Gå til innhold

Slanking i graviditeten?

Anbefalte innlegg

Gjest (Anonymous)

Hei!

Jeg har akkurat funnet ut at jeg er gravid. I dag er jeg 4.3 Jeg er en 174 cm høy og veier 73kg. Idealvekten min er 63, 10 kg mindre enn det jeg veier i dag.

Jeg spiser ganske usunnt. Dvs jeg spiser sunn mat, men bruker mye smør, fløte og spiser godterier hver dag og mye hamburgere etc. For et par uker siden la jeg om kostholdet mitt til sv'rt mager mat. Dvs mye frukt og grønnt. Mye fisk og salater, droppet alle melkeprodukter og spiser gullerøtter innimellom om jeg trenger noe å knaske på.

Jeg vet at jeg hat et fornuftig forhold til mat og kroppen min og sulter meg overhodet ikke. Jeg har høyt jerninnhold, spiser mutivitaminer, tar tran og folsyre. Er dette skadelig? Jeg vet av erfaring at når jeg gjør dette ramler kiloene av meg. 4l cola i uken midre, boller og sjokolade merkes jo når man i tillegg spiser fisk og salat.

Er det farlig å fysisk miste kg når man er gravid, selvom man gjør det ved å kutte usunne ting og legge om til et sunnere kosthold?

Mange hilsner meg

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/32228-slanking-i-graviditeten/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har lest et svar fra en lege et annet sted, der han svarer at vedkommende ikke bør slanke seg, men at det er OK å legge om til et sunnere kosthold og kutte ut snopet.

Å kutte ut snop og brus er det i alle fall ikke noen problemer med. Er litt mere usikker når det gjelder melkeprodukter og kjøtt. Det er jo viktig når du er gravid å ha et alsidig kosthold. Hamburgere kan du sikkert klare deg uten, men hva med en kyllingfile i ny og ne? Eller reint kjøtt av andre dyr, for som du sikkert vet inneholder ikke reint kjøtt så mye fett som f.eks pølser eller kjøttdeig. Melkeproduktene trenger du vel for å få nok kalsium. Det er sikkert ingen fare at du kutter ut fløten, men du bør nok drikke mager melk og bruke oster og andre melkeprodukter.

Åsa Prebensen, Jordmor

Det är fint att du har börjat att äta en sundare kost men du bör vara extra nogrann att få idig av allt som du behöver under graviditeten. Man skall alltså inte banta/slanke sig under graviditeten, då detta kan leda till att fostret får för lite näring. Under graviditetn beräknas man behöva ca 2000 kalorier /dag= 8,4 megajoule. Du måste börja att äta mjölkprodukter igen även om det inte behöver att vara grädde/flöte utan istället sparsamt med smör på smörgåsen, lätt mjölk och ost. Jag vill alltså inte råda dig till att fortsätta att banta under graviditeten men du kan gott dra ned på mycket av den osunda maten som du åt förut. Lycka till vidare!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...