Gjest Levina Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 Når blir det farlig og røyke? Jeg er en jente på 23 år som har røkt siden jeg var 13 år. Det vil si at jeg har røkt i 10 år. Synes dette er lang tid, og innbiller meg selv hver gang jeg blir litt syk at jeg begynner og utvikle røyk-relaterte krefttyper (strupekreft, lungekreft osv.) Er dette bare tull? Er det mulig og bli alvorlig syk og utvikle kreft pga røyk i min alder? Eller etter bare og ha røkt i 10 år? Hvor lenge må man egentlig ha vært røyker før man kan bli syk? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/320343-r%C3%B8yking/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikke-røyker midtveis i 20 åra Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 røyk er vel en risiko-faktor hele veien,men "alt" er jo farlig. min søster har røyket siden hun var 12,og jeg har sluttet krangle med henne om dette.hun vet det ikke er sunt,men det er ikke nødvendigvis verre enn alternativene. håper du får svar fra en med bedre peiling ville bare si min mening.... røyk er et lovlig middel,og de fleste overlever det 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/320343-r%C3%B8yking/#findComment-2644386 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fiskekaker i hvit saus er best Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 Yep du har nok ødelagt en del allerede. Risikoen for kreft senere i livet er mye større nå enn om du ikke hadde røyk. Selv passiv røyking i barndommen øker kreftfaren senere i livet. Jeg vokste selv opp med to drittsekker som kjederøykte, og jeg begynte selv da jeg var 16 og holdt på i åtte år. Når man vokser opp med foreldre som røyker så er det lettere å begynne selv da man ikke blir så forgiftet av den første røyken siden man er tilvent giften. http://www.helsenett.no/index.php?option=com_content&task=view&id=2086&Itemid=52 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/320343-r%C3%B8yking/#findComment-2644389 Del på andre sider Flere delingsvalg…
løvinne71 Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 røyk er vel en risiko-faktor hele veien,men "alt" er jo farlig. min søster har røyket siden hun var 12,og jeg har sluttet krangle med henne om dette.hun vet det ikke er sunt,men det er ikke nødvendigvis verre enn alternativene. håper du får svar fra en med bedre peiling ville bare si min mening.... røyk er et lovlig middel,og de fleste overlever det "røyk er et lovlig middel,og de fleste overlever det" Nei, de fleste dør av det! Jeg har aldri hørt om noen som har overlevd pga røyking, men jeg har hørt om mange som har dødd av det... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/320343-r%C3%B8yking/#findComment-2644848 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Milde måne Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 "røyk er et lovlig middel,og de fleste overlever det" Nei, de fleste dør av det! Jeg har aldri hørt om noen som har overlevd pga røyking, men jeg har hørt om mange som har dødd av det... Min bestemor røykte og hun ble 93 år,og det var ikke røyken hun kreperte av. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/320343-r%C3%B8yking/#findComment-2644849 Del på andre sider Flere delingsvalg…
løvinne71 Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 Min bestemor røykte og hun ble 93 år,og det var ikke røyken hun kreperte av. Det er et klassisk argument fra folk som ikke liker å innse hvor mye de skader seg selv ved å røyke... Det finnes jo alltid unntak fra regelen. Din bestemor hadde tydeligvis en sterk helse i utgangspunktet. Men kanskje hun ville blitt 98 hvis hun ikke hadde røyka? Eller vært enda litt sprekere i sine siste år? Og noen dør av lungekreft når de er 40 også. Hva med dem?? At noen røykere også blir gamle er vel ikke noe motargument for hvor usunt og skadelig det er? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/320343-r%C3%B8yking/#findComment-2644876 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Det lar seg gjøre Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 Det er nok ikke så lett å svare på spørsmålet ditt, selv om en er fagperson eller ikke. Det kommer nok an på hvor disponert du er for de forskjellige sykdommene, og det vet vi jo gjerne ikke før vi får dem. Min søster hadde slitt med lunger og hoste i en del år da hun fikk konstatert Kolst i en alder av bare 39 år. Min mor fikk Kolst da hun var 52 Min svigemor røyker ennå og har ingen problemer med det, hun er 72 En onkel av min mor klatret og reparerte tak med sneipen i munnvika da han var godt over 90 Noen jeg kjenner ligger på pleiehjem og blir suget ren for slim mange ganger i uka pga Kolst, hun er 35 Det er nok ikke så ofte at folk i tyveårene får påvist kreft av røyking, men problemet er jo gjerne at kreft og Kols etc ikke kommer som kastet på en, det er noe vi drar på oss over tid. Derfor er det jo svært sannsynlig selvsakt at du over disse årene og fremover vil "lage" deg sykdommer som viser seg når du treffer 30 - 40 - 50 årene. Eller du kan være en av de som kan sitte med røyken i en gyngestol i solveggen på aldershjemmet. Det vites nok ikke før da. Derfor er det, som du vet veldig så godt, det aller beste å prøve å slutte. Og om du feiler gang på gang så er det bedre å prøve og feile en å ikke prøve i det hele tatt. Selv har jeg vært en tungrøyker (opptil 40 om dagen, og gjerne rød rullings) i vel tyve år. Jeg begynte å få problemer med lungene bla og skåret kun 60 prosent på pustetestene hos legen. Jeg prøvde tre ganger å slutte å røyke, siste gangen klarte jeg det og nå har jeg vært helt røykfri i et og et halvt år. Og jeg sliter ikke det spøtt. Det er helt enkelt fordi jeg oppi hjernen min har fått for meg at jeg ikke kan røyke, jeg har ikke noe valg. Lungene mine er helt topp igjen nå, men jeg vet at det å røyke vil redusere og være farlig for meg. Jeg fikk en advarsel. Så det lar seg gjøre. Jeg anbefaler det Allan Karr bøkene. De kan være litt slitsomme å lese fordi han gjentar ting om og om igjen, men tankegangen er jeg helt enig i. Nikotinplaster virker. Hvis du tåler det så anbefaler jeg det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/320343-r%C3%B8yking/#findComment-2644888 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Milde måne Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 Det er et klassisk argument fra folk som ikke liker å innse hvor mye de skader seg selv ved å røyke... Det finnes jo alltid unntak fra regelen. Din bestemor hadde tydeligvis en sterk helse i utgangspunktet. Men kanskje hun ville blitt 98 hvis hun ikke hadde røyka? Eller vært enda litt sprekere i sine siste år? Og noen dør av lungekreft når de er 40 også. Hva med dem?? At noen røykere også blir gamle er vel ikke noe motargument for hvor usunt og skadelig det er? Jeg er nok litt som stutsen "stikker hode i sanden",men hun var sprek hun altså til siste nikk. Jo det er mange som blir syke av røyking,men ikke alle. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/320343-r%C3%B8yking/#findComment-2644986 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Milde måne Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 Det er et klassisk argument fra folk som ikke liker å innse hvor mye de skader seg selv ved å røyke... Det finnes jo alltid unntak fra regelen. Din bestemor hadde tydeligvis en sterk helse i utgangspunktet. Men kanskje hun ville blitt 98 hvis hun ikke hadde røyka? Eller vært enda litt sprekere i sine siste år? Og noen dør av lungekreft når de er 40 også. Hva med dem?? At noen røykere også blir gamle er vel ikke noe motargument for hvor usunt og skadelig det er? Strutsen...går litt fort i svingene her : ) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/320343-r%C3%B8yking/#findComment-2644990 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Faure Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 Det er nok ikke så lett å svare på spørsmålet ditt, selv om en er fagperson eller ikke. Det kommer nok an på hvor disponert du er for de forskjellige sykdommene, og det vet vi jo gjerne ikke før vi får dem. Min søster hadde slitt med lunger og hoste i en del år da hun fikk konstatert Kolst i en alder av bare 39 år. Min mor fikk Kolst da hun var 52 Min svigemor røyker ennå og har ingen problemer med det, hun er 72 En onkel av min mor klatret og reparerte tak med sneipen i munnvika da han var godt over 90 Noen jeg kjenner ligger på pleiehjem og blir suget ren for slim mange ganger i uka pga Kolst, hun er 35 Det er nok ikke så ofte at folk i tyveårene får påvist kreft av røyking, men problemet er jo gjerne at kreft og Kols etc ikke kommer som kastet på en, det er noe vi drar på oss over tid. Derfor er det jo svært sannsynlig selvsakt at du over disse årene og fremover vil "lage" deg sykdommer som viser seg når du treffer 30 - 40 - 50 årene. Eller du kan være en av de som kan sitte med røyken i en gyngestol i solveggen på aldershjemmet. Det vites nok ikke før da. Derfor er det, som du vet veldig så godt, det aller beste å prøve å slutte. Og om du feiler gang på gang så er det bedre å prøve og feile en å ikke prøve i det hele tatt. Selv har jeg vært en tungrøyker (opptil 40 om dagen, og gjerne rød rullings) i vel tyve år. Jeg begynte å få problemer med lungene bla og skåret kun 60 prosent på pustetestene hos legen. Jeg prøvde tre ganger å slutte å røyke, siste gangen klarte jeg det og nå har jeg vært helt røykfri i et og et halvt år. Og jeg sliter ikke det spøtt. Det er helt enkelt fordi jeg oppi hjernen min har fått for meg at jeg ikke kan røyke, jeg har ikke noe valg. Lungene mine er helt topp igjen nå, men jeg vet at det å røyke vil redusere og være farlig for meg. Jeg fikk en advarsel. Så det lar seg gjøre. Jeg anbefaler det Allan Karr bøkene. De kan være litt slitsomme å lese fordi han gjentar ting om og om igjen, men tankegangen er jeg helt enig i. Nikotinplaster virker. Hvis du tåler det så anbefaler jeg det. ''Lungene mine er helt topp igjen nå'' Heh, det er nok feil. De er fulle av tjære og risikoen din for å få kreft er høy, mye mye høyere enn om du aldri hadde røykt. Er så lei av folk som sier ting som "jammen min mor er 80 nå, hun har røykt hele livet og har aldri vært syk". Til det kan jeg si at det er ikke alle som dør i bilulykker heller, men ofte gjør de det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/320343-r%C3%B8yking/#findComment-2644995 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Faure Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 Min bestemor røykte og hun ble 93 år,og det var ikke røyken hun kreperte av. Og det vil si det samme som at det er trygt å røyke? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/320343-r%C3%B8yking/#findComment-2644997 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Milde måne Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 Og det vil si det samme som at det er trygt å røyke? Nope! Selvfølgelig ikke...Men bare mener at man trenger ikke dø av røyking,mange dør av andre årsaker selv om de røyker. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/320343-r%C3%B8yking/#findComment-2644998 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Det lar seg gjøre Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 ''Lungene mine er helt topp igjen nå'' Heh, det er nok feil. De er fulle av tjære og risikoen din for å få kreft er høy, mye mye høyere enn om du aldri hadde røykt. Er så lei av folk som sier ting som "jammen min mor er 80 nå, hun har røykt hele livet og har aldri vært syk". Til det kan jeg si at det er ikke alle som dør i bilulykker heller, men ofte gjør de det. Jeg er fullstendig klar over at jeg har gjort en del med kroppen min ved å utsette den for røyk i tyve år, jeg er da ikke dum. Når jeg sa "lungene mine er helt topp nå" så mener jeg at jeg på envher pustetest scorer helt som jeg skal i følge høyde, vekt og alder. Jeg har IKKE nedsatt lungekapasitet, selv om jeg kom helt til å blåse 60 prosent til slutt hos legen. Dette sa jeg for å forklare at det ALLTID er bra å slutte. Du høres en smule depressiv ut eller noe. "Når jeg nå har røyket i tyve år så er lungene mine helt fulle av tjære og alskens faenskap, jeg kommer heeeeelt sikkert til å dø av kreft og alskens lungesykdommer" Jeg ser heller det positive i at jeg har klart å slutte jeg, og ikke bare det, jeg har ingen problemer som røyksug eller noe heller. Og om jeg har røyket aldri så lenge, hver en dag uten tobakk er da positiv. Og du, jeg sa ikke at vi kunne røyke til vi var åtti og bla bla bla....du får lese innlegget mitt litt bedre tror jeg. Jeg skrev at vi kan få problemer raskt ved å røyke eller vi kan være en av de som sitter som gamle skrukkinger uten både kreft og kolst. Og helt ærlig talt, hadde jeg røyket når jeg var åtti så hadde jeg ikke sett poenget i å slutte. Men om vi er av sorten som blir dårlige tidlig eller om vi kan klare oss sånn nogenlunde til vi blir eldgamle, det vet vi som regel ikke før vi er der. Altså dårlige, eller eldgamle 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/320343-r%C3%B8yking/#findComment-2645145 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Faure Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 Jeg er fullstendig klar over at jeg har gjort en del med kroppen min ved å utsette den for røyk i tyve år, jeg er da ikke dum. Når jeg sa "lungene mine er helt topp nå" så mener jeg at jeg på envher pustetest scorer helt som jeg skal i følge høyde, vekt og alder. Jeg har IKKE nedsatt lungekapasitet, selv om jeg kom helt til å blåse 60 prosent til slutt hos legen. Dette sa jeg for å forklare at det ALLTID er bra å slutte. Du høres en smule depressiv ut eller noe. "Når jeg nå har røyket i tyve år så er lungene mine helt fulle av tjære og alskens faenskap, jeg kommer heeeeelt sikkert til å dø av kreft og alskens lungesykdommer" Jeg ser heller det positive i at jeg har klart å slutte jeg, og ikke bare det, jeg har ingen problemer som røyksug eller noe heller. Og om jeg har røyket aldri så lenge, hver en dag uten tobakk er da positiv. Og du, jeg sa ikke at vi kunne røyke til vi var åtti og bla bla bla....du får lese innlegget mitt litt bedre tror jeg. Jeg skrev at vi kan få problemer raskt ved å røyke eller vi kan være en av de som sitter som gamle skrukkinger uten både kreft og kolst. Og helt ærlig talt, hadde jeg røyket når jeg var åtti så hadde jeg ikke sett poenget i å slutte. Men om vi er av sorten som blir dårlige tidlig eller om vi kan klare oss sånn nogenlunde til vi blir eldgamle, det vet vi som regel ikke før vi er der. Altså dårlige, eller eldgamle Du leste kanskje ikke linken jeg postet? Du har forhøyet sjanse for kreft uansett hvor positivt du tenker. Det har jeg også. ''Du høres en smule depressiv ut eller noe.'' Bare fordi jeg er en realist? Ja det er jo typisk å høre noe slikt fra noen som fremdeles er i fornektelse. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/320343-r%C3%B8yking/#findComment-2645169 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Det lar seg gjøre Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 Du leste kanskje ikke linken jeg postet? Du har forhøyet sjanse for kreft uansett hvor positivt du tenker. Det har jeg også. ''Du høres en smule depressiv ut eller noe.'' Bare fordi jeg er en realist? Ja det er jo typisk å høre noe slikt fra noen som fremdeles er i fornektelse. For det første: hvor er den linken du skriker om? For det andre: hvor i all verden leser du at jeg er i fornektelse? At legene sier jeg har bra lungekapasitet tross røyking men fordi jeg har sluttet er ikke det samme som jeg går rundt og tror at jeg ikke har tatt noen skade av røykinga. Hadde jeg trodd at røyking ikke skadet så hadde jeg vel kanskje fortsatt å røyke. Eller? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/320343-r%C3%B8yking/#findComment-2645194 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ViViola Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 For det første: hvor er den linken du skriker om? For det andre: hvor i all verden leser du at jeg er i fornektelse? At legene sier jeg har bra lungekapasitet tross røyking men fordi jeg har sluttet er ikke det samme som jeg går rundt og tror at jeg ikke har tatt noen skade av røykinga. Hadde jeg trodd at røyking ikke skadet så hadde jeg vel kanskje fortsatt å røyke. Eller? Du, ikke la denne Faure provosere deg. Det er sannsynligvis fetteren til Jølsen. Du har vært utrolig flink, og du har veldig, veldig rett i det du skriver. Stå på! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/320343-r%C3%B8yking/#findComment-2645218 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Faure Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 Du, ikke la denne Faure provosere deg. Det er sannsynligvis fetteren til Jølsen. Du har vært utrolig flink, og du har veldig, veldig rett i det du skriver. Stå på! Kvinnfolk grav deg ned. Du har ingen nytteverdi. God Jul! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/320343-r%C3%B8yking/#findComment-2645223 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Det lar seg gjøre Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 Du, ikke la denne Faure provosere deg. Det er sannsynligvis fetteren til Jølsen. Du har vært utrolig flink, og du har veldig, veldig rett i det du skriver. Stå på! Jeg blir ikke provosert, men jeg liker å få disse fjottene til faktisk å behøve å forklare seg. Det går nemmelig som regel ikke. Jølsen ja, gjett om jeg har tenkt den tanken da. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/320343-r%C3%B8yking/#findComment-2645229 Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 Jeg er fullstendig klar over at jeg har gjort en del med kroppen min ved å utsette den for røyk i tyve år, jeg er da ikke dum. Når jeg sa "lungene mine er helt topp nå" så mener jeg at jeg på envher pustetest scorer helt som jeg skal i følge høyde, vekt og alder. Jeg har IKKE nedsatt lungekapasitet, selv om jeg kom helt til å blåse 60 prosent til slutt hos legen. Dette sa jeg for å forklare at det ALLTID er bra å slutte. Du høres en smule depressiv ut eller noe. "Når jeg nå har røyket i tyve år så er lungene mine helt fulle av tjære og alskens faenskap, jeg kommer heeeeelt sikkert til å dø av kreft og alskens lungesykdommer" Jeg ser heller det positive i at jeg har klart å slutte jeg, og ikke bare det, jeg har ingen problemer som røyksug eller noe heller. Og om jeg har røyket aldri så lenge, hver en dag uten tobakk er da positiv. Og du, jeg sa ikke at vi kunne røyke til vi var åtti og bla bla bla....du får lese innlegget mitt litt bedre tror jeg. Jeg skrev at vi kan få problemer raskt ved å røyke eller vi kan være en av de som sitter som gamle skrukkinger uten både kreft og kolst. Og helt ærlig talt, hadde jeg røyket når jeg var åtti så hadde jeg ikke sett poenget i å slutte. Men om vi er av sorten som blir dårlige tidlig eller om vi kan klare oss sånn nogenlunde til vi blir eldgamle, det vet vi som regel ikke før vi er der. Altså dårlige, eller eldgamle ''Dette sa jeg for å forklare at det ALLTID er bra å slutte.'' Og det ER det! Gratulerer med røyeslutten:-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/320343-r%C3%B8yking/#findComment-2645237 Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 Jeg er fullstendig klar over at jeg har gjort en del med kroppen min ved å utsette den for røyk i tyve år, jeg er da ikke dum. Når jeg sa "lungene mine er helt topp nå" så mener jeg at jeg på envher pustetest scorer helt som jeg skal i følge høyde, vekt og alder. Jeg har IKKE nedsatt lungekapasitet, selv om jeg kom helt til å blåse 60 prosent til slutt hos legen. Dette sa jeg for å forklare at det ALLTID er bra å slutte. Du høres en smule depressiv ut eller noe. "Når jeg nå har røyket i tyve år så er lungene mine helt fulle av tjære og alskens faenskap, jeg kommer heeeeelt sikkert til å dø av kreft og alskens lungesykdommer" Jeg ser heller det positive i at jeg har klart å slutte jeg, og ikke bare det, jeg har ingen problemer som røyksug eller noe heller. Og om jeg har røyket aldri så lenge, hver en dag uten tobakk er da positiv. Og du, jeg sa ikke at vi kunne røyke til vi var åtti og bla bla bla....du får lese innlegget mitt litt bedre tror jeg. Jeg skrev at vi kan få problemer raskt ved å røyke eller vi kan være en av de som sitter som gamle skrukkinger uten både kreft og kolst. Og helt ærlig talt, hadde jeg røyket når jeg var åtti så hadde jeg ikke sett poenget i å slutte. Men om vi er av sorten som blir dårlige tidlig eller om vi kan klare oss sånn nogenlunde til vi blir eldgamle, det vet vi som regel ikke før vi er der. Altså dårlige, eller eldgamle røyKeslutten, skulle det selvsagt være. Var ikke snakk om fisk her heller;-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/320343-r%C3%B8yking/#findComment-2645238 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.