Gå til innhold

Høye leververdier

Anbefalte innlegg

Jeg er kvinne 57 år. Fått påvist høye leververdier: S-ASAT: 52,S-ALAT: 106, S-Gamma GT: 159. I tillegg S-Lp(a): 1864. Hva forteller disse verdiene. Jeg går til fastlege og skal utredes. Nå lurer jeg på om jeg kan drikke alkohol, øl eller vin og i hvilken mengde. Jeg har ingen alkoholproblemer, men drikker alkohol i helger og ved andre anledninger midt i uka.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/320510-h%C3%B8ye-leververdier/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

ASAT og ALAT forteller om funksjonen til levercellene. verdiene er kun lett forhøyede, og har neppe betydning. ALAT er gjerne lett forhøyet ved overvekt. ved leverskade er oftest verdiene svært mye høyere. GT fkan være lett forhøyet ved gene før prøven, mye paracet, eller f.eks galleveis-sykdom. Forhøyet nivå av Lp(a) kan tyde på økt risiko for hjertesykdom, og det vil være ekstra viktig å redusere risikofater som overvekt, høyt blodtrykk, høy kolesterol, røyking og inaktivitet. legen din vil kunne forklare hva disse verdiene betyr i ditt tilfelle, og om hvordan det skal følges opp. vanligvis gjør man ikke noe annet enn å kontrollere blodprøven etter en stund, medmindre du har symptomer på leversykdom.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...