Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei dr.Moen,

I november ifjor ble jeg diagnostisert med endometriose, jeg er 21 år gammel og hadde gjennom 5 år hatt veldig sterke smerter i forbindelse med mens. Jeg ble satt på Depo-Provera inj. 150mg/mnd som jeg ennå får. Nå har jeg hatt kontinuerlige blødninger siden desember - ofte med store koagler, med unntak av ca 2 uker i juni hvor jeg var blødningsfri og smertefri. Problemet mitt er at jeg fremdeles har så og si kontinuerlige smerter, ikke så sterke, men mensliknende "kramper" i forbindelse med blødningene, ved samleie (som jeg ikke lenger orker) har jeg fryktelig vondt og blør kraftig etterpå - dette hadde jeg ikke før. Blødningene er irriterende, blodprosenten er lav og jeg er konstant trøtt og "grinete". Almenlegen min mener "vi" bare må vente og se til blødningene stanser om også smertene forsvinner - men nå har JEG ventet i snart 9mnd og det begynner å bli nok.. Likevel får jeg meg ikke til å gå tilbake til gynekologen min fordi jeg er redd at jeg da må begynne på Synarela - en behandling jeg har hørt mye "skummelt" om. Jeg ønsker derfor å be deg om råd, hva mener du erfaringsmessig er det beste å gjøre i denne situasjonen? Fortsette med Depo-Provera eller starte annen behandling? En annen kompliserende faktor er at jeg flytter til Danmark i august for å starte studier - er det lurt å starte evt ny behandling da? Jeg er så redd for å få bivirkninger som går utover studiet...

Det ble mye klaging her nå, men jeg håper du tar deg tid til å svare. På forhånd takk.

MVH

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/31997-endometriose-hva-n%C3%A5/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Du har brukt det så lenge at du bør fortsette og håpe på snarlig effekt. Du kan få satt sprøyten oftere, hver 14.dag for å se om det virker. Hvis du får stopp i mensen og effekt, så kan du sette sprøytene sjeldnere.

I Danmark er man ved å opprette endometriosesentra for å samle ekspertisen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...