Gjest Ungdomslivet Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 Heisann. Min første Abcess fikk jeg rundt august etter en danseleir. Da jeg begynte å jobbe igjen som elektriker lærling, fikk jeg min første abcess under armen, og noen dager etterpå fikk jeg en i magen, en litt under magen og to bak lårene mine, jeg prøvde selvfølgelig å presse dem ut siden jeg trodde det var vanlige kviser. De som lå bak lårene og den under magen gjorde mest vondt og ble store. De ble tilslutt funnet ut at det var hudinfeksjon og måtte opperere dem bort siden det hovnet seg opp og gjorde vondt. Som senere fikk antibiotika osv. Legen har aldri gitt meg en konkret svar på hvordan jeg fikk det, men jeg fortsatte å få det noen uker etterpå. Får det kanskje 2 ganger i månededen, både smått og stort. Jeg har funnet ut at jeg må presse dem ut selv der det kommer ut blod og gul/hvit puss/væske eller hva dere kaller det, og kjøpe plaster til å dekke dem. Senere ble jeg tilsendt til en hudlege av fastlegen, hun spurte noen spørsmål og sa at jeg kanskje ikke var renslig nok, og må aldri klø meg med neglene. Og dusje rett etter trening osv. Når jeg tenker meg om så har jeg kanskje vært litt urenslig, og klødd meg litt der det har vært abcess, men det er noen steder som jeg ikke kommer på jeg har klødd i det hele tatt og får abcess. så fikk jeg en krem til å smøre på, men jeg blir skikkelig lei av å få det, og vil få det slutt. Jeg skjønner ikke hva jeg bør gjøre, blir snart gal og jeg har sett noen bilder der folk har fått i ansiktet og visse steder. Jeg blir bare redd og tenker hver dag på det. Jeg har meste parten av gangene fått feber og tatt fri fra jobben pga det. Jeg klarer ikke mer. Får jeg noe hjelp? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/320034-hudinfeksjon-abcess/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jon Langeland, hudlege Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 Hei ! Det du beskriver kan være en hudinfeksjon og det er nok mest sannsynlig, men da bør du kunne få det bekreftet hos legene med en prøve der man dyrker puss for å påvise hvilken bakterie. Dette kan danne utgangspunkt for en antibiotikabehandling som sannsynligvis bør vare minst 1 uke lenger enn vanlig evt med lavere dosering på slutten. Typisk bakterie som årsak kan være gule stafylokokker. Dersom det ikke påvises noen spesiell bakterie , kan det være noe som kalles ”hidradenitt” som særlig gir abscesser i lysker , under armene , på baken og på nakke uten at det er en egentlig infeksjon, det er kjertlene som oppfører seg ”unormalt”. Etter dyrkning må legen ta standpunkt til hva som foreligger og gi deg tabletter/ antibiotikum , dessuten evt etterfølgende lokalbehandling med dalacin liniment i affiserte områder. Dersom du blir ordentlig undersøkt , bør du også kunne få effektiv behandling. Lykke til . Mvh Hudlegen . 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/320034-hudinfeksjon-abcess/#findComment-2643525 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.