Gå til innhold

Sen eggløsning - når ta gravitest?

Anbefalte innlegg

Gjest gravid???

Jeg ønsker å bli gravid. Har normalt en menssyklus på 28 dager. Har forsøkt eggløsningstesting, men litt usikker på om det har gjort utslag rundt dag 19.

Nå er jeg to dager på overtid for forventet mens og tok en graviditetstest som var negativ. (Dette har knapt skjedd før iløpet av mitt liv, inklusiv at jeg tidligere har fødd to barn)

Kan det være at sen eggløsning gjør at en må vente lenger for å få positiv test?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/32176-sen-eggl%C3%B8sning-n%C3%A5r-ta-gravitest/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vel ikke helt riktig det Pelen skriver her... Du sier jo selv at du har en syklus på 28 dager. Dersom det stemmer at du hadde eggløsning dag 19 har du altså en lutealfase (tiden mellom eggløsning og mens) på kun 9 dager... Det er ikke lenge! (Egget bruker vel 6-8 dager på å feste seg, så det kan være vanskelig å bli gravid dersom man har korte lutealfaser... Men sieden du har to barn fra før så er kanskje ike dette et problem?!!) Uansett så vil det bli feil å si at du har mens 14 dager etter eggløsning dersom det stemmer at eggløsningen kom dag 19 og du har 28 dagers syklus.

Det som kan være er vel heller at du må vente litt ekstra før en test eventuelt slår ut positivt. Det tar jo litt tid før det produseres hcg, og siden det hos deg blir kort tid mellom eggløsn. og mens, må du nok vente litt lengre med å teste... Dersom du er gravid er det jo ikke mer enn 11 dager siden befruktning.

Jeg ville ventet i alle fall tre dager til før jeg testet på nytt. Men husk at for noen tar det lengre tid før testen slår ut - selv om du sikkert vet dette fra før siden du allerede har barn :) (Jeg testet ikke positivt før 5 dager etter forventet mens da jeg var gravid.)

Dette ble kanskje litt rotete skrevet, og det er fullt mulig jeg ikke har rett! (M.Moen vil nok gi deg et riktig svar etterhvert :))

Lykke til i alle fall!

Det er vel ikke helt riktig det Pelen skriver her... Du sier jo selv at du har en syklus på 28 dager. Dersom det stemmer at du hadde eggløsning dag 19 har du altså en lutealfase (tiden mellom eggløsning og mens) på kun 9 dager... Det er ikke lenge! (Egget bruker vel 6-8 dager på å feste seg, så det kan være vanskelig å bli gravid dersom man har korte lutealfaser... Men sieden du har to barn fra før så er kanskje ike dette et problem?!!) Uansett så vil det bli feil å si at du har mens 14 dager etter eggløsning dersom det stemmer at eggløsningen kom dag 19 og du har 28 dagers syklus.

Det som kan være er vel heller at du må vente litt ekstra før en test eventuelt slår ut positivt. Det tar jo litt tid før det produseres hcg, og siden det hos deg blir kort tid mellom eggløsn. og mens, må du nok vente litt lengre med å teste... Dersom du er gravid er det jo ikke mer enn 11 dager siden befruktning.

Jeg ville ventet i alle fall tre dager til før jeg testet på nytt. Men husk at for noen tar det lengre tid før testen slår ut - selv om du sikkert vet dette fra før siden du allerede har barn :) (Jeg testet ikke positivt før 5 dager etter forventet mens da jeg var gravid.)

Dette ble kanskje litt rotete skrevet, og det er fullt mulig jeg ikke har rett! (M.Moen vil nok gi deg et riktig svar etterhvert :))

Lykke til i alle fall!

miia er helt enig med det du skriver. Men denne suklus kan jo plutselig väre uregelmessig. Å andre siden virker det som om gravid??? ikke er helt sikker på om egglösningen var dag 19. Det er kanskje det som er det trolige?

miia er helt enig med det du skriver. Men denne suklus kan jo plutselig väre uregelmessig. Å andre siden virker det som om gravid??? ikke er helt sikker på om egglösningen var dag 19. Det er kanskje det som er det trolige?

Hei du!

Dag 19 var jo sent å få eggløsning, men det kan jo være som du sier - litt uregelmessig... Men er du ikke enig i at det uansett syklus/lutealfase bør gå minst 14 dager fra eventuell befruktning til man tester? På de fleste vil det vel være vanskelig å få noe sikkert svar tidligere? Ellers er vi vel i grunnen enige vi - bare litt ulik måte å si det på. (Jeg bruker maaange ord på å få sagt lite nemlig!!)

P.S. Kanskje vi skal ta over dette forumet - vi synser og mener visst fælt i dag! (Lurer på hva M.Moen kommer til å svare jeg *fnis*)

Hei du!

Dag 19 var jo sent å få eggløsning, men det kan jo være som du sier - litt uregelmessig... Men er du ikke enig i at det uansett syklus/lutealfase bør gå minst 14 dager fra eventuell befruktning til man tester? På de fleste vil det vel være vanskelig å få noe sikkert svar tidligere? Ellers er vi vel i grunnen enige vi - bare litt ulik måte å si det på. (Jeg bruker maaange ord på å få sagt lite nemlig!!)

P.S. Kanskje vi skal ta over dette forumet - vi synser og mener visst fælt i dag! (Lurer på hva M.Moen kommer til å svare jeg *fnis*)

Ja, jeg har ikke jobbet mye i dag. Har dog ikke dårlig samvittighet for jeg jobber mye ellers.

Ja, det bör väre ca 14 dager mellom egglösning og mens, hvis det er kortere tid er det stor risiko for at man faktisk kan väre gravid men miste når du får mens ettersom egget ikke har festet seg ordentlig enda. En bra måte å oppdage dette på er å ta tempen. Ja vi får se hva Moen svarer, men vi er ganske flinke vi óg!

Snart går jeg hjem får ikke gjort noe her uansett (jo jeg har faktisk ryddet litt på kontoret) MEN i morgen da skal jeg jobbe (tror jeg). I värt fall neste uke, det vet jeg for det må jeg.

Annonse

Hei du!

Jeg bør visst lese litt mer nøye før jeg svarer en annen gang! Står for alt det jeg skrev, men skjønner nå hvor du vil hen; Dersom gravid??? ikke vet hvor lang lutealfasen vanligvis er, kan det være at eggløsningen var ekstra sen denne mnd. og at hun derfor ikke kan forvente noen mens før dag 33... (Siden lutealfasen er like lang hver gang uansett når eggløsning inntreffer, er det ikke sånn?) Nå skjønte jeg jo hva du mente - ikke sant? Er litt treg i dag jeg visst!!

Jeg bør visst lese litt mer nøye før jeg svarer en annen gang! Står for alt det jeg skrev, men skjønner nå hvor du vil hen; Dersom gravid??? ikke vet hvor lang lutealfasen vanligvis er, kan det være at eggløsningen var ekstra sen denne mnd. og at hun derfor ikke kan forvente noen mens før dag 33... (Siden lutealfasen er like lang hver gang uansett når eggløsning inntreffer, er det ikke sånn?) Nå skjønte jeg jo hva du mente - ikke sant? Er litt treg i dag jeg visst!!

Yes mente sånn!

Da er vi jo HELT enige da jo!! :) Håper ikke vi har ødelagt dette innelgget fullstendig nå da...vi har da kommet med noe fornuftig også?!

Ja, vi har jeg spredd en del ting fra våre hjerneceller i dag til tross for at vi skriver en masse töys å. Er man så oppegående og intelligente som vi så må man jo bare svare ;-) Og nå ringte faktisk telefonen - utrolig! Nå ska jeg ut i solen!

Gjest Gravid???

Lykke til i alle fall!

Takk for en 'interessant' diskusjon.

Ja, ikke vet jeg hvordan ting virker for jeg har alltid hatt en syklus på 28 (29 unntak). Og da jeg ble gravid med de to første så testet jeg positivt 1 dag etter uteblitt mens.

Men kanskje ting forandrer seg når en har fått barn???

Et lite spørsmål:

Du sier at du testet pos. 5 dager etter forventet mens, men forsøkte du da å teste tidligere eller bare ventet du?

Takk for en 'interessant' diskusjon.

Ja, ikke vet jeg hvordan ting virker for jeg har alltid hatt en syklus på 28 (29 unntak). Og da jeg ble gravid med de to første så testet jeg positivt 1 dag etter uteblitt mens.

Men kanskje ting forandrer seg når en har fått barn???

Et lite spørsmål:

Du sier at du testet pos. 5 dager etter forventet mens, men forsøkte du da å teste tidligere eller bare ventet du?

Heisann!

Beklager hvis det ble mye rot på innelgget ditt - vi ble bare vedlig engasjerte her! Håper du fikk noe nyttig ut av det i alle fall...

Da jeg var gravid med datteren min bare _visste_ jeg at jeg var gravid... *Ler* Så jeg testet flere ganger før forventet mens. Jeg prøvde både Clearblue og RFSU-testen - alle var like negative. (Ikke antydning til en liten skygge engang.)

Den dagen jeg skulle hatt mensen fikk jeg faktisk en blødning. Jeg syntes det var rart at kroppen min hadde "lurt meg" sånn, men slo meg forsåvidt til ro... Jeg blødde _litt_ i tre dager, så stoppet det opp. Syntes jo det var merkelig (blør alltid 8 dager) - etter 5 dager tok jeg en test som ble positiv. Den slo ut umiddelbart, men streken var ikke knallsterk - selv om det var såpass lenge over.

Enkelte bruker jo lengre tid for å produsere hgc - kanskje dette forandrer seg fra svangerskap til svangerskap? Og så kan det jo være at eggløsningen din har forskøvet seg litt denne mnd. slik at mensen vil komme tilsvarende senere. Vet du hvor lang lutealfase du vanligvis har? (Har nemlig sjekket dette litt mer nøye, og det stemmer at den er konstant +/- 1 dag...)

Test igjen om en tre dagers tid du hvis ingen mens dukker opp :)

Lykke til!

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...