Gå til innhold

Pigmentforandringer.

Anbefalte innlegg

Hei, Etter graviditet i 2002 fikk jeg en del strekkmerker på mage og lår. Jeg ville prøve å få dette bort ved behandling i 2006. Da tok jeg kontakt med en klinikk. Hvor jeg skulle foreta en peeling behandling på områdene hvor jeg hadde strekkmerker. Det var seks uker med kremer først og tre ganger med peeling.For å så gå på kremer igjen. Obagi heter disse kremene. Dette skulle fornye huden med at gammel hud datt av og da etterhver ble strekkmerkene mindre. Dette hadde faktisk effekt. Men etterhvert så kom det mørke flekker i de områdene jeg haddde fått peeling. Det ble pigmentflekker på mage og lår. Jeg tok kontakt med de som jeg ble behandlet hos og spurte om dette. De sa dette ville gå bort etterhvert. Noe det ikke har gjort. Og nå er det to år siden. Tok kontakt med dem på nytt nå nylig og da sa de at jeg måtte fortsette på den krembehandlingen for å holde pigmentflekkene nede.Jeg får jo ikke vært i sola eller noe for da har jeg inntrykk at de kommer enda mere fram. Og ikke få vært i solen med kroppen resten av livet er ganske kjedelig. Disse kremene jeg skal gå på er veldig dyre. Er det noe som helst annen måte å få dette bort på? Utenom å måtte evt gå på kremer resten av livet som koster mange tusen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/319986-pigmentforandringer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jon Langeland, hudlege

Dessverre er det slik at når man gjør litt kraftigere behandling i huden som f eks å forsøke å peele bort strekkmerker, kan man få en betydelig riktignok forbigående reaksjon, men denne kan stimulere til en pigmentdannelse som vedvarer , en såkalt postinflammatorisk hyperpigmentering. Noe av problemet med slik pigmentering er at den kan forsterkes ytterligere dersom man gjør enda mer med huden f eks laser , dyp peel eller annet slik at det bare blir verre. Når pigmenteringene varer over 1 år , er det nok ikke så sannsynlig at de forsvinner spontant. Vi pleier å anbefale blekemidler som inneholder

Hydroquinone 4 %, men kan være litt vanskelig og/eller dyrt å få tak i fordi apotekene ikke lager så mye "etter oppskrift" lenger og det er ikke noe kommersielt preparat tilgjengelig høyere enn 2% . Du må kanskje snakke med en hudlege

for å få forskrevet et 4% hydroquinone preparat . Andre kraftigere behandlinger anbefales ikke pga risiko for ytterligere forverring som nevnt over. Greit at du unngår sterk soleksponering , men du kan være ute med høy faktor. Når

vi behandler strekkmerker, benytter vi karlaser dersom de har blålig farge (ofte til å begynne med) ellers bare a-vitaminkremen Aberela hver annen kveld. Strekkmerker går gradvis og delvis tilbake av seg selv. Peeling anbefaler vi ikke og grunnen er at man må gjøre en ganske dyp behandling for at det skal virke, dermed risikerer man pigmentskader i overhuden(som du har fått) og evt arrdannelse . Resultatet kan altså bli dårligere enn utgangspunktet. Mvh Hudlegen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/319986-pigmentforandringer/#findComment-2641148
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...