Gjest Undrersegrundt Skrevet 11. desember 2008 Del Skrevet 11. desember 2008 Kan diabetikere spise sukkerfrie drops? Eller er det kanskje verre enn sukker da det lurer insulinet osv? Jeg har ikke så mye peiling på diabetes, men har et søskenbarn med diabetes som gafler i seg både sukret og sukkerfritt godteri, er litt bekymret for han.... Leste et innlegg på en side ang. ei som har diabetes type 1. "Når jeg spiser en pakke pastiller "uten sukker" (med sukkeralkoholer i) stiger blodsukkeret mer enn om jeg spiser en vanlig (ca 100-130 gram) sjokolade. Betyr dette at jeg lagrer mer fett når jeg spiser pastiller uten sukker enn sjokolade (med sukker og fett)? " Hva tror dere om dette? Hvordan kan blodsukkeret stige mer av sukkerfrie drops enn av sjokolade? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/320095-sukkerfrie-drops/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
SoriaMoria Skrevet 22. desember 2008 Del Skrevet 22. desember 2008 Sukkeralkoholer (f.eks xylitol) påvirker nok dessverre blodsukkeret kraftig det også. Kun aspartam og slike søtningsmidler som er trygge i forhold til blodsukkertsigning hos diabetikere. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/320095-sukkerfrie-drops/#findComment-2649280 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hoggormen Skrevet 16. januar 2009 Del Skrevet 16. januar 2009 Mange typer drops, tyggegummi o.l er søtet med sukkeralkoholer (alt som står oppført som søtning og ender på "ol" er slike). De vanligste er nok xylitol og sorbitol. Selv har jeg ikke erfaringen at blodsukkeret mitt stiger av slik sukkerfri tyggegummi, eller pastiller. Men det spørs jo hvordan man spser det da. Hadde jeg gomla hele tyggispakken ville jeg kanskje merket noe... Ikke vet jeg, men jeg har ikke opplevd problemer av de sukkerfrie "Menthos" typene - som gjerne går fort ned . Større mengder slikt søtningsmidler på en gang vil trolig påvirke blodsukkeret hos noen imidlertid. De blodsukker-trygge søtstoffene er Aspartam, acesulfam-K, Cyclamat, Sukralose. Aspartam har fått juling i media, men jeg velger personlig å ta den risken framfor risken ved for mye høyt blodsukker. Det med diabetes er en ganske subjektiv ting, fordi alle har ulik forbrenning og reagerer ulikt. Noen trenger mer insulin enn andre uten noen nødvendig åpenbar grunn. Har man fått diabetes så må man rett og slett lære seg selv å kjenne. Får man høyt blodsukker av noe man liker å spise, så må hver og en finne fram til hvor mye insulin man skal kompansere med. Det vil alltid være prøving og feiling. Så lenge man spiser vanlig godteri med måte og passer på blodsukkeret, så er ikke det farlig. Det kan være lurt å måle en stund seinere og korrigere med mer insulin om man får høyt nivå. Og selvsagt motsatt hvis det skulle bli lavt, da er man dømt til å måtte spise noe. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/320095-sukkerfrie-drops/#findComment-2669908 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.