Gå til innhold

nytt svangerskap etter keisersnitt

Anbefalte innlegg

Gjest ikke nick i dag

Kjære jordmor!

For 2 mnd siden fødte jeg ved keisersnitt. Det var ikke planlagt keisersnitt, men situasjonen var heller ikke verken akutt eller dramatisk. (Fødselen stoppet opp og fosterlyden var høy.)

For noen uker siden leste jeg en artikkel hvor det sto at ny forskning viser at etter et keisersnitt var det tryggest å ta keisersnitt også ved fremtidige fødsler. Det var visstnok funnet en økt risiko blant annet for at livmoren skulle sprekke (?????)

Jeg er i god form etter fødselen, og vi kan godt tenke oss å få et barn til ganske raskt. Så vi vurderer å la være å bruke prevensjon. Jeg har ikke fått tilbake mensen ennå, men det kan jo forsåvidt skje når som helst, det vet man jo ikke.

Så til mine spørsmål. Er det noen risiko eller noe negativ ved å bli f.eks. 3-6 mnd etter keisersnitt? Har livmoren noen svakhet som krever lengre tid for å heles? Bør vi vente lengre før vi starter på et nytt svangerskap, og i såfall hvor lenge?

Hvis det er økt risiko, hvem er det risiko for, meg eller fostret, og hva kan evt skje?

I lys av ny forskning, vil det ved evt nytt svangerskap bli vurdert planlagt keisersnitt for meg?

Kan legge til at keisersnittet opplevdes helt udramatisk, og jeg syns jeg hadde en fin fødsleslopplevelse til tross for at det ikke ble som jeg hadde tenkt meg. Jeg er altså ikke "redd" for et evt nytt keisersnitt, selv om jeg helst vil føde vaginalt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/32221-nytt-svangerskap-etter-keisersnitt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest (Anonymous)

Ut av ren skjær nyskjerrighet spør jeg hvorfor dere har lyst å bli gravide så raskt. Hvorfor ikke nyte tiden med den lille og bli kjent med han/henne en stund først? Jeg har full respekt for ditt ønske uansett grunn. Men jeg har alltid lurt på hva som gjør at noen ønsker å bli gravid så raskt:-) Lykke til uansett.

Åsa Prebensen, Jordmor

Jag har inte läst om denna artikel och kan därför inte uttala mig om denna. Jag har alltså inte hört att det skulle vara tryggast att ta kejsarsnitt också en andra gång. Har varit med om många förlossningar där det gick fint med en vaginal förlossning efter ett tidigare kejsarsnitt. Visst finns det en ökad chans för att livmodern skall spricka men den är liten i jämförelse med andra evt komplikationer som kan uppstå. Det finns inga regler för när man kan bli gravid efter ett kejsarsnitt. Det tar dock ofta en stund innan ägglossningen kommer igång igen efter en förlossning om man fullammar. Vid en ny graviditet så tror jag att det blir aktuellt för dig att föda vaginalt men detta får du givetvis tala med din doktor om. Lycka till vidare!

Gjest ikke nick i dag

Ut av ren skjær nyskjerrighet spør jeg hvorfor dere har lyst å bli gravide så raskt. Hvorfor ikke nyte tiden med den lille og bli kjent med han/henne en stund først? Jeg har full respekt for ditt ønske uansett grunn. Men jeg har alltid lurt på hva som gjør at noen ønsker å bli gravid så raskt:-) Lykke til uansett.

Ja, si det du! Hvorfor vil man ha barn i det store og hele, og hvorfor mer enn ett? Jeg kan ikke forklare det. Vet bare at vi har lyst på en til, og godt kunne tenke oss å få dem tett.

Da kan vi ha den eldste hjemme når vi har perm med nr. 2, de blir jevnaldrende og får forhåpentligvis glede av hverandre som lekekamerater. Vi blir fort ferdige med spebarns- og småbarnstiden, med bleieskift og nattevåk og styr.

Ja, og så tenker jeg litt på at jeg faktisk vil ha det lettere som hjemmeværende gravid, selv med et lite barn, enn i full jobb. Hadde sist veldig behov for å slappe litt av og sove litt midt på dagen, men på jobben lar jo ikke det seg gjøre. Et lite barn sover jo faktisk litt på dagen også.

Tja... ellers er det jo aldri noen gode, vektige grunner for å få mer enn ett barn uansett. Jeg mener, man har jo forsåvidt nok med den ene, kose seg med den og følge ham opp. Med søsken blir det jo lett litt sjalusi og rivalisering, uansett aldersforskjell.

Vi syns det kan være greit å bli ferdig med det, liksom, hvis man alt skal ha mer enn en. Da er vi jo om 3 år ferdige med småbarn, og slipper å starte på nytt med en bleieunge.

Rent følelsesmessig, selvsagt. :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...