Gå til innhold

Sukkerfrie drops

Anbefalte innlegg

Gjest Undrersegrundt

Kan diabetikere spise sukkerfrie drops? Eller er det kanskje verre enn sukker da det lurer insulinet osv? Jeg har ikke så mye peiling på diabetes, men har et søskenbarn med diabetes som gafler i seg både sukret og sukkerfritt godteri, er litt bekymret for han....

Leste et innlegg på en side ang. ei som har diabetes type 1.

"Når jeg spiser en pakke pastiller "uten sukker" (med sukkeralkoholer i) stiger blodsukkeret mer enn om jeg spiser en vanlig (ca 100-130 gram) sjokolade. Betyr dette at jeg lagrer mer fett når jeg spiser pastiller uten sukker enn sjokolade (med sukker og fett)? "

Hva tror dere om dette? Hvordan kan blodsukkeret stige mer av sukkerfrie drops enn av sjokolade?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/320095-sukkerfrie-drops/
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

• 4 uker senere...
Gjest Hoggormen

Mange typer drops, tyggegummi o.l er søtet med sukkeralkoholer (alt som står oppført som søtning og ender på "ol" er slike). De vanligste er nok xylitol og sorbitol.

Selv har jeg ikke erfaringen at blodsukkeret mitt stiger av slik sukkerfri tyggegummi, eller pastiller. Men det spørs jo hvordan man spser det da. Hadde jeg gomla hele tyggispakken ville jeg kanskje merket noe... Ikke vet jeg, men jeg har ikke opplevd problemer av de sukkerfrie "Menthos" typene - som gjerne går fort ned ;). Større mengder slikt søtningsmidler på en gang vil trolig påvirke blodsukkeret hos noen imidlertid. De blodsukker-trygge søtstoffene er Aspartam, acesulfam-K, Cyclamat, Sukralose. Aspartam har fått juling i media, men jeg velger personlig å ta den risken framfor risken ved for mye høyt blodsukker.

Det med diabetes er en ganske subjektiv ting, fordi alle har ulik forbrenning og reagerer ulikt. Noen trenger mer insulin enn andre uten noen nødvendig åpenbar grunn. Har man fått diabetes så må man rett og slett lære seg selv å kjenne. Får man høyt blodsukker av noe man liker å spise, så må hver og en finne fram til hvor mye insulin man skal kompansere med. Det vil alltid være prøving og feiling.

Så lenge man spiser vanlig godteri med måte og passer på blodsukkeret, så er ikke det farlig. Det kan være lurt å måle en stund seinere og korrigere med mer insulin om man får høyt nivå. Og selvsagt motsatt hvis det skulle bli lavt, da er man dømt til å måtte spise noe.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/320095-sukkerfrie-drops/#findComment-2669908
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...