nye føflekker! Jeg spiser sunt og har et variert kosthold, samtidig som jeg trener. Jeg har alltid hatt en veldig sart og ømfintlig hud, så jeg har holdt meg unna kremer med mye parfyme og bruker nesten ikke sminke. huden blir fort flamme-rød. Jeg har aldri slitt noe særlig med kviser, men det dukker som regel opp en gang i måneden. Jeg unngår å klemme kvisene, for det har vist seg at jeg får små flekker og arr hvis jeg irriterer de og klemmer. Men nå ser det ut til at det oppstår uansett. Merkene etter kvisene kan vær synlig over en måned, før der forsvinner. er det vanlig at man kan få så synlige merker og arr etter ei kvise? noen ganger kan det også se ut som kvisene blir til små føflekker. kan det sitte igjen noe som jeg egentlig burde ha klemt ut? Jeg har også en del føflekker i ansiktet, og det dukker opp stadig flere. det er ikke så enkelt å se selv, men kan se ut til at noen blir større og forandrer seg. Selfølgelig vanskelig å vurdere på seg selv, når man i utgansgpunktet synes at de ser stygge ut. jeg soler meg ikke mye, men det dukker jo opp flere i løpet av sommeren, når jeg da ha vært en del i sola. må jeg bare regne med at det dukker opp stadig nye føflekker i ansiktet mitt? burde jeg sjekke disse? Jeg har veldig lyst til å gå til noen hudeksperter, for evt å få anbefalt stell og krem som jeg kan benytte meg av. Men vet ikke helt hvem jeg skal gå til. redd for at mange ikke vet hva de snakker om. har du noen råd? Jeg sliter også med magen, og skal ta en matintoleranse-test etter jul. Kan huden i ansiktet evt påvirkes av noe sånt? håper du kan gi meg noen svar! mvh hilsen jente 22

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/319851-%C3%B8mfintlig-hud-og-f%C3%B8flekker/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jon Langeland, hudlege

Hei ! Du beskriver egentlig flere problemstillinger som ikke typisk har noe særlig med hverandre å gjøre; nemlig ømfindtlig i forhold til at du kan få kviser, i forhold til at huden blir rød og irritert på annen måte(eksemtendens?) og at du ikke tåler solen så godt , men kan bli rød og få nye føflekkerr og evt fregner. . I tillegg angir du litt mageproblemer uten å spesifisere det nærmere.

Det er nok "normalt" å få en del føflekker i 20-årene, men hvis du er lys i huden med tendens til å bli rød ved soleksponering , lønner det seg i være forsiktig med soleksponering, bruke høy faktor og unngå å bli rød eller brent. Hvis føflekkene likner på hverandre, er det neppe grunn til bekymring , men dersom en skulle skille seg ut og ikke likne på de andre, evt være mørk, bør det undersøkes nærmere

Når du da samtidig har litt kvisetendens, kan det være greit å velge solbeskyttelses preparater uten fett f eks en gel. Forsiktighet med kremer og parfymerte produkter er nok også smart av deg for å unngå dels irritasjon av din ømfindtlige hud , dels risiko for utvikling av kontaktallergier.

Dessverre er det mange som er plaget med kviser etter 20 års alder, ikke uvanlig at det kan være dypere betennelser som henger i og gir merker i huden. Det er ikke fordi du ikke har klemt nok. Du kan bruke midler som du får i håndkjøp f eks benzoylperoksyd, men mest sannsynlig trenger du preparater som du må til legen for, f eks et antibiotikum som dalacin lokalt og adaptalene eller azelainsyre. Noen ganger kan det også være problematisk med lokalmidler mot kviser dersom huden er særlig ømfindtlig. Da kan det være aktuelt m forskjellige typer tabletter i tillegg eller i stedet.

Kviser er ikke så kostavhengige , de svinger mest med hormonpåvirkningen og utslagene er også avheng av en arvelig faktor. Forsøk noen av de rådene jeg har gitt deg i første omgang, evt bør du kanskje gå til en hudlege etter hvert . Mvh Hudlegen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...