Gå til innhold

Utvekst ved endetarmen

Anbefalte innlegg

Gjest England2

Hei! Da jeg var ca 15 år merket jeg at jeg hadde fått en slags klump rett ved endetarms åpningen. Jeg dro da til en helsestasjon for ungdom og fikk en lege til å se på det. Han sa at det ikke var noe farlig eller smittsomt.og at det ville forsvinne ved bruk av en salve jeg kunne kjøpe på apoteket. Problemet var bare at jeg var fryktelig sjenert og turde ikke spørre om navnet på salven en gang til.. Jeg håpet det ville bli borte av seg selv, men det har det altså ikke. Har hatt den der i mange år nå.. Det er akkurat som det bare er hud, den klør ikke, blør ikke og er ikke vond. (kan minne litt om en liten øreflipp) Har du noen anelse om hva det kan være og hvordan jeg kan få det bort? Selv om det ikke er smertefullt så er det jo altid litt sjenerende..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/322468-utvekst-ved-endetarmen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis det er en hemorroide kan en salve hjelpe deg. Du kan bare gå på apoteket og spørre etter en salve mot det. Det skader ikke å prøve og apoteket vet hva du skal ha selv om du ikke husker navnet.

Hvis det er en hudfold av et eller annet slag vet jeg ikke.

Gjest Ikke noe å være engstelig for

Dette er nok helt sikkert en hemoride. Som legen sa, ikke noe farlig og ikke noe smittsomt.

Dette kan f.eks. dukke opp hvis du har hatt trøbbel med hard mage. Så det er en ganske så vanlig ting for folk å ha.

Denne kan du få bort ved å bruke en salve for hemorider. Spør etter dette på apoteket eller søk på internet etter hva de heter. (eller kanskje noen som har gjort dette kan fortelle navnet på salven)

Går den ikke vekk så kan den fryses bort, knipes av etc. Men slike ting anbefales kun dersom hemoriden er plagsom. (slikt går gjennom fastlege)

Vi er flere som har slike. :o) De kan opereres bort på et sykehus, men det jeg fikk beskjed om da jeg var der til undersøkelse var at de var restriktive med å gjøre det dersom de ikke var til plage, det var nemlig ikke alltid så lett å få sår til å gro akkurat der, lett for å få betennelse i såret og ikke minst var det fare for varig anal-inkontinens om man skulle komme til å sneie en muskel eller to som det er mange av der.

Jeg bestemte meg for å leve greit med min. Har ennå ikke opplevd noen mann som har reagert på det.

Annonse

Satish Arora, allmennlege

Dette høres ut som en hudvekst ved endetarmen og dette er ikke uvanlig. Tilstanden er vanligvis ufarlig og jeg forstår godt at du er sjenert! Men det er ingen annet alternativ enn å dra til legen og få undersøkt dette og han/hun kan sannsynligivis få fjernet dette samtidig (feks med lokalbedøvelse) slik at du blir kvitt den for alltid. Det er også greit å få konstatert med 100% sikkerhet at dette ikke er noe farlig og dette kan selvfølgelig bare gjøres ved å bli undersøkt nærmere.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...