Gå til innhold

Har du ett råd for magevondt etter julemiddag?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Var det svineribbe du spiste? Svinekjøtt er det ganske mange som blir kvalm og uvel av. Når man i tillegg spiser svoren, så bir man gjerne enda dårligere. Jeg er ikke religiøs altså, men det er litt interessant at Bibelen betegner svinekjøtt som "urent" kjøtt ;-)

Selv spiser jeg pinnekjøtt på julaften og er ikke spesielt glad i svineribbe. For to år siden fikk jeg smaken på sprøstekt svor og spiste det ved siden av pinnekjøttet. Jeg spiste ikke mye, men nok til at jeg spydde natt til 1.juledag. Er overbevist om at det var svora si skyld :-/

Akevitt sies jo å være bra for fordøyelsen etter julemiddagen, så kanskje det hjelper å ta en stor slurk av det?

Annonse

I mellomgulvet, i iallefall høyt opp.

OK, da er det nok gallen som jobber. Drikk akevitt til slik middag neste gang, den bryter ned fettet.

Men har du magesår så er ikke alkohol lurt. Men dette har du kun kjent nå etter middagen, ikke andre dager?

Prøv med vanlig smertestillende tablett.

Jeg får det alltid slik etter julemat og har funnet ut at jeg ikke tåler medisterdeig, altså må jeg ligge unna disse pølsene og medisterkakene. Ribba går fint.

Det gir seg som regel etter et par timer. Har dessverre ikke funnet noe som hjelper bortsett fra å avstå fra medister. Cola kan være verdt å prøve kanskje?

God bedring!

Gjest au au au i magen

OK, da er det nok gallen som jobber. Drikk akevitt til slik middag neste gang, den bryter ned fettet.

Men har du magesår så er ikke alkohol lurt. Men dette har du kun kjent nå etter middagen, ikke andre dager?

Prøv med vanlig smertestillende tablett.

Ja kun nå...har ikke magesår. Akevitt har jeg aldri drukket. Sa til meg selv nå at resten av jula skal bestå av lette middager, gjerne juletorsk og kveite med kalkun på julaften. Ingen ribbe eller pinnekjøtt for min del.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...