Gå til innhold

Kompliment om slanking?

Anbefalte innlegg

Gjest Litt uzikker

Jeg har en svigerinne som alltid har veid en del kilo for mye (svært overvektig), men siste tiden virker det som om hun har gått ned i vekt, det er jo litt vanskelig å se, men jeg mener hun ser en del slankere ut... likevel er jo forskjellen ikke så iøyenfallende at det er det første man ser.

Bør jeg vente med å kommentere vekttapet eller bør jeg si noe nå?

Tenker kanskje hun tenker at ingen legger merke til at hun har gått ned i vekt, så hun gir opp...

Kanskje blir hun fornærmet om jeg sier noe? Liksom: Jasså var jeg så feit før da?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/321623-kompliment-om-slanking/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest ViViola

Jeg gikk på en slik "blemme" en gang, ei jeg kjenner hadde gått ned _mange_ kilo mellom to ganger vi møttes, og jeg kommenterte hvor slank og flott hun var blitt. "Så jeg var feit og stygg før, da?" var den syrlige kommentaren jeg fikk tilbake.

Ja-ja, hun hadde sikkert en dårlig dag.

Det er den eneste gangen jeg har fått negativ reaksjon på et ment komplement. Synes Spirello har et godt forslag til hva du kan si: "Så flott du ser du!" Da er det opp til henne å fortelle om eventuell vektnedgang, alternativt blir hun bare generelt glad.

:-)

Gjest Moffedille

Husker når jeg var syltynn og veldig syk,fikk masse kommentarer overalt. "Så fin du har blitt nå,det hjelper å trene,nå er du mye tynnere enn før,Så slank og flott du er" osv.

Hadde ingen glede av å være tynn,var jo syk og livet var et ork,det eneste jeg ville var å bli frisk.

Brydde meg ikke om kommentarene heller,men har i ettertid tenkt på om de syntes jeg var mer verdt når jeg var tynn.

Annonse

Gjest opp og ned i vekt

Jeg er overvektig.

Hver gang jeg møter et spesielt familiemedlem (noen ganger i året), MÅ hun kommentere at hun syns jeg har gått ned i vekt.

Jeg HATER det, for jeg HATER fokus på min kropp. Hva har andre med å vurdere eller kommentere min kropp?

Om hun hadde sagt "så fin du er i dag, i den blusen/fargen", eller noe, så hadde jeg blitt glad. Eller faktisk sagt, "så hyggelig å se deg igjen, det er alt for lenge siden!" :) (Nå er trolig denne "har du gått ned i vekt, du ser så bra ut?-kommentaren" hennes måte å si nettopp DET, så jeg hisser meg ikke så veldig opp over det, men jeg syns likevel det er en uvane å måtte kommentere andres utseende)

Så kan jeg også legge til at jeg aldri HAR gått ned i vekt de gangene hun har kommentert det, men kroppen min endrer seg veldig i løpet av et år, flesket legger seg litt annerledes, merkelige greier. Så derfor ser jeg kanskje litt annerledes ut. Eller det er lenge siden så hun ikke husker. Eller hun ser dårlig. ;)))

Men - hyggelige kommentarer blir jeg alltid glad for, men det der "så flott du ser ut - har du gått ned i vekt??" kan folk spare seg for, spør du meg

Gjest opp og ned i vekt

Jeg er overvektig.

Hver gang jeg møter et spesielt familiemedlem (noen ganger i året), MÅ hun kommentere at hun syns jeg har gått ned i vekt.

Jeg HATER det, for jeg HATER fokus på min kropp. Hva har andre med å vurdere eller kommentere min kropp?

Om hun hadde sagt "så fin du er i dag, i den blusen/fargen", eller noe, så hadde jeg blitt glad. Eller faktisk sagt, "så hyggelig å se deg igjen, det er alt for lenge siden!" :) (Nå er trolig denne "har du gått ned i vekt, du ser så bra ut?-kommentaren" hennes måte å si nettopp DET, så jeg hisser meg ikke så veldig opp over det, men jeg syns likevel det er en uvane å måtte kommentere andres utseende)

Så kan jeg også legge til at jeg aldri HAR gått ned i vekt de gangene hun har kommentert det, men kroppen min endrer seg veldig i løpet av et år, flesket legger seg litt annerledes, merkelige greier. Så derfor ser jeg kanskje litt annerledes ut. Eller det er lenge siden så hun ikke husker. Eller hun ser dårlig. ;)))

Men - hyggelige kommentarer blir jeg alltid glad for, men det der "så flott du ser ut - har du gått ned i vekt??" kan folk spare seg for, spør du meg

Må bare legge til at jeg blir glad for komplimenter sånn ellers, men skjønner bare ikke hvorfor det alltid må være fokus på utseendet. Som en svarte deg nedenfor; en kan fort føle seg "ikke god nok" som en er - sliter nok ofte med det fra før om en er overvektig...

Og om jeg hadde gått kraftig ned i vekt, hadde jeg nok blitt glad for skryt for jobben det har vært - tror jeg nok ja... for ingen ønsker nok egentlig å være overvektig og bare dem som har slanket seg MANGE kilo vet hvilken enorm jobb det er, bare tanken på det er utmattende...

Annonse

Gjest Litt uzikker

Jeg er overvektig.

Nettopp slikt jeg er redd for. Denne dama har vi alle vært forsiktige med å si noe til ang. vekt for vi vet hun er veldig følsom ang. dette temaet, hun vet nok hun er overvektig, men tror ikke hun liker at folk viser at de legger merke til det... så om jeg sier "har du slanket deg" er jeg redd hun tar det ille opp... samtidig blir det jo feil å ikke si noe heller...

Gjest opp og ned i vekt

Nettopp slikt jeg er redd for. Denne dama har vi alle vært forsiktige med å si noe til ang. vekt for vi vet hun er veldig følsom ang. dette temaet, hun vet nok hun er overvektig, men tror ikke hun liker at folk viser at de legger merke til det... så om jeg sier "har du slanket deg" er jeg redd hun tar det ille opp... samtidig blir det jo feil å ikke si noe heller...

Hvis hun er sår på utseendet, så må du nok gå litt forsiktig i dørene. Samtidig blir det jo kunstig å ikke si noe om du er den typen og ønsker å gi et kompliment.

Jeg syns godt man kan kommentere andres utseende, men holde seg unna å kommentere KROPPEN (vekta), men heller si at de ser godt ut, fresh, fin, glad, fornøyd, opplagt eller hva det nå enn er man syns. :)

Gjest Litt uzikker

Hvis hun er sår på utseendet, så må du nok gå litt forsiktig i dørene. Samtidig blir det jo kunstig å ikke si noe om du er den typen og ønsker å gi et kompliment.

Jeg syns godt man kan kommentere andres utseende, men holde seg unna å kommentere KROPPEN (vekta), men heller si at de ser godt ut, fresh, fin, glad, fornøyd, opplagt eller hva det nå enn er man syns. :)

Men har hørt folk som har blitt fornærmet når noen sier: Nå ser du godt ut....

det pleier ofte å bety - nå har du lagt på deg/fått kjøtt på kroppen...

kanskje et kompliment man gir folk som har sett sykelig tynne ut og nå ser sunne ut... men for vanlige folk, som plutselig får en kommentar: Nå ser du godt ut...

ser ut som du har levd godt ja, lagt på deg og fått noen bilringer her og der....

Gjest opp og ned i vekt

Men har hørt folk som har blitt fornærmet når noen sier: Nå ser du godt ut....

det pleier ofte å bety - nå har du lagt på deg/fått kjøtt på kroppen...

kanskje et kompliment man gir folk som har sett sykelig tynne ut og nå ser sunne ut... men for vanlige folk, som plutselig får en kommentar: Nå ser du godt ut...

ser ut som du har levd godt ja, lagt på deg og fått noen bilringer her og der....

Man kan jo alltids finne en negativ side hvis man VIL det. Men du trenger ikke si "nå". For da insinuerer du på en måte at det har vært et "før". (Selv om det har det da). Om du kutter ut "nå", så blir det bare et enkeltstående kompliment uten sammenligning til noe som har vært annerledes før.

Feks.

Så fin du er i den blusen

Den fargen kler du godt!

Så fresh/fin/godt du ser ut i dag!

UTEN å legge til "har du gått ned i vekt", "har du tatt sol", "har gjort du et eller annet?" Om du skjønner hva jeg mener.

Det føles godt å få komplimenter, selv når man ser ut som en DASS, eller føler seg som en iallefall. ;) De beste komplimentene er de som bare kommer uten noen GRUNN, men bare fordi den som sier det har lyst å si at jeg er fin. :)

Men når man har verdens dårligste selvbilde, føler seg som en hvalross og ikke klarer å se at man er fin, man bare gjør det beste ut av situasjonen - da kan det være vanskelig å _motta_ et kompliment fordi man føler på en måte at man ikke fortjener det. Man må liksom fjase det vekk eller avfeie det med et blås "pøh, var jeg feit før da liksom?!"

Og etter et langvarig lavt selvbilde må man faktisk gå i seg selv for å ØVE seg på å motta et kompliment på en positiv måte. Å bare svare med "tusen takk" og la det bli med det. Jeg har selv øvd meg og i begynnelsen føles det veldig kunstig og litt for enkelt å bare si "takk". Jeg følte at jeg måtte/burde/skulle/ville unnskylde at jeg så fin ut "den er kjøpt på salg" eller "jeg har bare slengt på meg noe", "æsj, denne gamle filla her". Enda en måte å nedgradere seg selv på.. Vet ikke om du kan forstå det? Kanskje det er litt slik for din svigerinne også?

Jeg syns ikke man skal slutte å gi komplimenter, men heller tenke litt på _hvordan_ de sies og hvorfor man sier akkurat det man sier..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...