Gjest Levina Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 Når blir det farlig og røyke? Jeg er en jente på 23 år som har røkt siden jeg var 13 år. Det vil si at jeg har røkt i 10 år. Synes dette er lang tid, og innbiller meg selv hver gang jeg blir litt syk at jeg begynner og utvikle røyk-relaterte krefttyper (strupekreft, lungekreft osv.) Er dette bare tull? Er det mulig og bli alvorlig syk og utvikle kreft pga røyk i min alder? Eller etter bare og ha røkt i 10 år? Hvor lenge må man egentlig ha vært røyker før man kan bli syk? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/320383-r%C3%B8yking/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
løvinne71 Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 Det kommer an på hvordan du definerer "farlig" Egentlig blir det farlig allerede etter første sigarett, siden kroppen din kontinuerlig må bekjempe et giftstoff den egentlig ikke tåler! Dette går selvsagt på bekostning av kroppens andre funksjoner. Og særlig immunforsvaret svekkes betydelig. Så selvom man ikke merker forværringen så godt, (siden det går gradvis) så vil selv unge "friske" røykere merke store forbedringer i både kondisjon og allmenn helse-tilstand når de slutter å røyke! Det er først da de forstår hvor negativt røyken faktisk påvirket dem. Definerer du derimot "farlig" først når du får en dødelig eller alvorlig sykdom, så er det så mange variasjoner at det er umulig å svare på! Det er stor forskjell på hvor god helse man har i utgangspunktet, og hvor mye kroppen tåler. Dessuten spiller jo både kosthold og livsstil forøvrig en stor rolle. Men det er jo udiskutabelt at sigarettene reduserer deg betydelig - uansett utgangspunkt. Og folk som røyker vil aldri oppnå sin maksimale helse. Det handler i bunn og grunn bare om hvor lang tid / og hvor mange sigaretter, som skal til for å bryte den ned. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/320383-r%C3%B8yking/#findComment-2644846 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.