Gjest skyline Skrevet 25. juli 2001 Del Skrevet 25. juli 2001 For ca. 2 år siden fikk jeg stilt diagnosen Bakteriell Vaginose for første gang. Ble behandlet med en krem som skulle føres inn i skjeden i 7 dager. Dette hjalp. Infeksjonen kom tilbake etter ca. 1 år, behandlingen var den samme. I 14 år har jeg vært svært plaget med soppinfeksjoner i underlivet og lurer på om det har noen sammenheng med at jeg nå i tillegg plages med bakt.vag.? For 5 måneder siden fikk jeg bakt. vag. igjen (for tredje gang), men siden jeg er gravid kunne jeg ikke få behandling. Jeg er nå kommet til uke 33 og infeksjonen er der fortsatt. Innimellom behandler jeg soppinf. med Canesten for å stilne den verste kløen. Hvorfor kan ikke bakt.vag. behandles i svangerskapet og hvor lenge må jeg vente på behandling? Det er svært plagsomt og jeg føler ikke for å ha sex så lenge jeg har denne infeksjonen. Hva kommer det av og hvorfor kommer den tilbake? Slik jeg ser det kommer jeg jo til ha denne infeksjonen også under fødselen, kan det påvirke barnet? Vil ellers nevne at jeg er 29 år og har en sønn på 4 år fra før. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/32131-bakteriell-vaginose/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jeg med! Skrevet 25. juli 2001 Del Skrevet 25. juli 2001 Hei! Har også BV, eller gardnerella, som min lege kalte det. (er det ikke det samme, da???) Fikk beskjed om at jeg kunne bruke kremen (Dalacin), men at jeg kunne vente å se det an til litt nærmere fødsel, da plagene ofte gikk over av seg selv. Lurer på hvorfor jeg fikk beskjed om at kremen kunne brukes, men skyline fikk ikke bruke den?? Har tidligere fått Flagyl for mine plager. Er gravid i uke 16. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/32131-bakteriell-vaginose/#findComment-126228 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest skyline Skrevet 25. juli 2001 Del Skrevet 25. juli 2001 Hei! Har også BV, eller gardnerella, som min lege kalte det. (er det ikke det samme, da???) Fikk beskjed om at jeg kunne bruke kremen (Dalacin), men at jeg kunne vente å se det an til litt nærmere fødsel, da plagene ofte gikk over av seg selv. Lurer på hvorfor jeg fikk beskjed om at kremen kunne brukes, men skyline fikk ikke bruke den?? Har tidligere fått Flagyl for mine plager. Er gravid i uke 16. Ja, nå er jeg spent på hva Dr. Moen svarer for jeg mener kremen jeg fikk forrige gang heter Dalacin. Plagene mine har jo definitivt ikke gått bort av seg selv - har jo hatt det i 5 måneder nå.... Venter spent på svar fra legen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/32131-bakteriell-vaginose/#findComment-126231 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 25. juli 2001 Del Skrevet 25. juli 2001 Man kan behandle gravide med Dalacin-krem, men ikke med Flagyltabletter. Man diskutere om BV øker risiko for 'for tidlig fødsel', men det er ikke avklart. Tilstanden bakteriell vaginose (BV) finnes i varierende grad hos 10-30% av kvinner i fruktbar alder. Denne tilstand medfører gjerne en råtten fiskelukt, men har intet med urenslighet å gjøre. Normalt er miljøet i skjeden surt pga melkesyrebakterier som holder andre bakterier tilbake fordi pH er lavt. Av ukjente årsaker kan dette "skjede-miljø" endre seg i ugunstig retning så unormale bakterier (bla en type som betegnes Gardnerella) kan vokse frem, det kommer denne unormale lukt, pH øker og noen kan ha et tynt-flytende og grålig utflod. Det er det vi betegner BV. Man ser det ofte når kvinnen skifter partner og ved hyppige samleier, muligens fordi balansen forstyrres. Det er ikke en kjønnssykdom som kan overføres fra den ene til den andre, og bakteriene er ikke farlige så de kan medføre alvorlige infeksjoner. Man har lurt på om BV kan øke risiko for for tidlig fødsel, men det er ikke avklart. Man kan behandle med tabletter (Flagyl) eller krem til skjeden (Dalacin), partner skal ikke behandles. Disse medisiner er på resept. Dessverre vil det være stor risiko for at BV kommer tilbake, men man kan da gjenta kuren. Jeg foretrekker Dalacin, og det er ikke alltid nødvendig med en ukes kur, kanskje et par dager holder, så symptomene er borte 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/32131-bakteriell-vaginose/#findComment-126265 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.