Gå til innhold

hvor mye folat?

Anbefalte innlegg

Gjest lurer 77

Jeg (31) og min samboer (30) planlegger å få barn. I den forbindelse lurer jeg på hvor mye folat jeg bør ta, fordi; min bror (har bare ett søsken) har fått et barn med ryggmargsbrokk (åpent sår, "medium" skade), samt to barn til, uten ryggm.brokk (dosen folat ble ti dobblet før de fikk de to siste barna). Jeg lurer på om jeg også er i risikosonen siden min bror fikk ett barn med denne skaden. Det er ingen andre i vår familie eller i min samboers familie som har fått barn med ryggmargsbrokk. Den eneste som kan nevnes er på min mors side, hennes søster -to barn med åpen gane. Ellers ingen skader såvidt jeg vet. Jeg har nå tatt vanlig dose folat i 3 mnd. Ble anbefalt av min fastlege å ta vanlig dose i 3-5 mnd før jeg prøver å bli gravid. Jeg kunne også da få målt folat nivået mitt for å se hvor jeg lå an (er det bare en blodprøve som skal til da?). Det jeg lurer på er; vil det være nok for meg å bare ta vanlig dose folat? Er jeg ikke i risiko sonen for å få barn med ryggmargsbrokk når min bror fikk? Årsaken til at barnet fikk denne skaden fant de aldri ut, men uansett syntes jeg at jeg bør øke dosen- bedre føre var? Kan det skade på noe vis å ta mere folat?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/321934-hvor-mye-folat/
Del på andre sider

Fortsetter under...

I Norge er anbefalt dose folat 400 mikrogram daglig når man planlegger graviditet og 3 mnd etter at man har blitt gravid.

I England er anbefalt dose til de samme 800 mikrogram.

Jeg vil tro at du uten videre kan øke dosen til minst det dobbelte av anbefalt dose i Norge.

Folat er et vannløselig B-vitamin. Om du skulle få i deg for mye, så vil du bare tisse overskuddet ut igjen.

Fosteret tar så mye som det trenger, og ingen vet helt hvor mye det trenger ;)

Det vi vet er at folat er viktig for utviklingen av fosteret i de første månedene.

Personlig har jeg spist folat gjennom hele svangerskapet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/321934-hvor-mye-folat/#findComment-2665679
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Du ta vanlig dose av folat (400 mikrogram). Du har ikke i større risiko fordi det har forekommet ett tilfelle i din familie. Dessverre vet vi ikke alt om hvorfor det skjer utviklingsavvik hos et foster, men ved ryggmargsbrokk vet vi er det er en sammenhang mellom kosten og skaden. Det kan vel ikke skade å ta større dose hvis du er frisk.

Lykke til med svangerskapet, vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/321934-hvor-mye-folat/#findComment-2666348
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...