Gjest Sliten,men gir aldri opp. Skrevet 19. desember 2008 Del Skrevet 19. desember 2008 Hei! Jeg bruker 10 mg ritalin tab ca 50-65 mg pr dag. I den senere tid har jeg fått vondt i brystet på en måte som kan minne om øvre luftveisinfeksjon.Det er en form for spenningstilstand der det også merkes i øvre del av ryggen.Som et belte rundt bryst,øvre rygg.Det er muskulært det er jeg 95 % sikker på og det kommer ca 1 time etter dosering om morgenen og varer hele dagen men mindre vondt rett før neste dosering,altså på slutten av forrige tabletts virketid.ca 2,5-3 timer.Jeg har hatt luftveisinfeksjon og blitt behandlet med antibiotika i 10 dager og må innrømme at smertene vel har vært mere tilstedeværende i de siste dagene,men har prøvd 2 paracet og en 400 mg ibux som smertedemper 2-3 ganger pr dag i noen dager.Dette har ingen effekt.Det er kun om morgenen før oppstartdose at jeg ikke har smerter.Jeg bruker ved siden av ritalin,Rivotril 2 mg tablett,men disse gir ingen smertelindring,men er en meget viktig del av helehetsbehandlingen av AD/HD problemet for min del.Da det gir meg stor indre ro og mye mindre utagerende oppførsel og letter søvnen,samt at jeg ikke lenger er plaget av psykose tendenser og angst for nye episoder,jeg mener selv at kombinasjonen av Ritalin og rivotril er det ideelle for min del.I enkelte forum om AD/HD er det noen som kun bruker rivotril som eneste medikamentelle bahandling av sin Diagnose og lever godt med det.Jeg hopper også over noen dager hvor jeg ikke bruker rivotril.Men disse brystsmertene er hemmende og faktisk såpass vonde at det hindrer meg i daglige ting som eks husvask.Da må jeg vente med Ritalin til jeg er ferdig.Er medlem av noen forum hvor AD/HD er Tema,men det er veldig lite informasjon om hvordan diagnosen best behandles og hvordan trene/Lære og leve med diagnosen stilt i voksen alder.Det diskuteres utrolig mye ang hvilke AD/HD medisiner som virker best med tanke på virkning,kontra bivirkning,men i alle fagbøker jeg har kommet over så dreier det meste av behandlingsopplegget seg om barn 6-17 år.Det samme gjelder medisiner og dosering..Det er ikke til å bli klok på for det er like mange meninger som pasienter.Men mange av de som har hatt diagnosen noen år beskriver smerter i bryst og rygg som en bivirkning av ritalin/Concerta(metylfenidat) selv ved lave og normale doser.Disse personene har pga tidsperspektivet testet ut flere typer medikasjon og et lite, men bestemt flertall lander på at en type medkasjon som må tas inn til hver pasient på et untaksfritak og som ikke omtales i den norske bibel felleskatalogen.Jeg har skjønt at disse medikamentene innholder amfetaminsulfat og at det i hoved sak dreier seg om 3 produkter med samme virkestoff,men forskjellige navn.Eks dexedrine,metamina,dexamin er alle sammen laget av samme stoff og de er av samme styrkegrad 5 mg .I tilleg kommer racemisk amfetamin NAF.Jeg må inrømme at tanken på å tilføre kroppen amfetamin i ren grad er skremmende og noe jeg ikke ville gjort uten grundig redgjørelse fra kyndig fagperson.Poenget er derimot at brukere av disse preparatene i stor grad bruker disse fordi Ritalin/Concerta ga bivirkninger som overskygget virkningen Og at de beskriver bruken av amfetaminsulfatholdige medisiner som mere effektive færre doseringer pr dag 2--4 og med mimimale bivirkninger,Men, og jeg vil si men.jeg føler fremdeles at Ritalin åpnet døren til en ny verden for min del.,Med ting som økt konsentrasjon,indre ro,normale rekasjoner hvor jeg tidligere ble utagerende,ingen psykoser,og følelsen av en hjerne som spiller på lag med resten av kroppen. Jeg vil ikke bytte medisin bare for bytte sin skyld,men jeg liker ikke smertene.Kan jo gå over når infeksjonen jeg har hatt er ute av kroppen så får gi det litt tid.Jeg har pr dags dato kun fastlegen som fagperson og støtespiller.Hvilket er en oppgave hun utfører på en meget proff måte og jeg er glad i legen min fordi hun har evenen til å se forbi det som eventuelt måtte være gjengs oppfatning av hvordan løse et problem.(Av tidligere leger jeg har hatt så er det ikke vanskelig å skjønne at de har lest de samme bøkene og at felleskatalogen er en slags bibel)Min lege er litt kontroversiell der og bruker hode mere den boka,Dvs i praksis at jeg kan legge frem mitt syn på saken og få et svar basert på erfaring,fagkunnskap,men mest av alt en dose sunn fornuft,samt at hun ser på muligheter som innebærer tverrfagelig sammarbeid og hun har har guts til å si meg i mot og foreslå løsninger jeg i utgangspunktet ikke liker,men som jeg gjennom noen år nå ,har erfart at jeg har godt av.Jeg likte ikke å si dette før,men legen min har rett når hun står på at ikke alle symtomer som er plagsomme bare kan løses med en resept,men med konstruktiv tankegang og et åpent sinn.(Legen min vet nok hvem jeg er nå,men jeg har en trang til å få ut litt grufs).Nok om fastlegen, jeg trenger en spsialist som jeg kan snakke med om AD/HD og om hvordan lære å leve med denne til tider svært plagsomme diagnose.Min forrige psykiater måtte jeg bare la gå da resultatet av 3 konsultasjoner på 3 mnd var 2 resepter på kvisekremen differin.??? Jeg har lett og lett blandt offentlige og private psykiatere som oppfyller de krav jeg stiller til faglig kompetanse og har endt med to alternativer.Begge er private og har ikke driftstillskudd fra stat/kommune.Den ene er ressurs klinikken på lillestrøm.De har psykiatere og andre fagfolk som sammmen utgjør et faglig nesten perfekt team,men med time pris på kr 1500,kr. 45 min.Så strekker ikke pengene til mere enn 1 konsultasjon pr mnd.Alternativ 2 er en dame som også driver privat inne i oslo.Hun er fra slovakia,men har 23 års fartstid i Norge og har god allmenn,men det viktigste,hun har bred psykiatri erfraring og spes på AD/HD diagnoser hos voksne og kombinasjonen som de fleste som får diagnosen i voksen alder ofte har,og det er et tileggsproblem i form av rus missbruk.Heldigvis så stiller jeg ikke i den kategorien,men har hatt noen runder for noen år tilbake som krevde alt jeg hadde av krefter for å slippe unna,Men igjen 1250,.kr pr time er langt utenfor hva jeg kan betale 2 ganger i mnd..Jeg har snakket med henne på telefon og hun virker mere en nok kompetent til å ivareta min helse på sikt,men med attføringspenger som inntekt så sier ting seg selv.Jeg burde kanskje stilt dette spørsmålet i et annet fora,men jeg håper at den som leser dette er en som kjenner til meg og mine problemer,eller som vil lære meg å kjenne! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/320572-ritalinvondt-i-bryst%C3%B8vre-del-rygghvordan-finne-fagfolk-p%C3%A5-voksen-adhd-proble/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest et forslag Skrevet 19. desember 2008 Del Skrevet 19. desember 2008 Du skriver ikke noe om medisinen strattera (eller edronax). Det er en annen gruppe medisiner brukt av mange med AD/HD. Også mange barn går på denne. Det er alltids litt krøll på å få inn disse nye(for Norge, på det bruket, de er jo ikke nye egentlig) medisinene, og muligens må legen din søke om fritak. Men det er bare en formalitet. Edronax trenger en ikke søke fritak på. Begge disse kan en bruke for AD/HD. Kanskje du skulle google dem littt og lese om dem, og kanskje ta opp disse med legen din hvis ikke du har gjort det. Vanlige fastleger kan skrive ut dette. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/320572-ritalinvondt-i-bryst%C3%B8vre-del-rygghvordan-finne-fagfolk-p%C3%A5-voksen-adhd-proble/#findComment-2647074 Del på andre sider Flere delingsvalg…
kaffepiken Skrevet 19. desember 2008 Del Skrevet 19. desember 2008 Kanskje du burde få tatt et EKG hos fastlegen din for sikkerhets skyld, etter at du har tatt ritalin? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/320572-ritalinvondt-i-bryst%C3%B8vre-del-rygghvordan-finne-fagfolk-p%C3%A5-voksen-adhd-proble/#findComment-2647099 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.