Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er en jente på 16 år som har hatt ubeskyttet sex med en fyr for kort tid siden. Jeg har ingen anelse om hvor mange damer han ellers kan ha hatt ubeskyttet sex med, men han har hatt ett par forhold før. Jeg er ganske redd for kjønnssykdommer, og lurer på om det eventuelt tar lang tid før man får symptomer som viser til kjønnssykdom, eller om alle kjønnssykdommer har symptomer..?(har hørt at mange ikke merker at de er smittet med clamydia?). Jeg tenker at det beste hadde vel vært å ta en gynekologisk undersøkelse... men jeg vet ikke hvem jeg skal henvende meg til (må man bestille time? er jeg for ung?). Jeg er ganske nervøs og usikker, og har helst ikke lyst at mine foreldre skal vite om dette. Takk for svar :)

Fortsetter under...

Synes du skal ta en sjekk hos legen din, jeg. Som du sier er det sykdommer - som feks klamydia (og HIV for den sakens skyld) som ikke merkes. Disse sykdommene er derimot ikke å spøke med.

Det er selvfølgelig ikke noe morsomt, men få det gjort! Tenk all den bekymringen du sparer deg for hvis alt er bare bra?

Du må bestille time hos Fastlegen din. Det skal ha kommet brev i posten om hvem det er, eller kanskje du står på foreldrene dine sitt brev. Foreldrene dine kan sikkert svare deg på hvem det er, eller så kan du ringe til trygdeetatens fastlegekontor tlf 810 59 500 og spørre hvem som er din fastlege. Evt trygdekontoret i din kommune.

Er det private klinikker rundt der du bor, og du har litt penger, er jo det et alternativ!

Bor du i Oslo kan du dra til Olafia-klinikken. Her er en link dit:

http://www.olafia.org/innhold.htm

Legen trenger ikke å fortelle om besøket til foreldrene dine, er ganske sikker på at du kan bestemme det selv, siden du er over 16 år.

Så - kom deg til legen!

Lykke til!

Mette Moen, Gynekolog

Du har allerede fått et fint svar, og jeg vil bare tilføye at en kvinne som føler seg moden for et aktivt seksualliv også bør vise seg så moden at hun tar ansvar for sitt underliv med hensyn til prevensjon og nødvendige kontroller. Slik er livet: frihet under ansvar.

PS Legen har taushetsplikt

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...