Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest reddekalina

kjäre Mette Moen,Akkurat nå er jeg helt sykelig forvirret og skremt.Alt er bare rot!Kan du väre så snill å hjelpe en usikker stakkare!?Forsök på rask oppsummering:Abort for ca 7 uker siden.Hadde ubeskyttet samleie etterpå-för mens. var "på plass igjen",ventet 2 uker slik jeg ble tilrådet med tanke på infeksjonsfare.NB:ca.3 dager etter aborten fikk jeg plutselig skikkelige smerter i underlivet,kunne knapt gå og hadde feber over 39. på natten.Ringte til ullevaal-slik jeg fikk beskjed om.De ba meg komme tilbake om smertene ikke ga seg.Fikk ikke intrykk av at det var så uvanligt.Jeg hadde eksamen dagen etter og ville ikke dra ned om det ikke var krise.Neste morgen var feberen gått ned og smertene avtatt.Trodde alt var bra.Mens kom ikke tilbake etter normalen så jeg var mer konsentrert rundt evt. ny uönsket graviditet.Men kunne jeg velge nå skulle jeg heller valgt graviditet enn mulig alvorlig syk og steril!!

videre fikk jeg for ca. 2 uker siden unormal svie v/vannlatning, urinveisliknende ubehag.Undersökte dette hos Olafia-klinikken som mente det var en betennelse!?Fikk antibiotika og ble bra.Var urolig og var på etterkontroll hos ullevaal.De sa jeg skulle ha kommet da jeg hadde de kraftige smertene etter aborten.De så ikke noe unormalt ved undersökelsen i forhold til infeksjonen jeg hadde hatt.Hos olafia(som jo bare ser etter kjönnssykdommer) sa de at alle prövene de tok var helt bra.Hos ullevaal fikk jeg beskjed om å komme tilbake om en uke om mens. ikke var kommet.Hadde beskyttet samleie under antibiotika kuren(betennelsen?Hvorfor sier de at det skal unngås.Vi forstod det som ikke ubeskyttet i forhold til evt.smitte,men er i fast forhold.-Begge er "rene" på det området.Fikk så endelig mens. i dag,ca.7-8 uker etter abort.Var unormalt mye blod enn meg lik.Håper du klarer å fölge med på dette stresset.Leste noe her om blödning tross gravid?Hvordan kan jeg vite noenting om noe!?Hadde jeg vist at aborten kunne skape denne angsten i meg, tror jeg ikke jeg ville gjort det.

Forsök på oppsummerende spörsmål:Hvorfor betennelse?Har antibiotikaen kurert betennelsen?Hva gikk galt?Hva gjorde jeg galt?Er jeg blitt steril?Jeg har gjort det jeg fikk beskjed om,men det var litt stress i den perioden.(eksamen o.l)Egglederbetennelse?Det ville de vel sett ved undersökelsen?Infeksjon og konsekvensen av det?Har lyst på barn en gang i fremtiden.Hva skjer-skjedde-og vil skje?Vil gjerne ha et svar selv om det kansje blir litt vanskeligt.Men jeg har forsökt og gi deg alle opplysninger.Desperat etter et svar da jeg er så urolig om dagen.Vennlig hilsen Kalina S.22

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/32076-uro-og-kaos/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Man skal unngå samleie ved betennelse da et prinsipp for et betent område er at det skal være i ro.

Ved en abort er det åpnet fra skjeden til livmoren og en sår livmorhule hvor bakterier lettere kommer til. En livmorbetennelse er ikke så farlig, men brer det seg til eggledere vil det kunne skje skade på eggledernes funksjon medførende sterilitet hos 15%.

Antibiotika vil være effektiv i de fleste tilfeller.

Egglederbetennelse vil vanligvis gi smerter, feber og utflod/blødning

Man kan ikke sikkert påvise egglederbetennelse, men behandler på mistanke

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/32076-uro-og-kaos/#findComment-126280
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...