MariIs Skrevet 8. desember 2008 Del Skrevet 8. desember 2008 Hei! Jeg har tre spørsmål til deg: Jeg er 39 år, mannen min er 47. Vi har prøvd å få barn i 3 år nå og har hatt 2 spontanabborter i ca uke 10. Jeg vet at sjansene for å bli gravide er små for oss, men vi prøver. Jeg har fått en resept pergotime men har ikke brukt de ennå fordi jeg har egentlig ikke et problem å finne eggløsningen. Både den (bruker eggløsningstester) og menstruasjonen er temmelig forutsigbar (28 dagers syklus). Rundt spontanabbortene har det blitt noen forskyvelser. Det jeg lurer på er 1) om Pergotime likevel kan hjelpe meg? Er det vits å ta det? 2 ) En av grunnene til at jeg ikke bare har prøvd å ta de er at jeg har en muskelknute på livmoren (ikke stor). Kan jeg ødelegge for meg selv ved å forstørre den / få flere knuter dersom jeg tar Pergotime? Er forrsten muskelknuten en "garanti" for at jeg ikke kan få barn? Gynekologene + nett-søk har gitt litt ulike svar der. 3) Det siste gjelder råd hva jeg bør gjøre mht til å ta diverse tester på ny. Desverre har sykehuset / lab'en jeg forholdt meg til under standard-testing av oss begge mistet sin troverdighet ovenfor meg. Jeg tok de vanlige blodprøvene for fertilitetsutredning (hormoner ol) og de ble sendt Hammerfest sykehus. Etter et halvt år purret jeg på få svar og fikk vite at prøvene hadde blitt for gamle da de kom fram og var kastet. Jeg oppsøkte lege for å ta nye prøver, men han ville ikke ta nye prøver, kontaktet i stedet sykehuset og fortalte meg senere at prøvene ikke var kastet og at alt var normalt med meg. Mannen min tok da sædprøve som ble sendt H.fest sykehus. Jeg oppsøkte imidlertid i denne tiden også en privat fertilitetsklinikk i disse dager av frustrasjon over tregheten og får å få vite mer om prøverør. Resultatene fra mammen min sin prøve ble sendt denne klimikken (data på mengde og bevegelighet men ikke på struktur da det enå ikke var analysert). Den private klinikken sa at alt så fint ut med han, kanskje litt lite "volum" som de sa. De hadde jo imidlertid ikke fått data på spermienes struktur så det var et usikkerhetsmoment. Etter noen nye måneder fikk jeg så brev fra H.fest sykehus (8 måneder etter min blodprøve ble sendt) om at 1) jeg ikke hadde eggløsning (altså en tredje kontrabeskjed på samme prøve) og 2) at mannen min sin sæd ikke var normal. Skjebnens ironi skulle ha det til at jeg samme dag testet positivt på graviditetstest - noe som hadde ant meg. Litt bekymret ringte jeg sykehuset for å spørre hva deres test-svar innebærte, hva var f.eks galt med sædprøvene, og om jeg garantert kom til å abbortere siden vi ikke var "normale", men fikk svar om jeg skulle være glad jeg var gravid og da var alt ok. Jeg spontan-abborterte i uke 10 ca - fosteret hadde vist stoppet veksten i uke 6-7. Nå føler jeg at jeg står på null med hensyn til å vite om vi er er "normale" nok til å få barn. Kan det være noe med sedcelenes struktur som gjør at jeg kan bli gravid men ikke bære det fram? Fikk jo aldri spesifisert om det var ok. Eller er det noe ved hormonprøvene mine som kan innebære det samme? Alle disse spørsmålene handler egentlig om hvorvidt det er vits å prøve / ha forhåpninger - det er psykisk slitsomt å vente / håpe. Sykehusets svar har ikke bidratt til annet enn forvirring. Bør vi ta nye prøver? Det innebærer flyreiser for mannen min blant annet og jeg ønsker ikke å være "hysterisk" heller.. Veldig glad om du har konkrete svar på de to første spørsmålene + om du har tips til hvordan jeg skal tolke prøveresulatene / bør ta nye prøver. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/319854-pergotime-og-muskeknute-p%C3%A5-livmoren-litt-mer/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 8. desember 2008 Del Skrevet 8. desember 2008 Den største (og sikkert viktigste) faktor for at det ikke lykkes er utvilsomt din alder. Eggene er ikke fornyet siden fosterlivet og det er kanskje de dårligste som er igjen i eggstokken. Selv om det er normal eggløsning, lar eggene seg vanskeligere befrukte og risiko for abort er større, på grunn av øket forekomst av kromosomfeil. Det betyr ikke at du skal gi opp, men ’bare’ være tålmodig og vente på at et godt egg løsner og lar seg befrukte. Det er vel tvilsomt om pergotime har noen effekt, i og med at du med meget stor sannsynlighet har eggløsning (regelmessige menstruasjoner). At det ikke ble påvist eggløsning kan bety at prøven var tatt på feil tidspunkt i syklus. Pergotime har ingen betydning for muskelknuten. Jeg vet ikke hvordan den sitter og om den har betydning for abortene. Hvis du har oppnådd å bli gravid, betyr sædcellenes form neppe så mye, antallet er det viktigste. Å ta testene om igjen har vel ingen hensikt. Det virker jo som de er nok så normale. Kvaliteten og mengden kan man ikke bedre på. Hvis du ikke hadde oppnådd å bli gravid kunne man ha gjort et prøverørsforsøk, evt. med direkte innsetting av sædcelle i egget (ICSI), men dere har jo fått til graviditet spontant, så det var en god test på at det kan lykkes igjen. Husk at den fruktbare periode er i seks dager som avsluttes på eggløsningsdagen som igjen er på ca dag 14 i en syklus på 28 dager. Samleie 2-3 ganger i denne periode er optimalt. Lykke til, vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/319854-pergotime-og-muskeknute-p%C3%A5-livmoren-litt-mer/#findComment-2638415 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.