Gå til innhold

Tidsklemma?

Gjest ufffffffffffffffffi

Anbefalte innlegg

He-he. Hva er ikke noe for deg? Arbeidsfordeling på hjemmebane? Kort vei? Mer støv og rot?

;-)

100% stilling og kav for å få ting til å gå rundt. Ellers trengs det vel samarbeid og toleranse for støv og rot også for oss som har reduserte stillinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 131
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• tzatziki1365380058

14

• morsan

9

• trollemor;o)

9

• Lillemus

7

Gjest sånn er det i småbarnsperioden

''Og vil man ikke gi slipp på dette så må man bare ikke klage''

Jeg får litt lyst til å driste meg til å si at den eneste som klager i tråden er deg selv?... ;)

*Løper ut av tråden*

Da har du misforstått mine innlegg totalt.

Meningen min er å få frem at gjør man noen grep i sin egen arbeidssituasjon så vil man unngå å være så trøtt og og kanskje ikke tilfredsstillende for noen av familien?

Småbarnstiden er noe av det viktigste vi har, men vi må ha overskudd til alt det meste av tiden. Men her inne viser seg å være bare husmødre som nesten aldri er slitne og trette og får hverdagen til å gå rundt så fint som bare det og alle har det veldig bra i deres familier.

Mens jeg kjenner flere mennesker rundt meg som synes at hverdagen kan være tung og vanskelig for barn og voksne og har ikke tid til hverandre i samme grad som om bare noen timer ekstra fri hadde hjulpet på. Det er ikke gøy å gjøre husarbeid når man egentlig skulle ha kost seg med mann og barn i fellesskap. Og det med å la støv få formere seg i krokene , den holder ikke. Noenlunde vasking må til uansett. Og det må gjøres når man kanskje helst skulle ha hatt en god samtale med mann og barn.

Men det viser seg at på denne tråden er det bare supermennesker. Og ingen tør? å skrive at de synes at småbarnstiden er vanskelig med fulle arbeidstillinger. Da ville de jo blitt overfalt..og pepet ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meningen min er å få frem at gjør man noen grep i sin egen arbeidssituasjon så vil man unngå å være så trøtt og og kanskje ikke tilfredsstillende for noen av familien?

Småbarnstiden er noe av det viktigste vi har, men vi må ha overskudd til alt det meste av tiden. Men her inne viser seg å være bare husmødre som nesten aldri er slitne og trette og får hverdagen til å gå rundt så fint som bare det og alle har det veldig bra i deres familier.

Mens jeg kjenner flere mennesker rundt meg som synes at hverdagen kan være tung og vanskelig for barn og voksne og har ikke tid til hverandre i samme grad som om bare noen timer ekstra fri hadde hjulpet på. Det er ikke gøy å gjøre husarbeid når man egentlig skulle ha kost seg med mann og barn i fellesskap. Og det med å la støv få formere seg i krokene , den holder ikke. Noenlunde vasking må til uansett. Og det må gjøres når man kanskje helst skulle ha hatt en god samtale med mann og barn.

Men det viser seg at på denne tråden er det bare supermennesker. Og ingen tør? å skrive at de synes at småbarnstiden er vanskelig med fulle arbeidstillinger. Da ville de jo blitt overfalt..og pepet ut.

''Og ingen tør? å skrive at de synes at småbarnstiden er vanskelig med fulle arbeidstillinger. Da ville de jo blitt overfalt..og pepet ut.''

Jeg begynte i 100% stilling da jeg begynte i jobb igjen etter andre svangerskapsperm, ungene var da 11 mnd og nesten 3 år. Det varte i 2-3 uker før jeg gikk ned i 80%...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra for deg, men mange sliter veldig.

Jeg påstår ikke at det aldri er slitsomt. Jeg synes bare det er drøyt å forkynne uten forbehold til en som har en liten baby, at "du må regne med et slit uten like".

Så ille tror jeg de færreste opplever det, annet en unntaksvis, f.eks. når barna er syke, når begge foreldrene har det ekstra masete på jobb el.l. Det finnes "eksamenstider" både for studenter, småbarnsforeldre og oss som har større barn.

Jeg tror tidsklemma er mer en forventningsklemme. Det går an å kombinere jobb, barn og et relativt normalt liv. Til og med en hobby har jeg klart å holde på, fordi jeg absolutt ville det selv. Men det går langt dårligere hvis man forsøker å kombinere jobb, barn, et prikkfritt hjem, full oppdatering på alle TV-serier, et aktivt trenings-, fest- og kaféliv på linje med da man var student samt hyppig kontakt med venner og familie. Man må faktisk prioritere i de fleste av livets faser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

100% stilling og kav for å få ting til å gå rundt. Ellers trengs det vel samarbeid og toleranse for støv og rot også for oss som har reduserte stillinger.

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo forskjell på å være trøtt og sliten innimellom og "et slit uten like".

Jeg er som sagt under sliten rett som det er, men gleden ved både jobb og barn overskygger tross alt det. Jeg går derfor ikke rundt og føler at alt er et slit, men har det stort sett veldig bra. Føler selvfølgelig innimellom at tiden ikke strekker til, men klarer da stort sett å følge opp ungene både på skole og fritid i tillegg til egne aktiviteter. Vi har vaskehjelp, og får på den måten frigjort noe tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elextra

''Jeg fatter ikke hvordan enkelte får det til når både mor og far jobber 100%.''

Følgende kriterier må være oppfylt:

- Kort reisevei fra hjem til barnehage og jobb

- God arbeidsfordeling i heimen mellom de voksne

- Man må tåle støv og rot i større mengder enn før man fikk barn

See?

:-)

''Følgende kriterier må være oppfylt:

- Man må tåle støv og rot i større mengder enn før man fikk barn''

Grei oppsummering :). Slik fungerer det her også, kunne kanskje lagt til "vaskehjelp"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

''100% stilling og kav for å få ting til å gå rundt.''

Jeg tror ikke kavet nødvendigvis blir så mye mindre om man jobber 80%. Og særlig ikke om det kun er ene parten som jobber litt redusert, og den andre dermed forventer at vedkommende tar det meste av arbeidet med barn og på hjemmebane.

Har mer tro på lik stillingsbrøk, fordeling og fleksibilitet :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

Poenget er at du overdriver voldsomt - slik de fleste ser det. Ingen her påstår at de aldri er slitne eller at alt bare er en lek, men det er et stort skritt fra å være _sliten_ innimellom til å oppleve at det er et vanvittig slit hele tiden.

Det er mange faktorer som spiller inn i forhold til hvor grei hverdag man har. Avstanden jobb-barnehage-hjem av veldig viktig, hvor lang tid man bruker på å transportere seg og barna avgjør mye av hvordan hverdagen blir.

Om man er 2 eller 1 voksen er også himmelvid forskjell, og om man har fleksibel arbeidstid eller ei påvirker masse. Å komme hjem med barna kl 16.30 til ferdig middag, eller om man da må _begynne_ med middagen - det er forskjellen på en rolig og en hektisk ettermiddag.

Du fnyser av dette med vasking, at noen av oss sier at støvlista er høy. Men det _er_ kjempeforskjell på hva vi tolererer. Noen må vaske speilet på badet daglig fordi de ikke orker å se tannkremsprut, mens andre har faste rutiner for hvor ofte det blir vasket. Og stadig flere i full jobb har vaskehjelp.

Det finnes ingen "regel" på at alle med 100 % jobb er utslitt eller at alle med 60 % jobb er dønn ajour - vi mennesker er så forskjellige, vi har ulike toleransegrenser for både slitenhet og rot - at dette er helt individuelt.

Og derfor går det ikke an å bombastisk slå fast hvordan verden er slik du gjør i ditt innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

''Følgende kriterier må være oppfylt:

- Man må tåle støv og rot i større mengder enn før man fikk barn''

Grei oppsummering :). Slik fungerer det her også, kunne kanskje lagt til "vaskehjelp"...

Ja, vaskehjelp blir stadig et mer vanlig gode, og av meget god grunn. Om jeg skal ut i 100 % jobb igjen, så står det absolutt aller, aller øverst på lista over ønsker.

Ikke for det - jeg kunne godt hatt det nå også, jeg da... Isj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er at du overdriver voldsomt - slik de fleste ser det. Ingen her påstår at de aldri er slitne eller at alt bare er en lek, men det er et stort skritt fra å være _sliten_ innimellom til å oppleve at det er et vanvittig slit hele tiden.

Det er mange faktorer som spiller inn i forhold til hvor grei hverdag man har. Avstanden jobb-barnehage-hjem av veldig viktig, hvor lang tid man bruker på å transportere seg og barna avgjør mye av hvordan hverdagen blir.

Om man er 2 eller 1 voksen er også himmelvid forskjell, og om man har fleksibel arbeidstid eller ei påvirker masse. Å komme hjem med barna kl 16.30 til ferdig middag, eller om man da må _begynne_ med middagen - det er forskjellen på en rolig og en hektisk ettermiddag.

Du fnyser av dette med vasking, at noen av oss sier at støvlista er høy. Men det _er_ kjempeforskjell på hva vi tolererer. Noen må vaske speilet på badet daglig fordi de ikke orker å se tannkremsprut, mens andre har faste rutiner for hvor ofte det blir vasket. Og stadig flere i full jobb har vaskehjelp.

Det finnes ingen "regel" på at alle med 100 % jobb er utslitt eller at alle med 60 % jobb er dønn ajour - vi mennesker er så forskjellige, vi har ulike toleransegrenser for både slitenhet og rot - at dette er helt individuelt.

Og derfor går det ikke an å bombastisk slå fast hvordan verden er slik du gjør i ditt innlegg.

''Det finnes ingen "regel" på at alle med 100 % jobb er utslitt eller at alle med 60 % jobb er dønn ajour - ''

veldig glad du fikk med det siste der, sitter å ser utover ett hus som både flyter og er møkkete..... Men om noen timer...... (ups, det tenkte jeg vist i går også) er det skinnende rent :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

''Det finnes ingen "regel" på at alle med 100 % jobb er utslitt eller at alle med 60 % jobb er dønn ajour - ''

veldig glad du fikk med det siste der, sitter å ser utover ett hus som både flyter og er møkkete..... Men om noen timer...... (ups, det tenkte jeg vist i går også) er det skinnende rent :-D

Vel... Jeg sliter med å bli kvitt det siste av julepynt, jeg, og jeg er faktisk hjemme på heltid... Sukk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke kavet nødvendigvis blir så mye mindre om man jobber 80%. Og særlig ikke om det kun er ene parten som jobber litt redusert, og den andre dermed forventer at vedkommende tar det meste av arbeidet med barn og på hjemmebane.

Det funker fint her:o) Jeg er ikke så innmari opptatt av husarbeid og slike ting (Det går ganske greit, så vi bor ikke i en svinesti) men er mer opptatt av å ha tid til ungene. Tid til å bare være her. Vi har ikke vanlige A4 jobber noen av oss og jeg vet at det ville blitt altfor mye om jeg hadde 100% stilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ser du har fått andre kommentarer, og jeg er nok enige med dem i at du svartmalte situasjonen. Man blir jo sliten av å være småbarnsforelder, men jeg for min del forventet ikke annet heller. Jeg tenkte aldri at jeg burde redusere arbeidsmengden utenfor hjemmet som jeg husker.

Selv fortsatte jeg studiene mine etter at jr begynte i i barnehagen, og opplevde at jeg var langt mer strukturert etter at han ble født. Jeg tenkte aldri tanken at jeg skulle bruke flere semester, men var heller fleksibel i forhold til hva som ble gjort (av hvem) hjemme.

Noen lenger oppe i tråden kom med en liste over ting som kunne bedre situasjonen, og vi hadde full score der; vi bodde nær universitet/ jobb/ barnehage, vi byttet på å levere/ hente jr, vi delte på oppgaver i hjemmet, og vi var veeeldig tolerante for støv og rot ;) Naboer og venner var i samme fase og minst like rotete som oss, så det var ingen som hevet øyebrynet over andres uorden i vårt nabolag dengang. ;)

For min del var den fasen trådstarter er inne i (slik jeg leser hennes innlegg) som var verst. Jr våknet masse om natten, og det å ikke sove hele netter er slitsomt. Dette hadde imidlertid endret seg innen han begynte i barnehage, og med nattesøvn syns jeg i grunnen det gikk greit. Og - som mange peker på - når min var så stor at han begynte på organisert aktivitet hadde han forlengst begynt å legge seg 20:00.

Så ja, krevende er det, men uoverkommelig slitsomt var det ikke - for min del. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel... Jeg sliter med å bli kvitt det siste av julepynt, jeg, og jeg er faktisk hjemme på heltid... Sukk.

Mens jeg jobber 130 minst, for tiden, og fjernet mitt og vasket rett etter jul! :)

*Flink*

Men - så hadde jeg til gjengjeld bare én sort julekake (pepperkake), jeg lagde hverken hjemøl eller sursild i år, jeg droppet rundvask etc etc...;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

Mens jeg jobber 130 minst, for tiden, og fjernet mitt og vasket rett etter jul! :)

*Flink*

Men - så hadde jeg til gjengjeld bare én sort julekake (pepperkake), jeg lagde hverken hjemøl eller sursild i år, jeg droppet rundvask etc etc...;)

Da får jeg dra til med at jeg faktisk hadde 4 sorter i år (men jeg nevner ikke at av disse bakte ungene 1, gubben 1 alene, gubben og jeg 1 sammen og ungene og jeg 1 sammen), men resten av det du nevner vil jeg IKKE snakke om.

Du er råflink! Jeg var nok også mye mer effektiv da jeg jobbet _mye_ i tillegg til reiseaktivitet både i uka og på helg, nå har jeg liksom tid til å utsette alt. Og det gjør jeg. He-he.

(Jeg er ikke hjemme "frivillig", altså, jeg har en langvarig skade - så jeg kan skylde litt på den også for at noe julepynt ikke har havnet i kjelleren. Så det så.)

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tatjana

''Nei, vi har alltid lagt bursdagene til nærmeste lørdag. Og det er temmelig vanlig. Det er stort sett de barna som har hjemmeværende forelder som har bursdager på en hverdag her hvor vi bor.''

Vi er av dem som jobber noe mer enn fullt, men som foretrekker å ha bursdagsselskap på hverdag. Hovedgrunnen er at vi ønsker helgene "fri" i en tracel hverdag. Har vi selskap lørdagen går jo fort det meste av dagen til forberedelser, selskap og rydding. Dessuten har vi bursdager på forsommeren, og da er det ekstra fint å ha helgene fri til å reise på hytta, med båten etc.

Ja, jeg har jo for lengst skjønt at neon foretrekker selskap på hverdager. Har jo lest det i debatter her inne blant annet :-). Men jeg har litt problemer med å skjønne hvordan dere får det til, rent praktisk. og som sagt, de av mine barns venner som holder selskap på hverdager har hjemmeværende mor (eller far).

Selv prøvde jeg det en gang - i fjor - og aldri mer!

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Ja, jeg har jo for lengst skjønt at neon foretrekker selskap på hverdager. Har jo lest det i debatter her inne blant annet :-). Men jeg har litt problemer med å skjønne hvordan dere får det til, rent praktisk. og som sagt, de av mine barns venner som holder selskap på hverdager har hjemmeværende mor (eller far).

Selv prøvde jeg det en gang - i fjor - og aldri mer!

;-)

Skjønner ikke at det er noe stort problem, om man har mulighet for avspasering.

I fjor hadde vi 14 barn fra barnehagen, som ble hentet kl. 15.30. Selv dro jeg fra jobb ved 14-tiden den dagen.

Kaker, handling, godteposer etc. var ordnet dagen før. Å dekke et bord med papirduk og papp er jo fort gjort ;).

Ser ikke helt problemet jeg, om man altså har mulighet til å gå litt tidlig fra jobb den dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg tror ikke kavet nødvendigvis blir så mye mindre om man jobber 80%. Og særlig ikke om det kun er ene parten som jobber litt redusert, og den andre dermed forventer at vedkommende tar det meste av arbeidet med barn og på hjemmebane.''

Ja, 80%-stilling ute kan lett innebære 80%-stilling hjemme også: Vedkommende må ta 80% av arbeidet på hjemmebane....;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

''Jeg tror ikke kavet nødvendigvis blir så mye mindre om man jobber 80%. Og særlig ikke om det kun er ene parten som jobber litt redusert, og den andre dermed forventer at vedkommende tar det meste av arbeidet med barn og på hjemmebane.''

Ja, 80%-stilling ute kan lett innebære 80%-stilling hjemme også: Vedkommende må ta 80% av arbeidet på hjemmebane....;-)

Ja, nettopp. En ny versjon av 80-20-regelen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...