Gå til innhold

50 %

Anbefalte innlegg

Gjest MotherMary

Skulle vel egentlig lagt dette innlegget inn på Foreldre og småbarn, men fant ikke det forumet på lista lenger. :(

Det jeg lurer på er hvor stor sjangs er det for at far får gjennom samvær på 50 % ?

Barnet vårt er 6 år og fram til nå har vi hatt en god tone og et veldig godt samarbeid, men nå vil han plutselig ha 50 % . Regner med at det er hans nye flamme som trekker i trådene her, men det jeg lurer på er altså om dette er enkelt for han å ordne? Han sier at han lett ville fått 50 % hvis han prøvde.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/321835-50/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det du mye heller burde stille deg er om du kan BIDRA til delt omsorg, framfor å motarbeide det. Kan det være at delt omsorg er til det beste for barnet?

Dersom du mener om han rent rettslig kan få gjennom 50-50 tar han feil, rett og slett fordi norske domstoler ikke dømme dette i henhold til barneloven. Han kan kreve full omsorg, i så fall må du beviselig være en dårligere omsorgsperson enn ham. Det skal svært mye til før domstolene overdrar omsorgen.

Slik sett kan du altså ta det med ro.

Men igjen: Spør deg om ikke han skal ha mer omsorg til det beste for barnet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/321835-50/#findComment-2662705
Del på andre sider

Det du mye heller burde stille deg er om du kan BIDRA til delt omsorg, framfor å motarbeide det. Kan det være at delt omsorg er til det beste for barnet?

Dersom du mener om han rent rettslig kan få gjennom 50-50 tar han feil, rett og slett fordi norske domstoler ikke dømme dette i henhold til barneloven. Han kan kreve full omsorg, i så fall må du beviselig være en dårligere omsorgsperson enn ham. Det skal svært mye til før domstolene overdrar omsorgen.

Slik sett kan du altså ta det med ro.

Men igjen: Spør deg om ikke han skal ha mer omsorg til det beste for barnet.

Vi har 50% deling. Fordi det er det beste for barnet vårt. Hvis han er like godt skikket som forelder som deg så burde han kanskje fått det. Det er jo flott at han vil være far så mye som mulig. Hvorfor ønsker du ikke en slik deling? Bor dere langt fra hverandre?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/321835-50/#findComment-2662721
Del på andre sider

Ingen kan "dømme" at dere skal ha 50% deling. Men dere kan bli enige om det.

Hva er det beste for barnet? For at det skal være 50% deling så tror jeg det er viktig at dere bor nærme hverandre (spesielt i skolealder) + at dere samarbeider rimelig fornuftig. Vi har testet dette med min stesønn, og det fungerte bra.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/321835-50/#findComment-2662798
Del på andre sider

Gjest MotherMary

Vi har 50% deling. Fordi det er det beste for barnet vårt. Hvis han er like godt skikket som forelder som deg så burde han kanskje fått det. Det er jo flott at han vil være far så mye som mulig. Hvorfor ønsker du ikke en slik deling? Bor dere langt fra hverandre?

Vi bor ikke så veldig langt fra hverandre. Ca 25 min med bil.

Han er veldig flink med barnet vårt og barnet har det veldig gøy hos pappa.

Men pappan er ikke så nøye med ting. De har f.eks. aldri ordentlig middag der (potet/grønnsaksmiddager). Og ikke har han giddet å kjøpe inn tran og sanasol som jeg gir før middag hver dag. Det samme gjelder fluortabletter og vitaminer.

Han kjører en gammel liten skrothaug fra -82 og syns det er helt greit at barnet får sitte foran i bilen. (Hønemor, jeg kanskje) :)

Det eneste han har kjøpt til ungen på 5 år foruten noen leker, er tannbørsten. Resten må jeg pakke ned hver gang han skal dit. T.o.m pysj, truser og sokker.

En annen ting er at hvis de skal noe sted seint på kvelden så lar de ungen sove en times tid tidligere på kvelden og så vekker de barnet og tar det med seg slik at det skal holde seg våkent når de er borte. Jeg syns det blir feil og ødelegger søvnrytme og barnet vårt er vanskelig nok å få i seng som det er på kveldene.

Men barnet syns det er helt fint for da får det jo være leeeenge oppe hos pappa! :(

Han har jo barnet vårt fra tors - søn annenhver uke og fra tors - fred den andre uka + fast to timer hver mandagskveld. Han er lei av å betale meg 1000 kr i mnd og at jeg har skattefordeler, sier han. Og da blir jeg provosert i.o.m. at han ikke har kjøpt ei truse til barnet engang.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/321835-50/#findComment-2662811
Del på andre sider

Annonse

Men pappan er ikke så nøye med ting. De har f.eks. aldri ordentlig middag der (potet/grønnsaksmiddager). Og ikke har han giddet å kjøpe inn tran og sanasol som jeg gir før middag hver dag. Det samme gjelder fluortabletter og vitaminer.

Han kjører en gammel liten skrothaug fra -82 og syns det er helt greit at barnet får sitte foran i bilen. (Hønemor, jeg kanskje) :)

Det eneste han har kjøpt til ungen på 5 år foruten noen leker, er tannbørsten. Resten må jeg pakke ned hver gang han skal dit. T.o.m pysj, truser og sokker.

En annen ting er at hvis de skal noe sted seint på kvelden så lar de ungen sove en times tid tidligere på kvelden og så vekker de barnet og tar det med seg slik at det skal holde seg våkent når de er borte. Jeg syns det blir feil og ødelegger søvnrytme og barnet vårt er vanskelig nok å få i seng som det er på kveldene.

Men barnet syns det er helt fint for da får det jo være leeeenge oppe hos pappa! :(

Han har jo barnet vårt fra tors - søn annenhver uke og fra tors - fred den andre uka + fast to timer hver mandagskveld. Han er lei av å betale meg 1000 kr i mnd og at jeg har skattefordeler, sier han. Og da blir jeg provosert i.o.m. at han ikke har kjøpt ei truse til barnet engang.

Hvordan har han tenkt å løse det når barnet begynner på skolen? Skal det da bli kjørt 25 min til skolen av far de ukene han er der? Og hentet etterpå? Gidder far det?

Han har tydeligvis et fullstendig urealistisk syn på hva det koster å ha barn, noe jeg har inntrykk av at ganske mange fedre har. 1000,- kommer man ikke langt med for å forsørge en unge i en mnd gitt...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/321835-50/#findComment-2662823
Del på andre sider

Gjest MotherMary

Hvordan har han tenkt å løse det når barnet begynner på skolen? Skal det da bli kjørt 25 min til skolen av far de ukene han er der? Og hentet etterpå? Gidder far det?

Han har tydeligvis et fullstendig urealistisk syn på hva det koster å ha barn, noe jeg har inntrykk av at ganske mange fedre har. 1000,- kommer man ikke langt med for å forsørge en unge i en mnd gitt...

Nei, jeg tror nok ikke han har tenkt godt nok over dette.

Han kom med "forslaget" i går kveld så jeg må nok sette meg ned å gå igjennom dette ordentlig med han.

Han sier at han har barnet vårt såpass mye at han ikke burde betale noenting, han.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/321835-50/#findComment-2662859
Del på andre sider

"Hvordan har han tenkt å løse det når barnet begynner på skolen? Skal det da bli kjørt 25 min til skolen av far de ukene han er der? Og hentet etterpå? Gidder far det?"

Er det noen selvfølge at barnet går på skolen der moren bor da??

Hvis de har barnet 50/50 kan han vel like gjerne gå på skole der far bor??

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/321835-50/#findComment-2662925
Del på andre sider

Gjest Elextra

"Hvordan har han tenkt å løse det når barnet begynner på skolen? Skal det da bli kjørt 25 min til skolen av far de ukene han er der? Og hentet etterpå? Gidder far det?"

''Er det noen selvfølge at barnet går på skolen der moren bor da?? Hvis de har barnet 50/50 kan han vel like gjerne gå på skole der far bor??''

Om barnet allerede har begynt på skolen synes jeg det bør foreligge gode grunner for å flytte barnet til annen skole.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/321835-50/#findComment-2662935
Del på andre sider

Jaja, men en av dem må nå uansett kjøre ungen på skolen et godt stykke.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/321835-50/#findComment-2662947
Del på andre sider

Han kom med "forslaget" i går kveld så jeg må nok sette meg ned å gå igjennom dette ordentlig med han.

Han sier at han har barnet vårt såpass mye at han ikke burde betale noenting, han.

Generellt synes jeg en 50/50 ordning betinger at foreldrene bor såpass nære hverandre at barnet kan ha det samme nærmiljø og skole/vennekrets og uansett hvem av foreldrene det oppholder seg hos.

Det er sikkert vanskelig nok å måtte forholde seg til to "likestillte" hjem. Mange føler seg nok litt splittet av å ikke ha et "hovedhjem." Derfor synes jeg det er ekstra viktig å la barna få knytte tilhørighet til bare ett nærområde.

Når barna blir eldre og begynner å gå hjem fra skolen, og oppsøke venner på egenhånd, så sier det seg selv at det er mange praktiske grunner til at begge hjemmene bør ligge i samme område.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/321835-50/#findComment-2663024
Del på andre sider

Det kan hende han får bedre og sunnere rutiner når han har barnet mer i hverdagen. Jeg syns ikke det var graverende feil i det han gjør egentlig. Men hvis han ønsker mer samvær bare fordi du ikke skal få den tusenlappen så er han rimelig umoden. Han kommer ivhertfall fort til å erfare at det koster mer å forsørge et barn. Jeg regner med at barnet deres får med klær fra deg når han er hos far, eller har han egen garedrobe der? Det bør han ihvertfall ha om han skal bo der 50%.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/321835-50/#findComment-2663035
Del på andre sider

Annonse

''Er det noen selvfølge at barnet går på skolen der moren bor da?? Hvis de har barnet 50/50 kan han vel like gjerne gå på skole der far bor??''

Om barnet allerede har begynt på skolen synes jeg det bør foreligge gode grunner for å flytte barnet til annen skole.

Selvfølgelig.

Måtte bare kommenterte det fordi det hørtes ut som en selvfølge at barnet skulle gå på skole på mors hjemsted..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/321835-50/#findComment-2663093
Del på andre sider

''Han sier at han har barnet vårt såpass mye at han ikke burde betale noenting, han.''

Det er uinteressant hva han måtte mene om dette. La bidraget går gjennom NAV. Jeg fatter ikke at folk gidder å gjøre dette til en forhandlingssak, jeg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/321835-50/#findComment-2663101
Del på andre sider

Gjest MotherMary

Det kan hende han får bedre og sunnere rutiner når han har barnet mer i hverdagen. Jeg syns ikke det var graverende feil i det han gjør egentlig. Men hvis han ønsker mer samvær bare fordi du ikke skal få den tusenlappen så er han rimelig umoden. Han kommer ivhertfall fort til å erfare at det koster mer å forsørge et barn. Jeg regner med at barnet deres får med klær fra deg når han er hos far, eller har han egen garedrobe der? Det bør han ihvertfall ha om han skal bo der 50%.

Han har ingen garderobe der, nei. Alt av tøy må jeg pakke med hver eneste gang. Jeg har sagt gang på gang at i det minste kan han kjøpe en pysjamas og noen truser og sokker, men det har ikke skjedd noe.

Men hvis det til slutt blir 50 -50 så stiller ikke jeg opp med alt og kjøper alle klær lenger ihvertfall.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/321835-50/#findComment-2663109
Del på andre sider

Hvis han tror at han skal spare penger på delt omsorg, tror jeg han tar feil.

Du kan jo lage et regnestykke for ham. I dag betaler du alt, og får skattefordel, barnetrygd og bidrag. Hvis dere skal ha delt omsorg, må dere dele skattefordelen og barnetrygden. Du kan likevel ha krav på bidrag. Så må han betale halvparten av alle utgifter. Klær, fritidsaktiviteter, og ikke minst barnehage/sfo. Se om han egentlig kommer ut i pluss.

Ellers, som de andre har sagt, han får ikke "lett" 50%. Faktisk får han ikke delt omsorg overhodet av retten. Og gjør som mariaflyfly sier, slutt å diskutere bidrag og forhold deg til regelverket.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/321835-50/#findComment-2663188
Del på andre sider

Retten kan ikke idømme delt omsorg - MEN det finnes faktisk eksempler på at retten gir daglig omsorg til den ene (med de rettigheter dette medfører) og samvær på 50% av tiden for den andre. Det er sjelden, men det kan skje!

Dersom far fortsetter å ta opp dette som tema, så synes jeg det er naturlig å be om at dere tar en samtale om dette ved familievernkontoret. Du har en del bekymringer og forventinger til den som har omsorgen for barnet, og disse kan det være lurt å snakke ut om på forhånd. Det vil dukke opp helt nye problemstillinger for dere dersom dere skal ha delt omsorg, og når evt ny avtale utarbeides så bør dette diskuteres.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/321835-50/#findComment-2663334
Del på andre sider

Han har ingen garderobe der, nei. Alt av tøy må jeg pakke med hver eneste gang. Jeg har sagt gang på gang at i det minste kan han kjøpe en pysjamas og noen truser og sokker, men det har ikke skjedd noe.

Men hvis det til slutt blir 50 -50 så stiller ikke jeg opp med alt og kjøper alle klær lenger ihvertfall.

Hvorfor slutter du ikke bare å sende med klær da? Det er vel bare å gi beskjed om det - fra nå av kommer jeg ikke til å sende med klær. Vet om mange som gjør det på den måten. Eller sende med et lass med klær som skal ligge der, så slipper du den evindelige pakkinga. Og ungen slipper å føle seg som en...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/321835-50/#findComment-2664486
Del på andre sider

Herlighet. Jeg skjønner at jeg er ganske så heldig med pappaen til sønnen min, altså min eks.

Det er utrolig rart at han kan være pappa – dvs en omsorgsperson, ha ønske om mer tid med barnet sitt, samtidig så nekter han å kjøpe en truse????? Jeg skjønner hvorfor enkelte ikke ønsker en 50% deling. For hvis det ikke er av kjærlighet til barnet at din eks ønsker mer samvær, ja da kan det være det samme!!!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/321835-50/#findComment-2665645
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...