Gjest En som er svært fornøyd med fastlegen sin! Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 De fleste av oss lever et liv hvor tempoet i jobb og fritid blir høyere og høyere.. Av og til bør man kanskje likevel sette av litt tid til å finne ut hvordan det egentlig står til med oss. Nå mener jeg ikke at man skal gå rundt å bekymre seg unødig, men å kjenne kroppen sin er uansett svært, svært viktig! Selv gikk jeg fra å være en frisk og rask gutt i 20-årene en uke til å bli kreftpasient den neste.. Er imidlertid utskrevet fra sykehuset nå og har det etter forholdende bra. Blir en stund til jeg kan gå tilbake til jobb igjen, men det viktigste nå er vel å komme seg noenlunde til hektene igjen. Må nok noen runder tilbake i lang tid framover, men det verste er foreløpig over. Må bare berømme fastlegen min som ikke nølte og akutt-henviste meg til spesialister ved St. Olavs i steden for å sende henvisning i posten. Legger man verst tenkelige scenario til grunn, kan han ha reddet livet mitt. Og det er bare helt utrolig, når man kommer opp i en slik situasjon, å møte et så ekstremt kompetent team av urologer, anestesi-leger, onkologer, radiologer, spesialsykepleiere, radiografer og bioingeniører! Det er et ganske enormt apparat som settes i sving... Føler for å berømme dem oppi all debatten om drift, lokalisering og ombygging av St. Olavs. Veldig spesielt er det uansett å komme i kontakt med andre pasienter og høre deres livshistorie - lett å glemme at det er mennesker bak tallene når man leser statistikk. Ellers kan man jo bare fundere på hvorfor jeg plutselig leste en artikkel før jul angående kreft og symptomer og noen dager etter hørte et radioprogram om det samme og kort tid etter det merket de samme symptomene selv, samtidig som det demret ting fra en forelesning i patologi jeg var på for noen år siden(som det forøvrig ikke var så mange som møtte opp på)... Antakelig tilfeldigheter. Så gutter og jenter: Lær dere hva som er normalt med kroppen deres, og er det ting som har forandret seg eller som ikke kan forklares - få det sjekket, uansett hvor "flaut" det måtte være!! Spis en pølse mindre på Statoil, gå/sykle en tur innimellom, ikke jobb døgnet rundt og kun fylle på med muffins og kaffe, ro ned jaget etter ting og status og kjenn på hva som er viktig - kanskje er noen turer i snøen med barna eller noen stille timer med din kjære mye viktigere enn alt statusjaget? Fortsatt godt nytt år! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/321761-pass-p%C3%A5-helsa-deres-gutter-og-jenter/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Moffedille Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 Godt nytt år til deg også,håper alt går bra for deg : ) Det er når man blir alvorlig syk man innser hva som teller her i livet,så det er fint at du deler dine tanker med oss. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/321761-pass-p%C3%A5-helsa-deres-gutter-og-jenter/#findComment-2661893 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest En som er svært fornøyd med fastlegen sin! Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 Godt nytt år til deg også,håper alt går bra for deg : ) Det er når man blir alvorlig syk man innser hva som teller her i livet,så det er fint at du deler dine tanker med oss. Poenget mitt er hvertfall å lære seg å kjenne kroppen sin - og det gjelder spesielt menn! Mange kvinner går regelmessig både til mammografi og GU, men en del menn går ikke til legen før de nesten ikke kommer seg opp av senga... Nå har Kreftforeningen kjørt en kampanje på menn og kreft, men jeg tror vi har en lang vei å gå! Menn må bli mer bevisst egen helse og vi trenger en holdningsendring både når det gjelder kosthold og livsstil! Og kanskje må legen henvende seg til menn på en annen måte enn til kvinner? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/321761-pass-p%C3%A5-helsa-deres-gutter-og-jenter/#findComment-2662314 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Moffedille Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 Poenget mitt er hvertfall å lære seg å kjenne kroppen sin - og det gjelder spesielt menn! Mange kvinner går regelmessig både til mammografi og GU, men en del menn går ikke til legen før de nesten ikke kommer seg opp av senga... Nå har Kreftforeningen kjørt en kampanje på menn og kreft, men jeg tror vi har en lang vei å gå! Menn må bli mer bevisst egen helse og vi trenger en holdningsendring både når det gjelder kosthold og livsstil! Og kanskje må legen henvende seg til menn på en annen måte enn til kvinner? Ja menn må bli flinkere til å gå til kontroll,sant det..men det er mange kvinner som lar det gå for langt også,ikke alle går regelmessig til kontroll. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/321761-pass-p%C3%A5-helsa-deres-gutter-og-jenter/#findComment-2662376 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.