Gå til innhold

Røyking

Anbefalte innlegg

For det første: hvor er den linken du skriker om?

For det andre: hvor i all verden leser du at jeg er i fornektelse?

At legene sier jeg har bra lungekapasitet tross røyking men fordi jeg har sluttet er ikke det samme som jeg går rundt og tror at jeg ikke har tatt noen skade av røykinga.

Hadde jeg trodd at røyking ikke skadet så hadde jeg vel kanskje fortsatt å røyke. Eller?

''For det første: hvor er den linken du skriker om?''

Ok jeg skal inrømme det. Jeg er typen som skrev under med "fiskekaker i hvit saus er best". Er ikke lov med to nick i samme tråd, og det var heller ikke meningen. Jeg glemmer meg vekk.

''For det andre: hvor i all verden leser du at jeg er i fornektelse?''

Inntrykket jeg fikk da du skrev at dine lunger er i toppform.

''At legene sier jeg har bra lungekapasitet tross røyking men fordi jeg har sluttet er ikke det samme som jeg går rundt og tror at jeg ikke har tatt noen skade av røykinga.''

Leger er greie sånn. De bekymrer deg ikke mer enn nødvendig. Jeg var offer for passiv røking siden jeg ble født, og begynte selv da jeg var 16 og holdt på i 8 år. Man skal dø av et eller annet, og jeg vet at det kan godt bli pga. lungekreft.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/320343-r%C3%B8yking/page/2/#findComment-2645248
Del på andre sider

Fortsetter under...

''Er det mulig og bli alvorlig syk og utvikle kreft pga røyk i min alder?''

Nb! Eg er ikkje noen fagperson.

Det er nok fullt mulig å utvikle kreft og dø av det pga. røyking i din alder.

Men det er trolig svært lite sannsynlig, men sannsynligheten er nok mangedobblet i forhold til en ikkje røyker sin risiko for å utvikle kreft.

Mitt inntrykk er at kreft ofte "slår ut" i 50 års alderen, men det er godt mulig eg tar feil.

Uansett så bør du slutte å røyke så snart du kan av andre årsaker kombinert med risikoøkningen for å få kreft.

Det finnes ikkje ÈN god grunn til å fortsette å røyke!

Lykke til! :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/320343-r%C3%B8yking/page/2/#findComment-2645266
Del på andre sider

Jeg er nok litt som stutsen "stikker hode i sanden",men hun var sprek hun altså til siste nikk.

Jo det er mange som blir syke av røyking,men ikke alle.

Nei "alle" blir kanskje ikke direkte syke. Men ABSOLUTT ALLE blir redusert i forhold til hvordan de ville fungert hvis de ikke røykte.

En røyker vil derfor aldri oppnå en maksimal helsetilstand (utifra sine forutsetninger.)

H*n vil alltid ha dårligere kodisjon / lungekapasitet, redusert smak og luktesans, være mere mottagelig for forkjølelser og annen smitte.

Selv unge "friske" mennesker som egentlig følte seg i helt fin form mens de røykte, vil som regel oppleve merkbare forbedringer i helsen når de slutter.

Det sier jo litt om hvor stor påvirkning røyking faktisk har på kroppen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/320343-r%C3%B8yking/page/2/#findComment-2645697
Del på andre sider

Gjest Milde måne

Nei "alle" blir kanskje ikke direkte syke. Men ABSOLUTT ALLE blir redusert i forhold til hvordan de ville fungert hvis de ikke røykte.

En røyker vil derfor aldri oppnå en maksimal helsetilstand (utifra sine forutsetninger.)

H*n vil alltid ha dårligere kodisjon / lungekapasitet, redusert smak og luktesans, være mere mottagelig for forkjølelser og annen smitte.

Selv unge "friske" mennesker som egentlig følte seg i helt fin form mens de røykte, vil som regel oppleve merkbare forbedringer i helsen når de slutter.

Det sier jo litt om hvor stor påvirkning røyking faktisk har på kroppen.

Enig i den.

Merker det jo selv bare jeg går opp noen trapper *pust pes*,jo det har nok mye å si på helsen om en røyker eller ikke.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/320343-r%C3%B8yking/page/2/#findComment-2645782
Del på andre sider

''Er det mulig og bli alvorlig syk og utvikle kreft pga røyk i min alder?''

Nb! Eg er ikkje noen fagperson.

Det er nok fullt mulig å utvikle kreft og dø av det pga. røyking i din alder.

Men det er trolig svært lite sannsynlig, men sannsynligheten er nok mangedobblet i forhold til en ikkje røyker sin risiko for å utvikle kreft.

Mitt inntrykk er at kreft ofte "slår ut" i 50 års alderen, men det er godt mulig eg tar feil.

Uansett så bør du slutte å røyke så snart du kan av andre årsaker kombinert med risikoøkningen for å få kreft.

Det finnes ikkje ÈN god grunn til å fortsette å røyke!

Lykke til! :-)

''Det finnes ikke ÈN god grunn til å fortsette å røyke!''

Skriver under på den (sluttet selv for over ti år siden).

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/320343-r%C3%B8yking/page/2/#findComment-2645783
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...