Gå til innhold

pinnekjøtt

Gjest @krøll

Anbefalte innlegg

en av mine bekjente har forært oss tre kilo pinnekjøtt. Sikkert fordi jeg nevnte at jeg aldri har spist dette. Men nå sto det altså en eske på trappa da vi kom hjem. Tilberedning tror jeg jeg skal klare å lese meg til, men hva skal jeg gjøre med det hvis det skal spises i romjula? Skal jeg fryse det ned, eller skal det bare stå kjølig? Siden det vel er både røkt og saltet, mener jeg? Sikkert et dumt spørsmål, men som sagt er dette til nå en helt ukjent matrett hjemme hos oss. Er det noen kloke hoder her som vet? Tar gjerne i mot gode tilberedningstips også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 47
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

12

• bustebeisa

8

• AneM1365380603

4

• astridny

1

Hvis dere ikke klarer å spise opp alt,så kan det fryses.

Frys gjerne med laken.

Så kan du bruke det til lapskaus om noen uker.

Pinnekjøtt er nyyyydelig. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder tilbereding så er det svært enkelt, men du må bruke bjørkekvister (uten bark) eller rist i bunnen av panna så fyller du opp med vann til under pinnekjøttet (dampes) og så koker du opp og lar det småkoke på lav varme (under lokk) i ca. 2-2,5 time.

Kvelden før tilbereding legger du pinnekjøttet i vann (eg bruker oppvaskkummen) over natta.

Som tilbehør bruker du melne (koke lenge på svak varme)poeteter og hjemmelaga kålrabistappe.

Kålrabistappen blir best om du lager kvit sos av melk, smør og litt hvetemel, deretter stauker du kokt kålrabi (kok i skiver) oppi der og smaker til med pepper og salt. Yummi! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest skal ha pinnekjøtt i dag

Når det gjelder tilbereding så er det svært enkelt, men du må bruke bjørkekvister (uten bark) eller rist i bunnen av panna så fyller du opp med vann til under pinnekjøttet (dampes) og så koker du opp og lar det småkoke på lav varme (under lokk) i ca. 2-2,5 time.

Kvelden før tilbereding legger du pinnekjøttet i vann (eg bruker oppvaskkummen) over natta.

Som tilbehør bruker du melne (koke lenge på svak varme)poeteter og hjemmelaga kålrabistappe.

Kålrabistappen blir best om du lager kvit sos av melk, smør og litt hvetemel, deretter stauker du kokt kålrabi (kok i skiver) oppi der og smaker til med pepper og salt. Yummi! :-)

Ctrl-C

*åpne word*

Ctrl-V

*printe ut og sette i permen*

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ctrl-C

*åpne word*

Ctrl-V

*printe ut og sette i permen*

:-)

Lykke til! :)

Ps! Hu sk at pinnekjøttet ikkje skal ligge _i_ vannet, og du må kanskje la deg koke på lav varme (laveste?) i opptil 3 timer.

Nb! Gjør oppmerksom på at duften (den siste timen) kan drive deg til vannvidd og få tenna til å rotere i kjeften på deg. *sikle*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

pinnekjøtt

som beskrevet av Geir0) når kjøttet såvidt løsner av benet,er pinnekjøttet ferdig.pass på så kraften ikke kokker bort i bunnen,

hell på litt mere vann.

kålrabistabbe

Kok kålrabi i skiver,gjerne med litt gulrot i.eller ikke!

hell av vannet. Ha i litt pinnekjøttkraft evt en kokt potet og mos

fint sammen...deilig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til! :)

Ps! Hu sk at pinnekjøttet ikkje skal ligge _i_ vannet, og du må kanskje la deg koke på lav varme (laveste?) i opptil 3 timer.

Nb! Gjør oppmerksom på at duften (den siste timen) kan drive deg til vannvidd og få tenna til å rotere i kjeften på deg. *sikle*

He.he.. Det er ikkje _du_ som skal koke i 3 timer, men pinnekjøttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gjør som Geir har beskrevet, men etter at det er kokt mørt legger vi det i langpanne og lar det få noen minutter under grillen i steikeovnen. Det _må_ til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gjør som Geir har beskrevet, men etter at det er kokt mørt legger vi det i langpanne og lar det få noen minutter under grillen i steikeovnen. Det _må_ til...

Enig. Litt tid under grillen er viktig. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jøss, jeg trodde nesten familien min var den eneste på jord som brukte sennep til pinnekjøttet ;-)

For meg er det et must :)

Vi er ikke mange som bruker det i min familie heller,men et must er det for meg og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser folk anbefaler deg å la det ligge i vann en hel natt, dersom du liker det litt salt bør du heller legge det i vann tidlig på morgenen (det beste er om du smaker på det og da vurderer hvor lenge det bør ligge), evt kan du og skifte vannet det ligger i etter noen timer. Husk også julepølse og sennep, gjerne en søt sennep som Bergby`s men sånt er smak og behag. Kos deg med middagen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vanner ut kjøttet i over ett døgn, ikke bare natta over. Men det er jo en smakssak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har fått mange tips, men jeg vil komme med ett til:

I tillegg til kålrabbistappe, har jeg ofte laget en blandet rotmos hvor det inngår så mange som mulig av disse typene: potet, kålrabi, gulrot, søtpotet (smaker kjemegodt!!) og litt sellerirot (ikke for mye av den).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...