Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er gravid i uke 20 med barn nr 4. Mitt første barn ble født med keisersnitt i 1991. Barn nr 2 født i -93 på vanlig måte med sugekopp etter en lang hard fødsel, men ellers uten komplikasjoner. Barn nr 3 født i -96 er også født vaginalt, litt enklere og hurtigere. Rett før og etter at barnet kom ut fikk jeg store smerter i øvre abdomen og ble etterhvert kjørt ned på ultralydrommet for en sjekk, fødte på Rikshospitalet. Det ble funnet en del fri væske bak uterus, men jeg hadde ikke Hb fall eller andre plager. Det ble spekulert om det kunne ha foreligget en ruptur og at væsken eventuelt var fostervann. Etter en liten stund var væsken borte og smertene også. Jeg husker at jeg ble fort bra igjen og 5 timer etter fødselen var jeg oppe og tok i mot de første besøkende.

Denne opplevelsen har ført til at jeg nå gruer meg veldig til fødselen, tenkt om det skjer noe. Er det vanlig at gamle keiersnittarr går opp igjen? Det er jo lenge siden jeg tok keiersnitt og fødte siste så det burde jo ha grodd.

Jeg skal føde på et annet sykehus nå og har ikke fortalt om denne fødselshistorien, noe jeg vel burde.

Takknemlig for råd, da jeg plages veldig med uroen og har hittil ikke gledet meg så veldig over svangerskapet.

Er det noen undersøkelse som kan vise om det har foreligget en ruptur. Hvor stor er risikoen for at det eventuelt skjer?

Kan jeg ha krav på å føde med keisersnitt p.g.a denne hendelsen? Det ble jo aldri avklart hva/hvor væsken kom fra og den forsvant veldig fort sammen med smertene.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/32150-vaginal-f%C3%B8dsel-etter-keisersnitt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Jeg forstår godt at du er engstelig, og jeg kan ikke gi sikker forklaring på det som skjedde undre siste fødsel. Det er dog ganske vanlig at det ligger væske ute i bukhulen under en normal graviditet. Det ser vi når vi utfører keisersnitt, det har noe med hormonforholdene å gjøre. Slik væske finner man også rett etter eggløsning. Det kan ha vært en cyste som sprakk ved fødselen, evt en sammenvoksning som løsnet. Jeg synes du skal snakke om din bekymring med fødeavdelingen. De kan innhente papirer fra forrige fødested og sammen kan dere planlegge neste fødsel. Det er uhyre sjelden at et keisersnitt-arr sprekker, og det kommer vanligvis varsler om det så man kan rekke å reagere med nytt keisersnitt.

Man har ingen undersøkelser som sikkert kan avgjøre om arret kan sprekke. Risikoen er i promillestørrelse.

Lykke til med fødselen, uansett metoden.

Noen gode råd kan jeg ikke gi deg, men da jeg lå inne med fødsel nummer 3 som var mitt første keisersnitt, lå det en ved siden av som fikk kjeft av personalet, hun skulle gjennom keisersnitt nr. 8! Hvordan det gikk aner jeg ikke!

Men keisersnittarrene hennes hadde tydligvis ikke gått opp igjen!

Jeg syns du burde fortelle historien til lege/sykehus sånn at du får avklart om du trenger nytt keisersnitt eller kan føde vaginalt! :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...