Gjest onetooth Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 Hei. Jeg brakk et stykke av den fremste av de små jekslene i overmunnen. Tannlegen mente jeg måtte sette på en krone. Jeg trodde dette ville bli en porselenskrone siden jeg hadde fått det tidligere på jekselen innenfor og på en av de store jekslene nede i munnen. Imidlertid ble det forberedt for å sette på en porselen/metallkrone fordi dette ville bli sterkere der. Er ikke tyggetrykket større lenger inne i munnen? Metallet i kronen besto av kobolt og et stoff til. Er det ikke fare for å utvikle allergi, vil stoffene på noen måte kunne "lekke ut"? Så et sted at tannkroner med metallkjerne vil gi en grå linje ved tannkjøttet. Betyr det at metallet er satt utenpå den gjenværende tannsubstansen slik at det kommer i kontakt med tannkjøttet? Er det forskjell på forberedelsene til å sette på porselen/metallkrone kontra bare porselen slik at det ikke er mulig å bestille om når først avstøpningen er gjort? Hva med fare for reaksjon mellom metallet og amalgamfyllinger slik at mer amalgam frisettes? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/320174-tannkrone/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillian P. Hajdu, tannlege Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 Hei og beklager sent svar. Mettallet i en porselens/metallkrone består av en gull-legering godkjent i Norge av NIOM. Det ser grått ut ,men består mest av gull og inneholder utprøvde stoffer som normalt ikke fremkaller allergi!!!! Siden metallet er grått kan det skinne et grålig skjær i tannkjøttet og v roten i overgangen ellom rot og krone. Tannlegen kan dog bore på en slik måte at den kanten havner under tannkjøttet(ulempe vanskeligere å holde rent) eller at kanten havner over tannkjøttet(ulempe man ser kanten). Det går nå an å lage en rekke moderne tannkroner som består av kun porselen eller keramikk,bl.a.Zirkoniumkroner. Det krever en annen borreteknikk enn metall-kroner, og det gir en penerere kronekant og også translusens i tannen siden gullet på en måte stenger for lyset og gjør kronen tett i fargen. Det bestemmes når tannlegen tar avtrykket og kan da ikke endres uten å bore omigjen! Et annet alternativ er at tannlegen borer en porselens-skulder (hylle)på utsiden av tannen og tanntekniker legger kun porselen ned mot tannkjøttet. På den måten har man styrken og risikerer ikke fargeforandring i tannkjøttet. Reaksjoner imellom porselen -gull kroner og amalgamfyllinger er svært liten når det gjelder at gull "drar ut" mer kvikksølv. Risiko større med kontakt gul gullfylling-amalgam! Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/320174-tannkrone/#findComment-2646261 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.