Gjest bareenjente Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 Hei er en jente på 19 år med et noe merkelig problem: det er ubehagelig å smile. Er ikke noe som har hendt plutselig, men sakte over tid, kanskje et halvår eller mer (ps.har alltid smilt ekstremt mye) Vet ikke om det er sammenheng men har hele dette året også hatt problemer med mye stress og omfattende søvnmangel. Merker det spesielt når jeg 'gliser' og bruker smilemusklene veldig. Da kjennes det ubehagelig og 'brennende' i disse musklene. Men merker at hvis jeg ikke smiler på lang tid (som mange dager i strekk) så hjelper det litt for en liten stund (noen timer). Har prøvd dette en gang da jeg var sengeliggende og syk i flere dager. Det vil si at skulle jeg bli helt kvitt dette problemet måtte jeg sansynligvis ikke smilt på flere måneder. Og det går ikke. Har prøvd noen teknikker som bedrer blodsikrulasjonen som f.eks. å massere lett ansiktshuden og musklene for å slappe mer av, men det hjelper bare for en bitteliten stund. Nå orker jeg ikke mer. Er så til de grader lei av å måtte hele tiden prøve å unngå å smile for mye når jeg er glad, for det må jeg nemlig. Har forresten ikke problemer med musklene i kroppen ellers eller andre deler av ansiktet. Har undersøkt litt og lurt på om det kan anbefales å hemme disse musklene ved å bruke små doser av lokale muskel-lammende stoffer (som botox)? Dette rare problemet plager meg hver eneste dag og det virker ikke som det har tenkt å bli bedre med det første (eller noen gang). Virker som dette er det eneste som kan hjelpe. Hva mener du? I tillegg lurer jeg på om allmenn-/fastleger har mulighet for (eller om det er vanlig) å henvise en som meg videre til klinikker der de har erfaring og kunnskap om akkurat disse områdene i ansiktet, selv om det i all hovedsak er en kosmetisk klinikk. Er jo tross alt litt dyrt. Håper du kan hjelpe med et skikkelig svar, eller i verste fall vet om noen andre som kan det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/321788-vondt-%C3%A5-smile/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Synes du skal kontakte fastlegen din i første omgang. En helt vanlig helsesjekk bør gjøres. fastlegen kan så være behjelpelig med å henvise videre. jeg vil foreslå en øre-nese-hals -lege i første omgang. Denne vil kunne undersøke kjeveledd, spyttkjertler og ansikts-muskulatur og nervesignaler til denne. Muliens vil man ikke finne konkret årsak. jeg tenker at det da er riktigere å lære avslapningsteknikker og massasjeteknikke hos f.eks fysioterapi før forsøk med botox. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/321788-vondt-%C3%A5-smile/#findComment-2665762 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.