Gjest boble123 Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 Jeg er under utredning for metabolsk myopati etter flere episoder med til dels alvorlig rhabdomyolyse (CK maks 50000). I forbindelse med utredningen har man påvist nokså uttalt øsofagusdysmotilitet ved rtg. øsofagus, og ved gastroskopi har man påvist åpenstående og utspilt cardia. Subjektivt har jeg hatt ganske uttalte plager med dyspepsi og epigastriesmerter, men Somac 20 mg x 1 som fast medikasjon gir svært god symptomlindring. Legen som gastroskoperte meg, anbefalte at jeg skulle bruke Somac kun ved behov, men jeg får symptomene tilbake hver gang jeg forsøker å seponere. Er det noen farer knyttet til kontinuerlig behandling med protonpumpehemmer, som f.eks. økt risiko for cancer, infeksjoner etc? Og finnes det alternative behandlingsformer for øsofagusdysmotilitet utover medikasjon med PPI? Jeg jobber selv i helsevesenet, men ønsker en uavhengig kommentar i forhold til dette. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/320015-langtidsbruk-av-somac-ved-%C3%B8sofagusdysmotilitet/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Satish Arora, allmennlege Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 Jeg synes ikke at du trenger å bekymre deg over fare knyttet til kontinuerlig behandling med protonpumphemmere som feks somac (så lenge du ikke opplever noen bivirkninger ved bruk av dette). Disse medisiner brukes kontinuerlig av svært mange pasienter med feks magesår eller refluksproblemer uten langtidskomplikasjoner. Det finnes alternative behandlingsformer for dysmotilitet utover PPI behandling - dette er i grunn mer et emnefelt til en spesialist men jeg kan feks nevne at andre medikamenter som calciumhemmere eller event kirurgisk behandling kan forsøkes i noen tilfeller MEN dette vurderes vanligvis kun i tilfeller der symptomer ikke blir kontrollert med PPI behandling fordi effekten av slik behandling varierer veldig mye. Håper at dette hjelper. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/320015-langtidsbruk-av-somac-ved-%C3%B8sofagusdysmotilitet/#findComment-2644851 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.