Gå til innhold

Kjønn på ultralyd

Anbefalte innlegg

Gjest Snart 3 barns mamma

Jeg er gravid med mitt tredje barn, med termin 4 juni. Vi vil ikke vite kjønn denne gangen, selvom vi tidligere har fått vite dette. Ved den ordinære ULen vi var på for non få dager siden, ga vi beskjed om at vi ikke ønsket å vite kjønn med en gang, i tilfelle jordmor skulle se kjønn selv og 'forsnakke' seg. På slutten av ULen spurte jeg alikevel om hun hade sett hva de var (av ren nysgerrighet bare), noe hun svarte 'Nei' på. Er det lettere å se det ene kjønnet fremfor det andre i uke 18? Leter de ikke gjerne mer etter jentens kjønnsorgan enn guttens? En annen ting er det at jeg var på en tidligere UL i uke 15 akkurat (ikke av annen grunn enn for å sjekke om det var liv), hvor legen nesten umiddelbart sa at hun hadde sett kjønnet. Da tolket det dette dithen at det var en guttetiss hun hadde sett..? Hvor lett er det å se kjønn i uke 15? Jeg følte meg nemlig litt lurt etter den timen, jeg ville ikke vite noe, men gikk derfra med følelsen at det var en gutt (og for all del, det gjør ingenting det, jeg har en av hver nå, så jeg ønsker absolutt ikke det ene kjønnet fremfor det andre) Hjerteslagene lå på 140 slag i minuttet. På den ordinære ULen ble ikke hjertefrekvens målt. Håper dere ikke synes spørsmålet mitt er for trivielt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/321533-kj%C3%B8nn-p%C3%A5-ultralyd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville nok i utgangspunktet tenkt slik du gjør, at det er stor sannsynlighet for at det er en gutt hvis de virker "overbevist" om at de har sett hva det er.

Men det kan også være store forskjeller mellom utstyret de bruker. Hvis det var splitter nytt på uke 15-kontrollen og mer standard etterpå, kan det ha betydning.

Dessuten - når du først sier du ikke ville vite kjønn, og etterpå spør om hun har sett det selv, tror jeg mange som jobber med slike undersøkelser vil svare benektende, enten dette blir en hvit løgn eller ikke.

Mette Moen, Gynekolog

Jeg har dessverre ikke statistikk å vise til ang sikkerhet med kjønnsbestemmelse som jo ikke er hensikt med undersøkelse i graviditeten, men som har sneket seg inn som en biting. Hvis du ved siste undersøkelse har poengtert at du ikke ønsker å vite kjønnet, hopper undersøkeren over kjønnsorganet og går rett på sak ang. de forhold som skal sjekkes. Det er klart at man i noen tilfeller ikke kan unngå å se en liten penis, mens man i andre tilfeller (for eksempel etter hvordan benene ligger i forhold til fosterkroppen) ikke finner den umiddelbart. Det tar lengre tid å utelukke at det er et guttefoster enn å bekrefte at det er et guttefoster, men mye avhenger av undersøkerens rutine og altså fosterets posisjon.

Ved undersøkelsen i uke 15 var spørsmålet om fosteret var levende, og man sjekket tilmed pulsen. Det var derfor du kom til undersøkelse. Jeg forstår ikke helt hvorfor du følte deg lurt?

Jeg håper at du kan slå deg til ro med dette og ta konsekvensen av at du ikke ønsket å vite kjønnet. Det er jo morsomt å ha det tilbake som en overraskelse, om det blir en lillesøster eller lillebror.

Lykke til med resten av svangerskap og fødsel.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Gjest ventejente

Vi var på ordinær ultralyd i uke 18, og sa ingenting om vi ønsket å se kjønnet eller ikke. Da jordmor spurte om vi ville vite var det veldig tydelig at hun så det, og siden vi sa ja fikk vi vite at vi ventet en jente. Jeg tror ikke noe på at det nødvendigvis er så vanskelig å se at det er en jente heller (selv om gutter kanskje er mer åpenlyse, i hvert fall for et utrenet øye), for alt kommer jo an på hvordan de ligger. Gled deg til overraskelsen, du!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...