Gjest Summ Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 Hei. Vi har en datter på 2.5år (ble gravid nesten men en gang da). Siden mars 2008 har vi prøvd bli gravide igjen. I juli ble jeg gravid men spontanaborterte i uke 5/6. Jeg fikk litt feber og ble litt dårlig da jeg blødde. Ble derfor undersøkt (innvendig ultralyd) og legen sa det så ok ut og at dette ville gå sin gang. Har siden dette ikke lykkes bli gravid. Har nokså regelmessig mens (mellom 23 og 26 dager mellom, samt slimet utflod før mens). Etter aborten har symptomene før mens endret seg en del i forhold til hva det var før (får nå ømme bryst, blir små uggen/kvalm, er trøtt dagene før mens). Hvorfor denne endringen? Jeg hadde nesten ingen sympt på mens før sa. Dette forvirrer meg litt ... Jeg vil svært gjerne bli gravid igjen og ser med lange øyne på babyer rundt meg. Klarer ikke helt la være tenke på "babyen vi kunne fått imars hvis ikke spontanabort". Jeg kjenner jeg fortsatt er lei meg pga dette samtidig som jeg ikke klarer la være å bli veldig skuffa hver gang mensen kommer. Det føles nå som jeg aldri vil klare å bli gravid igjen ... har liksom vært så mange skuffelser ... Lurer på om jeg nå burde/kunne få en gynekolog til å sjekke om alt er ok med meg/oss? Jeg vil kanskje da roe meg litt ned? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/321373-fors%C3%B8ker-f%C3%A5-barn-nr2-etter-sa-34-%C3%A5r/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 Jeg forstår din utålmodighet, spesielt da det gikk så fort første gangen, men se også det positive. Du har oppnådd å bli gravid to ganger, første gangen med en gang, andre gangen etter ca fire måneder. Dessverre skjedde det som skjer i minst 15% av alle graviditeter, at det blir en abort. Tidlige aborter skjer kanskje så ofte som i halvparten av tilfellene. Med alderen tar det lengre tid å bli gravid og risiko for abort øker, så det må mer tålmodighet til. Med 23 eller 26 dager, mener du da fra første til første dag? Det er slik man regner syklus. Da er det korte intervaller. Hvis det er fra siste til første dag du regner, så er din syklus normal, men du regner den forkjert. Det du beskriver er normale symptomer før menstruasjon, jeg kan ikke forklare endringen, men kanskje du tenker mer på det nå enn før? Jeg synes ikke det er grunn til å søke hjelp før det har gått et år etter aborten, det vil med stor sannsynlighet ikke komme noe ut av en undersøkelse annet enn det vil stresse deg mer. Det at dere har oppnådd graviditet er den beste sjekk på at tingene er i orden. Husk at den fruktbare perioden er i seks dager som avsluttes på eggløsningsdagen som igjen er 14 dager før menstruasjonen. Du tar folat? Lykke til, vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/321373-fors%C3%B8ker-f%C3%A5-barn-nr2-etter-sa-34-%C3%A5r/#findComment-2657950 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Summ Skrevet 6. januar 2009 Del Skrevet 6. januar 2009 Jeg forstår din utålmodighet, spesielt da det gikk så fort første gangen, men se også det positive. Du har oppnådd å bli gravid to ganger, første gangen med en gang, andre gangen etter ca fire måneder. Dessverre skjedde det som skjer i minst 15% av alle graviditeter, at det blir en abort. Tidlige aborter skjer kanskje så ofte som i halvparten av tilfellene. Med alderen tar det lengre tid å bli gravid og risiko for abort øker, så det må mer tålmodighet til. Med 23 eller 26 dager, mener du da fra første til første dag? Det er slik man regner syklus. Da er det korte intervaller. Hvis det er fra siste til første dag du regner, så er din syklus normal, men du regner den forkjert. Det du beskriver er normale symptomer før menstruasjon, jeg kan ikke forklare endringen, men kanskje du tenker mer på det nå enn før? Jeg synes ikke det er grunn til å søke hjelp før det har gått et år etter aborten, det vil med stor sannsynlighet ikke komme noe ut av en undersøkelse annet enn det vil stresse deg mer. Det at dere har oppnådd graviditet er den beste sjekk på at tingene er i orden. Husk at den fruktbare perioden er i seks dager som avsluttes på eggløsningsdagen som igjen er 14 dager før menstruasjonen. Du tar folat? Lykke til, vennlig hilsen Angående mens syklus så mente jeg lengde fra første dag til første dag, og da varierer det altså mellom 23-26 dager (23-26 dager fra første blødningsdag til første blødningsdag i neste mens). Så jeg har vel litt korte intervaller? Men dette skal vel ikke ha så mye å si ... Bare at jeg har litt korter perioder der jeg er fruktbar? Jeg pleier å bruke eggløsningskalkulator på nettet for å få en pekepinn på fruktbar periode. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/321373-fors%C3%B8ker-f%C3%A5-barn-nr2-etter-sa-34-%C3%A5r/#findComment-2659945 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.