Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Håper jeg kan få et mer nyansert svar enn standardsvaret dere sender ut på dette spørsmålet, da det er av stor betydning for meg. Jeg er en kvinnelig fysioterapeut på 29 år. Har problemer med at de indre kjønnsleppene henger nedenfor de ytre. Jeg vet at dette er "normalt" at "menn synes det er helt greit" osv. Rent kosmetisk skjemmes jeg heller ikke over dette. Det er imidlertid et problem i dagliglivet da det gnager, f. eks i jeans, og det er et problem for meg å sykle o.l.

Under samleie kommer de indre kjønnsleppene i veien, og jeg må holde dem til side.

Jeg vil gjerne ha rette på dette med et kirurgisk inngrep. Ser at du er tilbakeholden med å anbefale dette, men stiller meg noe spørrende til innvendingen om sensibilitet...? Finnes det noen som har erfaring med dette som jeg eventuelt kan kontakte? Jeg føler det som om min "ekstrahud" er lite sensibel ved berøring.

Da jeg tok opp problemet med legen min på en g.u., sa hun seg enig i at det kunne være en idè å gjøre noe med problemet. Hun mente imdlertid at jeg må ta kontakt med en kosmetisk kirurg, og dekke inngrepet selv. Jeg stiller meg tvilende til om dette er riktig, da jeg ikke finner dette å være en kosmetisk operasjon...? Dette er ikke noe jeg gjør for å se bedre ut, men for å få mindre ubehag i hverdagen. Er det noen mulighet for at jeg kan få en henvisning og gjøre dette på et offentlig sykehus? Det er ganske kostbart å utføre inngrepet privat (12-15 000 kroner).

Jeg er bosatt i Bærum og bruker lege i Oslo.

Takknemlig for svar!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/32121-har-jeg-rett-til-en-henvisning-til-kirurg/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det blir legen som skal vurdere det, men en henvisning til gynekolog må du kunne få av din primærlege. Grunnen til også jeg mener at det bør gjøres av en plastikk-kirurg er at legen faktisk kan bli anmeldt for 'kjønnslemlestele' hvis kvinnen ikke er fornøyd med inngrepet. (Jeg har kontaktet Helsetilsynet og fått dette svaret.) Men det er forskjellige holdninger til dette vanskelige problemet.

Gjest jente35

Søk på "kjønnslepper" og se spesielt på svarene fra nicket "Northernwolf", du vil der få nyttig informasjon vedr. kirurgisk operasjon. Etter tips herfra fikk jeg selv utført et mindre inngrep, og jeg angrer IKKE, selv om jeg også fikk "standardsvarene" her først... Men jeg visste jo selv best hvor skoen trykker, selv om det virket som ikke mange andre forstod det. Jeg tror det kan være lurt å gå til en privat fordi de kanskje har mere trening i denne type operasjoner, ihvertfall noen av dem, i tillegg yter de ofte bedre/mere personlig service. Lykke til!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...