Gjest MissHS Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 Hei Jeg er en kvinne på 30 år som for noen dager siden dro på sykehus med brystsmerter/hjertebank.EKG ble tatt og det ble påvist en forlengelse av QT intervallet - dog ikke utpreget. Tror det var på 403mms (?) Alle andre blodpøver var negative med henhold til akutt hjertesykdom. Jeg har nå fått henvisning til kardiolog neste uke, men står igjen med en del bekymringer etter legebesøk hos min allmennpraktiserende idag. Han mente at dette var forbundet med en evt hjertesvikt i det lange løp og at jeg ikke skulle nøle med å ringe etter ambulanse om jeg skulle få brystsmerter igjen. Med andre ord har jeg nå en meget ubehagelig uro og nervøsitet i kroppen. Litt om bakgrunnen: Jeg fikk tinnitus i sommer etter langvarig stress på jobb. Som resultat av dette utviklet jeg søvnproblemer + bekymringsangst. Ofte går det mange dager med kun 1-2 timers søvn. Er nå sykmeldt 50%. Har de siste 2 mnd gått til psykiater og har prøvd ut ulike medisiner som i hovedsak til hjelp for søvn. Prøvde Cipralex som jeg ikke kunne tåle. Remeron la jeg på meg i løpet av kort tid som gjorde at jeg stoppet etter 2 uker. Deretter gikk det 2 uker før jeg begynte med Tolvon først 10mg, derretter 20mg. Det var spesielt noen dager etter jeg begynte på Tolvon at jeg fikk smerter og hjertebank, men trodde dette var et angstanfall. Smertene kom og gikk, men da det ikke ble bedre etter 5 dager dro jeg til sykehuset. Stoppet samme dag med Tolvon og har siden (4 dager) tatt Imovane for å sove. Kan behandlingen med Tolvon/Mianserin har forårsaket denne forlengelsen? Hvis ja, vil det justere seg tilbake ettersom jeg nå har seponert medisinen? Er det andre årsaker til denne forlengelsen av QT intervallet? Jeg har tatt 24timers EKG for noen år siden og da var det ingen antydning til dette. Jeg er veldig bekymret nå etter legebesøket idag og håper du kan svare meg så raskt som mulig, og forhåpentligvis lette mine bekymringer. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/319963-forlenget-qt-intervall-bekymret/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest britth Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 Jeg er ingen lege, men i felleskatalogen stod forlenget QT-intervall nevnt under Cipralex. Det kan kanskje ha vært en prøvelse for kroppen din med så mye bytte av medikamenter over kort tid og derfor vanskelig å si hva som kan ha ført til dette. Håper imidlertid det er reversibelt og at legen her kan gi deg et godt svar. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/319963-forlenget-qt-intervall-bekymret/#findComment-2639462 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Satish Arora, allmennlege Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Forlenget QT intervall defineres vanligvis som >440 ms og dermed er ditt QT intervall ikke særlig utpreget (som du selv skriver). Forlenget QT intervall øker risikoen for hjertesykdom (særlig unormal hjerterytme som kan være alvorlig) og kan skyldes arvelig sykdom men dette er mindre sannsynlig i ditt tilfelle du da har hatt et normalt EKG tidligere. Det er dessuten over 50 medikamenter som kan forårsake forlenget QT intervall og tolvon er en av dem. Det positive er at QT intervallet normaliserer seg helt i løpet av kort tid etter at man har sluttet med medisinen og jeg synes derfor at du ikke trenger å være bekymret før besøk hos hjertelege neste uke. Håper at dette hjelper! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/319963-forlenget-qt-intervall-bekymret/#findComment-2644115 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.