Gå til innhold

Sprsm ang HIV og Hepatitt tester

Anbefalte innlegg

Hei For 3,5 år siden hadde jeg ubeskyttet sex med ei jeg ikke kjenner her i Norge. Fikk litt angst i ettertid,og tok test av hepatitt abc og hiv etter ca 7 uker.Negativt. Hadde fortsatt angst ang. dette,så jeg testa igjen etter 15 uker,negativt. Nå 3,5 år etter fikk jeg endel mageproblemer,(som viste seg å være nervene mine) og jeg ble skeptisk til disse sykdommene. Tok igjen test av HIV, og Hepatitt A,B og C. Alle var negative.Prøvene var av RNA eller PCR eller i den duren(De nyeste prøvene sa doktorn). Altså jeg sitter med 3 x negativt i en periode på 3,5 år,så jeg burde jo ikke være nervøs lenger. Men jeg ble litt skeptisk da doktorene tok prøvene av meg,så brukte de bare et reagensglass. Er det nok til å teste HIV og Hepatitt i bare et og samme reagensglass? Vet ikke hvor stort glasset er,men vil nok tippe ca 20 ml.. Er jeg bare overhysterisk?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/322028-sprsm-ang-hiv-og-hepatitt-tester/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Hei,

Jeg tror at jeg kan berolige deg. Negative testresultater på HIV og hepatitt i prøver tatt tilstrekkelig lenge etter en eventuell smitte gir så godt som som 100% sikkerhet. Testsystemene som brukes i norske laboratorier idag( og de siste årene) er av meget høy kvalitet og det forekommer så og si ikke falskt negative resultater. Analysene utføres som regel i meget sofistikerte analysemaskiner, og disse kan brukes til undersøkelse på flere smittestoff i samme prøve. Det vil med andre ord si at i et rør med blod kan undersøkes både på HIV, hepatitt og andre smittestoff.Du har nå ingen grunn til engstelse.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...