Gå til innhold

Luft i skjeden og hemorider

Anbefalte innlegg

Gjest (Anonymous)

Det er snart 5 uker siden jeg fødte og de siste ukene har jeg vært veldig plaget med luft i skjeden. Kjenner det spesielt når jeg setter meg eller reiser meg. Av og til hører jeg at det kommer lyd, og det er jo ikke særlig delikat. Hva kommer dette av, og vil det gå over? Jeg er også plaget av hemorider, og hvert toalettbesøk er en lidelse. Kan jeg bruke stikkpillene på apoteket (Alkos Anal) når jeg ammer?

Og en ting til. Renselsen min ble gulig etter et par uker, men den siste uka har jeg begynt å blø igjen, litt slimete blod, nesten andre-tredje dagen av en mens. Er dette normalt? Jeg har ikke smerter. Når kan jeg gjøre regning med at renselsen er slutt? Når er det vanlig at mensen kommer tilbake?

Dette ble mye, håoer du kan ta deg tid til å svare!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/32081-luft-i-skjeden-og-hemorider/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heisann.

Gratulerer med babyen.

Du skal jo snart på etterkontroll og vil jo der få svar på masse spørsmål. Jeg har født to barn og kan fortelle deg hva jeg har lært.

Alfa og omega er knipeøvelsene! Knip i vei. Det høres kjedelig ut, men du har faktisk veldig nytte av det.

Når det gjelder stikkpillen bør du spørre på apoteket. De er veldig flinke til å gi råd.

Ang renselsen: Det kan ta lang tid, og det er også normalt at det kommer litt menslignende blod etter en stund. Jeg hadde det samme.

Noen får igjen mensen nesten med en gang, andre venter nesten ett år. Jeg fikk den igjen etter ca 4 mnd med begge fødslene mine. Kan også avhenge litt av om du ammer.

Ett lite tips: Skriv opp spørsmålene dine før du skal på etterkontroll. Ammetåken kan være en plage!!

Lykke til videre.

Åsa Prebensen, Jordmor

Det är inte ovanligt med luft i skjeden efter en förlossning. Skjeden har varit utvidgad och efter rifter så kan det ta en god stund inna den blir helt återställd. Det som nu är viktigt är att du gjör knipövningar varje dag för att förbättre din muskulatur där. Detta kommer att ge resultat men det kan ta en god stund. Det går bra att ta olika salvor och stikkpiller mot hemoroider när man ammar. Ta emot tips från personalen på apoteket om de bästa salvorna som finns nu. Hemoroider kan också ta en god stund innan de försvinner efter en förlossning. Renselseperioden varar i ca 5-8 veckor. Det är inte så vanligt att man börjar att blöda igen efter 5 veckor men det hörs inte farligt ut. Detta kommer antagligen att avta men om det istället skulle öka i mängd, så kan du ta kontakt med din doktor för en vurdering. Mensen kommer tillbaka efter mycket varierande lång tid. Det tar ofta längre tid innan den kommer tillbaka så länge som du fullammar. Det går alltså inte med säkerhet att säga när den kommer tillbaka. 3-12 månader efter är antagligen det vanligaste. Lycka till vidare!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...