Gjest student1983 Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 Bruk av Aberela Jeg er en jente på 25 år, som var noe plaget med kviser i tenårene. Jeg fikk da behandling med Roaccutane ( da jeg var ca 15 år), og har ikke vært plaget av kviser siden. Jeg fikk imidlertid en del arr av kvisene, og har derfor fått Aberela av min fastlege. Ettersom jeg har nokså lys hud, tenker jeg å bruke denne en gang om dagen, evt annenhver dag. Jeg har imidlertid lest at bruk av aberela kan medføre mye kviser i begynnelsen. Ettersom jeg ikke har vært plaget med kviser på mange år, er jeg fryktelig redd for at jeg vil få kviser når jeg begynner å bruke aberela. Er dette noe jeg trenger å være redd for? Det står i pakningsvedlegget at man skal være forsiktig med sol når man bruker aberela. Jeg lurer imidlertid på om jeg kan bruke selvbruningskrem? Jeg tenker da å ta på selvbruning eventuelt den dagen jeg ikke bruker aberela, eller evt ta det på om kvelden dersom jeg bruker aberela hver morgen. Jeg spurte en farmasøyt på apoteket om det gikk greit, og hun sa ja, men jeg ønsker å være på den sikre siden. Dessuten står det i pakningsvedlegget at ”man skal være forsiktig med bruk av hudpreparater som inneholder b.l.a salicylsyre, og at det er lurt å la huden ”hvile” til effekten av slike preparater har forsvunnet før du bruker aberela. Betyr dette at man ikke kan bruke slike produkter i det hele tatt i den perioden man behandles med aberela, eller kan man bruke det om kvelden(hvis man smører aberela om morgenen), eller evt den dagen man ikke bruker aberela. Selvbruningskremen inneholder nemlig salicylate. Er dette det samme som salicylsyre, og bør jeg da ikke bruke selvbruningskrem, selv om jeg bare bruker det for eksempel 1 dag i uken, når jeg ikke bruker aberela? Det er fryktelig viktig for meg å få et konkret svar på de overnevnte tingene, ettersom det er avgjørende for hvorvidt jeg faktisk vil begynne å bruke aberela eller ikke. Jeg lurer også på hvor lang tid det går før jeg evt ser resultater av bruken av aberela.( Arrene er nokså små, og ikke spesielt dype, men jeg har nokså store porer.) Jeg leste også at bruk av aberela medførte tørrhet og rødhet i begynnelsen. Hvor lenge vil slike symptomer vare? Min mor, som ikke var plaget med kviser i det hele tatt i tenårene, fikk et særdeles stort kviseutbrudd da hun ble gravid første gang, da hun var i slutten av 20-årene. Dette medførte store arr. Hun har ikke vært plaget av kviser verken før eller siden. Er dette arvelig, og er det i så fall noe jeg må forberede meg på dersom jeg blir gravid? Hvis det er tilfelle, er det noen måte jeg kan forebygge dette på? Jeg røykte fast tidligere, men har sluttet med dette for ca to år siden. Jeg røyker imidlertid litt på fest. Jeg vet at røyking slettes ikke er bra for helsen, og heller ikke for huden. Jeg lurer imidlertid på om festrøyking vil føre til at jeg får flere rynker. Jeg har ikke fått noen rynker enda, men kan jeg få flere rynker når jeg blir eldre fordi at jeg røykte fast da jeg var yngre, eller vil det ikke forekomme rynker som følge av røyking etter at man har sluttet å røyke? På forhånd takk for hjelpen og god jul! Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/320235-bruk-av-aberela/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jon Langeland, hudlege Skrevet 23. desember 2008 Del Skrevet 23. desember 2008 Hei ! Aberela er navnet på et hudpreparat som fås på apotek etter forskrivning av lege. Middel mot akne og solskadet hud. Inneholder vitamin A-syre som gir dyptvirkende stimulering av hudens celledeling og påvirker talgkjertlene. Ved behandling av solskadet hud er hensikten å gjenopprette balansen av vitamin A-syre i huden. Det vanlige er å få litt tørr rød hud , spesielt i starten, men ikke hyppig eller typisk med kviseutbrudd. Anbefaler å starte forsiktig f eks med påsmøring hver annen kveld. Du kan evt bruke en fuktighetskrem / lotion i tillegg for å motvirke uttørring. dersom tendens til kviser, kan du kombinere med et annet ne reseptpliktig preparat som dalacin liniment og benytte det om morgenen, Aberela om kvelden. Selvbruningskrem kan evt brukes uavhengig av dette og det er en god ide å påføre den på dager du ikke bruker Aberela . Den virker bare på de øvre cellelagene og bør ikke forstyrre Aberelabruken noe særlig. Håndkjøpspreparater inneholder evt veldig lite salicylsyre, opptil 1% og bør ikke være noe problem , men kan også gi en irritasjons- peeling effekt , derfor forsiktig m kombinasjon av disse. Å alternere litt f eks hver annen dag er helt greit. Aberela kan nok regulere talgkjertlene slik at porene kan bli litt mindre, ikke sikkert det blir så mye forskjell på arrene. Uansett må du holde på minst 2-3 mnd for at det skal hjelpe best mulig. Kvisetendens er arvelig, men likevel ganske individuelt så ikke sikkert du blir plaget som din mor. Du har rett i at røyking ikke er bra for helsa. En av effektene er dårligere sirkulasjon, det blir det også til huden og enkelte mener at det gir en egen ufrisk farge og kanskje også påvirkning av bindevevet med økt rynke tendens.. For å forebygge rynker er det særlig viktig å være forsiktig med soling og solariebruk og bruke solkremer, unngå eksponering osv allerede fra du er ung. Mvh Hudlegen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/320235-bruk-av-aberela/#findComment-2650245 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.