Gå til innhold

Blødning etter samleie

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

Hei, Jeg har de siste ukene hatt blødning etter sex. Det er ganske mye friskt blod som har kommet. Har ikke hatt røff sex så det kan ikke være årsaken. Har ikke hatt smerter eller andre plager. Nevner også at jeg ikke bruker noen form for prevensjon.Jeg har endometriose, kan dette være årsaken til blødningene? Har du andre synspunkter på hva blødningene kan komme av? hilsen Kvinne 32 år

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/321328-bl%C3%B8dning-etter-samleie/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Dette spørsmål dukker ofte opp i Doktoronline, noe som kan tyde på at det er ganske vanlig. I de fleste tilfeller skyldes det at det er rikelige kjertler på livmorhalsen, ofte som en ’ektopi’. Det betyr at den tynne slimhinne som vanligvis bare er inne i livmorhalsen har vokst ut på overflaten, og den brister lett ved samleie, prøvetaking eller kanskje bare ved avføring hvor det kommer et visst press på livmorhalsen. Derved oppstår blødning. Det ses hos kvinner i fruktbar alder, spesielt hos de som bruker p-pille eller er gravide, men også hos andre. Det er helt godartet. Få legen til å se om det er tilfelle hos deg, og så kan legen utelukke sjeldne tilstander som infeksjon eller svulster. Ektopier kan behandles med laser, hvis det er for plagsomt, men kan ofte komme tilbake. Endometriose er ikke noen årsak.

Vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...