Gå til innhold

Albyl-e og graviditet

Anbefalte innlegg

Gjest monarda

Jeg har et spørsmål om bruk av albyl-e når en prøver å bli gravid. Jeg ønsker nå å bli gravid igjen etter at jeg mistet babyen min i dødfødsel i uke 38 i vår. Babyen hadde lav fødselvekt, tilsvarende uke 32. Det ble påvist sirkulasjonsforstyrrelser/infarktområder i placenta og obduksjonrapporten viste at dødsårsaken var for lite oksygen til babyen. I etterkant har jeg fått påvist leiden-mutasjon (heterozygot.) Av hematolog ved mitt lokale sykeshus har jeg blitt anbefalt å bruke fragmin fra positiv test ved en evt ny graviditet. Har også fått resept på albyl-e fra en annen lege som jeg må si jeg ikke har helt tilllit til, hun ville jeg skulle begynne med albyl-e umiddelbart, noe jeg ikke gjorde. (Venter nå på time ved Rikshospitalet for videre råd ang fragmin/albyl-e, men får ikke time der før etter denne prøveperioden og evt positiv test.) Jeg har aldri hatt blodpropp tidligere, det har heller ingen andre i familien min. Babyen jeg mistet var mitt første barn. Svangerskapet forløp normalt, bortsett fra at jeg hadde palcenta praevia, og tilløp til svangerskapsforgiftning helt på slutten. Jeg er 39 år, frisk, spiser sunt, røyker ikke, trener og har normal vekt. Jeg har aldri hatt aborter, og ble gravid ved første forsøk i fjor. Har regemessig syklus på 24 dager, med utslag på eggløsningstest på dag 10. Hva er din mening om å ta Albyl-e (75 mg) nå i prøvetiden? Kan det øke sjansen for vellykket befruktning ved å øke eggets evne til å feste seg og hindre tidlig dannelse av små blodpropper i morkaka. Er det i så fall anbefalt å ta albyl-e fra eggløsning eller skal man begynne tidligere, eller etter positiv test? Eller vil du heller å anbefale å ta kun fragmin fra positiv test, ikke albyl-e? Kan albyl-e (75mg) ha noen som helst negativ påvirkning på fosteret? Takk for svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/319939-albyl-e-og-graviditet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Ditt spørsmål er så spesielt at jeg har snakket med de lokale eksperter her på sykehuset. Det er tydelig at det ikke finnes faste rutiner for behandling/forebygging i en situasjon som din. Komplikasjonen er så sjelden at man ikke kan gjennomføre gode studier mht forebygging. Det er ikke holdepunkter for at ett av de to medikamenter (albyl eller Fragmin) er bedre enn det andre og heller ikke for at de kan skade fosteret. Man starter likevel først behandling etter at første trimester (de første tre måneder) er overstått. Du kan altså trygt vente til du får time på Rikshospitalet, også om du skulle bli gravid i mellomtiden. Man har diskutert om albyl kan bedre mulighet for graviditet i f.eks. et prøverørsforsøk, men det er høyst usikkert og brukes ikke her i landet (det jeg vet). Det er veldig positivt at du ble gravid så fort, i din alder kan det ofte ta lengre tid. Det må ha vært en forferdelig trist opplevelse du har vært igjennom å miste så sent og jeg forstår at du vil gjøre alt for at det skal gå bedre neste gangen, men rådet er altså at du skal vente til du har snakket med ekspertene på Rikshospitalet. Det er store sjanser for at det skal gå bra neste gangen, uansett hvilken behandling (inkl. ingen behandling). Lykke til.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...