Gjest anonn Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 45 år og påvist slitasje i nakken.på mr.Smerter i høyre overarm og stikninger i tommeltott og pekefinger på høyre arm. Markerte nebbformige osteochondrotiske påleiringer i bakkant av corpora c4,c5 og c6. tydeligst i c4-c5 inivå. Det er tydelige impresjoner i durasenkken fra disse påleiringene. Melomvirvelskivene c4-c5 og c5-c6 er be.høydereduserte og degenererte............det virker også å være åpne forhold i nevroforamina men relativt trangt i nivå c4-c5 på be. sider. R: Markerte degenerative forandringer i nivå c4-c5, i mindre grad i nivå c5-c6. ellers intet å bemerke. Dette er noe av det som stod i brevet. Hva forteller dette egentlig? Er det vanlig med slik slitasje i min alder 45år (ca.%) Hva kommer det egentlig av? Hva kan jeg gjøre med det? Jeg har tatt behandlinger hos fysioterapeut før jeg fikk dette svaret, med begrenset effekt. Jeg sliter en del psykisk og går nok derfor med mye spenninger i kroppen, noe jeg tror virker negativt i forhold til smertene. Jeg har tenkt litt på psykomotorisk behandling pga disse spenningene. Hvilke behandlingsfor tror du er best? Håper på svar. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/319931-slitasje-i-nakken/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
avidi Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 Det er ganske en ganske vanlig tilstand. Jeg har også noe tilsvarende og har hatt det i flere år. Smart å prøve psykomotorisk fysioterapi. Jeg har god effekt av akupunktur kombinert med kopping og tøying bindevev. Men det gir ikke varig effekt så jeg må ha behandling ca. 1 gang pr mnd. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/319931-slitasje-i-nakken/#findComment-2638971 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bikku Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 Det betyr nok at du har vondt, i hvert fall... Og uten å være fagmenneske, så ser det ut til at smertene i stor grad skyldes fysiske endringer med slitasje og avleiringer. Det _kan_ være symptomer som forekommer i forbindelse med Bechterev, men det kan også være en vanlig endring. I forhold til Bechterev er det i så fall mer som må utredes, du kan evt lufte det med legen som kjenner det - om det er aktuelt å gå videre med det. Det vil jo ha noe å si i fhd til behandling også. Når det er sagt, så er det ikke uvanlig å få slike endringer. Noen har en brusk- og beinstruktur som slites raskere enn andre, eller et bevegelsesmønster som medfører slitasje. En fornuftig manuellterapeut kan kanskje gi deg råd videre? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/319931-slitasje-i-nakken/#findComment-2638974 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest anonn Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 Det betyr nok at du har vondt, i hvert fall... Og uten å være fagmenneske, så ser det ut til at smertene i stor grad skyldes fysiske endringer med slitasje og avleiringer. Det _kan_ være symptomer som forekommer i forbindelse med Bechterev, men det kan også være en vanlig endring. I forhold til Bechterev er det i så fall mer som må utredes, du kan evt lufte det med legen som kjenner det - om det er aktuelt å gå videre med det. Det vil jo ha noe å si i fhd til behandling også. Når det er sagt, så er det ikke uvanlig å få slike endringer. Noen har en brusk- og beinstruktur som slites raskere enn andre, eller et bevegelsesmønster som medfører slitasje. En fornuftig manuellterapeut kan kanskje gi deg råd videre? Jeg har også i perioder hatt varierede autoantistoffer i varierende grad. Spesielt en type som heter ANA. Den var oppi titer 400 engang, men ellers har den ligget fra negativ til rundt litt mer enn titer 100. I den tiden jeg ble utredet for revmatisme hadde jeg stivhet og smerte i hele kroppen. Fikk vel egentlig ikke noe klar diagonose, men de regnet med at det sannsynligvis gikk mot en collagenose. Alle autoantistoffene jeg har hatt positive har støttet opp om det. Jeg har lurt litt på det selv på om noe av årsaken til slitasjen kan ligge der. Jeg hadde ønsket å vite litt, hvis noen har noe å si til det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/319931-slitasje-i-nakken/#findComment-2639004 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bikku Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 Jeg har også i perioder hatt varierede autoantistoffer i varierende grad. Spesielt en type som heter ANA. Den var oppi titer 400 engang, men ellers har den ligget fra negativ til rundt litt mer enn titer 100. I den tiden jeg ble utredet for revmatisme hadde jeg stivhet og smerte i hele kroppen. Fikk vel egentlig ikke noe klar diagonose, men de regnet med at det sannsynligvis gikk mot en collagenose. Alle autoantistoffene jeg har hatt positive har støttet opp om det. Jeg har lurt litt på det selv på om noe av årsaken til slitasjen kan ligge der. Jeg hadde ønsket å vite litt, hvis noen har noe å si til det. Be om at de tar en blodprøve med tanke på det, da. Det er en enkel blodprøve som gir svar på om du kan være disponert for Bechterev. Men merk at selv om den kan være positiv, så betyr det ikke at du har det. Jeg er feks arvelig disponert, men har det ikke. Mannen min har, og har god effekt av medisinering og variert fysisk aktivitet. Det finnes sikkert masse info på nett også, men det er fort gjort å "lese seg til en diagnose". Så da er det like greit å få tatt en prøve, om det er noen som er villige til å gjøre det. Uansett, så skader det sjelden å legge om livsstilen til å matche den diagnosen: Kutt røyken, variert og jevnlig fysisk aktivtet, sunt kosthold, unngå rødt kjøtt osv. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/319931-slitasje-i-nakken/#findComment-2639011 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest anonn Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 Be om at de tar en blodprøve med tanke på det, da. Det er en enkel blodprøve som gir svar på om du kan være disponert for Bechterev. Men merk at selv om den kan være positiv, så betyr det ikke at du har det. Jeg er feks arvelig disponert, men har det ikke. Mannen min har, og har god effekt av medisinering og variert fysisk aktivitet. Det finnes sikkert masse info på nett også, men det er fort gjort å "lese seg til en diagnose". Så da er det like greit å få tatt en prøve, om det er noen som er villige til å gjøre det. Uansett, så skader det sjelden å legge om livsstilen til å matche den diagnosen: Kutt røyken, variert og jevnlig fysisk aktivtet, sunt kosthold, unngå rødt kjøtt osv. Gir bechterev slik slitasje i nakken, (har ingen problemer med ryggen.) Jeg har en onkel med bechtrev og flere andre på samme side i slekten med revmatiske lidelser. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/319931-slitasje-i-nakken/#findComment-2639028 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.