Gå til innhold

Betennelse i slimposen ved venstre hofte.

Anbefalte innlegg

salmon1365381203

Kvernaland, 12.01.2009

Jeg driver med skiidrett, langrenn med vanlig diagonalgang og litt skøyting med vanlige langrennsski. Jeg har trent godt hele høsten med løping og styrketrening. Jeg trente 27/12 med en løpetur med lett løping i nesten 2 timer, dette gikk helt fint og kjente ingen plager. Men 28/1 kjente jeg noe "murring" i ryggen/ hoften og 29/1 var det blitt betraktelig verre som økte etter hvert.

Gikk til fastlegen 31/12 og fikk en resept på Voltaren tabletter. Vi var enige at vi skulle starte med kiropraktoren som 6/1 etter røntgen, konstaterte litt skjevhet oppe i ryggen på høyre side og en hevelse i venstre hoften. Kiropraktoren utførte en behandling i korsryggen og en behandling høyere oppe på ryggen som også ble utført 7/1, 9/1 og 12/ 1 og skal dit 19/1 som sannsynlig er siste gang. Jeg skulle ha en ispose i korsryggen etter intervall fra 6/1 til 9/1, for å dempe hevelsen i hoften. Jeg ble bra i ryggen, men hoften ble ikke bedre.

10/1 tok jeg Voltaren tabletter og holdt meg i rimelig ro hele dagen. Dette hjalp heller ikke hoften som ble bare verrre og verre, slik at på søndags morgen 11/1 kontaktet jeg legevakten, hvor jeg fikk en sprøyte injeksjon med 10 ml xylocain/ adrenalin og ytterligere 9 ml xylocain og 10 mg kenacort T på samme sted i venstre hofte. Dessuten fikk jeg tabletter av type Celebra med en kur i 5 dager som startet 11/1.

Jeg har funne ut at en kan gjøre tøyninger av senen som passerer slimposen for å unngå denne betennelsen, hvilke tøyningsøvelser er det?

Kan jeg utføre disse tøyningene mens jeg holder på med dette?, eller må jeg vente til jeg blir frisk?

Jeg ønsker å gjøre disse tøyningene snarest mulig, for å bli frisk igjen og forebygge, før det eventuelt kan komme et tilbakeslag som ikke er uvanlig.

Dersom jeg følger meg i orden igjen, ønsker jeg å starte med lett trening igjen fra uke 4.

Er veldig glad for et snarlig svar!

På forhånd - mange takk!

Med vennlig hilsen

Ivar Mæland

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/322063-betennelse-i-slimposen-ved-venstre-hofte/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Elextra

Du får sikkert mer faglig svar fra andre, men jeg kan likevel forsøke å dele mine erfaringer. Har også hatt betennelse i slimpose i hoften, men da som plage etter bekkenløsning pga. skjevhet i ryggen og antakelig "feil" gange.

Viktigste tøyeøvelsen for meg gjelder den store setemuskelen, og det kan gjøres på flere vis. Blant annet ved å ligge på ryggen, løfte opp ett ben, bøy kneet og trekk kneet så langt opp og mot midten som mulig (muligens dårlig forklart). Samme tøyeøvelsen gjøres ofte sittende, da ved at ene kneet er strakt og det andre bøyd, og en strekker kneet opp og mot "midten". Denne øvelsen skal helst gjøres hver dag og særlig etter trening.

Første gang jeg fikk slik betennelse gikk jeg til fastlege og fikk 2 x kortisonsprøyte, som hjalp fint, men dog så midlertidig, når jeg ikke fulgte opp med trening og tøyeøvelser (da kjente jeg ikke behovet for det).

En stund senere kom plagene tilbake, da fikk jeg Voltaren, som også hjalp midlertidig. I ettertid stusser jeg over at ingen av legene jeg var hos fortalte meg om behovet for å følge opp med riktig trening og tøying.

Etter at jeg begynte hos naprapat har jeg ikke hatt betennelse. Kjenner av og til litt murring, særlig om jeg slurver med trening og tøyeøvelser.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...